Danny wil graag mensen helpen bij de keuze voor een EV

Dit keer is ambassadeur Danny Steenhorst aan het woord. Hij rijdt al sinds enige tijd in een Renault Zoe met 40 kWh-batterij. 
Wanneer ben jij elektrisch gaan rijden?
Ik rijd nu voor het vijfde jaar, dus sinds 2018, dagelijks elektrisch. Met de fiets doe ik dat overigens al veel langer!

Wie ben jij als EV-rijder?
Ik ben elektrisch gaan rijden omdat ik geen olie meer wilde verbranden. De tweedehands Renault Zoe was op dat moment betaalbaar. Het originele accupakket van 20 kWh was net vervangen door een 40 kWh-accu. Die dubbele actieradius voldeed net om mijn werk door heel Nederland uit te kunnen voeren.
Waarom ben je VER-ambassadeur geworden?
Graag zou ik zien dat veel meer mensen hun fossiele auto wegdoen en ook elektrisch gaan rijden. Samen kunnen we het verschil maken en voor een beter klimaat gaan, met minder uitlaatgassen en geluidsoverlast. Als mensen meer kennis krijgen over elektrisch rijden, is men eerder geneigd om ook over te stappen naar een EV. Bekend maakt bemind. Daarom ben ik ambassadeur geworden bij de VER. Ik vind het zelf van de zotte dat er vandaag de dag nog nieuwe fossiele auto's worden gemaakt, die gemiddeld nog 17 jaar op de Nederlandse wegen blijven rijden. Er is nu een ruime keuze van elektrische merken modellen, dus er is voor iedereen een auto.

Wat zou je tegen iemand zeggen die twijfelt om ambassadeur te worden?
Als je praktijkervaring hebt met elektrisch rijden, dan weet je veel meer dan iemand die nog nooit elektrisch heeft gereden. Het is fijn om mensen te helpen om ook de keuze te maken voor een elektrische auto. Als je vertelt hoe ongelofelijk lekker en EV rijdt in files en in de bergen, dan worden mensen nieuwsgierig om ook eens een proefrit te maken. 
Wat kun je als bewuste burger allemaal nog meer doen?
Rijd je bewust elektrisch voor het milieu, probeer dan ook zo min mogelijk te vliegen. Vlieg je privé zeer regelmatig, dan wordt de keuze voor elektrisch rijden vanwege het milieu minder geloofwaardig. Als overheden een vergelijkbare belasting op kerosine heffen als op stroom, dan geloof ik dat bijna iedereen in Europa met een elektrische auto op vakantie gaat.