VER en Laadpastop10: helder voorstel voor duidelijke laadtarieven

Gepubliceerd op: 15 februari 2020
Weet wat je laadt en betaalt!

 Echte transparantie over laadtarieven vergt (veel) meer dan alleen online communiceren over de laadkosten bij een laadpaal. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft samen met LaadpasTop10 de volgende voorwaarden opgesteld waaraan de laadpaalexploitant (CPO) en de laadpasaanbieder (MSP) zouden moeten voldoen teneinde laadtarieven eenvoudig inzichtelijk te maken voor de consument of ondernemer die zijn/haar voertuig oplaadt bij publieke en semi-publieke laadinfrastructuur. * 

 1. Communiceer basistarief: De prijs aan de paal zoals vastgesteld door de exploitant of Charge Point Operator moet zichtbaar gecommuniceerd worden op het laadpunt in kwestie in eurocenten per kWh plus eventuele toeslagen zoals een starttarief of parkeertarief. Bij semi-publieke laadpunten kunnen dit dus ook de bedrijven zijn die het laadpunt exploiteren. 

 2. Duidelijkheid vooraf. Voorafgaand aan iedere laadsessie moet iedereen eenvoudig kunnen nagaan wat deze laadsessie gaat kosten met de te gebruiken laadpas/app (verantwoordelijkheid van de laadpas aanbieder (MSP), zodat de EV-rijder gelijk ziet of en wat het verschil is tussen het basistarief en het tarief dat zijn pas-aanbieder rekent. Dit is overigens al een wettelijke verplichting, die vaak niet wordt nagekomen of voor consumenten nog veel te ingewikkeld wordt ingevuld. 

 3. Transparante Rekeningen voor consumenten moeten dus -net als een telefoonrekening- per laadsessie zichtbaar maken hoe het laadtarief is opgebouwd: a. Deel basistarief (conform punt 1).  b. Deel door de laadpaal aanbieder (MSP) toegevoegde kosten gespecificeerd (bijv. starttarief, boetetarief, tijdcomponent, roamingkosten) 

 4. Disclaimer: Alle laadpaal exploitanten (CPO’s) gaan actief communiceren dat het basistarief niet door alle laadpassen wordt gerekend (disclaimer op de laadpaal). Concessiehouders zoals gemeenten en provincies nemen een actieve rol in de communicatie naar particulieren, bedrijven en aanvragers van laadpunten in dezelfde stijl als de CPO’s, namelijk: “Het kan zijn dat de aanbieder van uw laadpas andere tarieven in rekening brengt”. 

 5. Goede voorbeelden Er zijn diverse voorbeelden van laadpassen die al werken met volledig transparante tarieven op basis van een abonnement, zoals bijvoorbeeld de laadpassen van Plugsurfing Plus, Total Vroaming en Eneco. Allen zetten zij het kWh tarief voor alle laadpalen vast, waardoor de tarieven transparanter worden. Specifiek voor leaseklanten is het vaste lage tarief voor alle oplaadpalen van Alphabet/Eneco een goed voorbeeld. Daarnaast zijn er MSPs die op hun website helder communiceren over het woud van tarieven die gelden bij verschillende laadpalen in het land, bijvoorbeeld E-flux en Justplugin (waarmee overigens gelijk is aangetoond hoe verwarrend dit is.)    

*Dit overigens in aanvulling op de E-Violin “Code of Conduct” die er al is maar nog steeds niet door alle partijen is uitgevoerd.