De 6-jarige EV van Maarten rijdt nog altijd perfect en zuinig

VER ambassadeur Maarten Hoogslag vertelt waarom hij zijn 6-jarige Hyundai Ioniq nog lang niet aan de kant zet.
Hij is goed gebouwd, zeldzaam zuinig en rijdt nog als op dag één: mijn Hyundai Ioniq uit 2016. Inmiddels ben ik met slechts "3 liter benzine" 5 keer de wereld rond geweest. 

Want dat is de hoeveelheid energie die overeenkomt met wat mijn bescheiden accu kan herbergen. Omdat ik me afvroeg hoe de accu er na deze 200.000 kilometer aan toe is (en omdat ik me graag richt op tweedehands EV-kopers), besloot ik tot een test met het kastje van Aviloo. Resultaat: nog 94% capaciteit! Ik zie dan ook geen enkele reden om duurder en groter te kopen en heb dus besloten om er in te blijven rijden. En vanwege de goedkoopte zelfs een geluidsinstallatie-update te laten monteren! 
Ik werk door het hele land, vaak met een voorovernachting al dicht in de buurt van de trainingslocatie. Ik geef trainingen onder andere op het gebied van "Opvang en Nazorg na schokkende gebeurtenissen" voor de geüniformeerde diensten. Ik ben klimaatcoach voor Klimaatgesprekken.nl en als klimaatrouw-deskundige verbonden aan Klimaatpsychologie.com.

‘Diverse collega’s haalde ik over om elektrisch te gaan rijden. De teller staat inmiddels op acht!’
Voordat ik ambassadeur bij de VER werd, haalde ik al diverse collega's over om elektrisch te gaan rijden. De teller staat inmiddels op acht! Meestal is men helemaal overtuigd als ik de auto laat uitrollen met het verbruikscijfer (0) realtime in beeld.  Ik roep dan "gratis, gratis, gratis”. Dat ik dat doe op een stukje weg met een ietsjepietsje vals plat, lijkt me in dit verband geoorloofd.  Op snelwegen houd ik 106 km/u GPS aan. In de zomer blijft zo het verbruik op of zelfs nog onder de 12,5 kWh. 

Vanwege de kleine accu (28 kWH) sta ik natuurlijk wel eens aan een snellader. Bij langzame laders laad ik het liefst pas vlak vóór de rit door van 80% naar 100%. Na een rit parkeer ik nooit onder de 30%. Ongebruikt staat de auto dus tussen de 30% en 80% vol. 

Onlangs zei een taxichauffeur dat zijn collega's er zo nog €15.000 à €16.000 voor zouden neertellen. Dat deze EV van 6 jaar perfect en zuinig rijdt, is iets wat ik graag aan beginnende rijders zou willen uitleggen! Maar hij is dus niet te koop.

Door Maarten Hoogslag