Autotest – BMW X3 xDrive30e (2020)

BMW X3 xDrive30e

Waar zijn we precies mee onderweg? Dat leggen we natuurlijk graag even uit. Dit is een BMW X3 xDrive30e, uitgerust met een 1.998 cc grote viercilinder benzinemotor met 184 pk en 300 Nm, gekoppeld aan een 109 pk en 265 Nm sterke elektromotor en een comfortabel schakelende achttraps Steptronic-automaat. Het systeemvermogen ligt op 292 pk in combinatie met 420 Nm aan koppel. Prima cijfers.

Het accupakket

Dankzij een 10,8 kWh lithium-ion accupakket (bruto 12 kWh) kan deze stekker-X3 langere afstanden elektrisch afleggen. Bij elektrisch rijden op lage snelheid laat de BMW X3 xDrive30e een zoemend geluidje horen om andere weggebruikers te waarschuwen.

“De wegligging van deze X3 is super stabiel en rotsvast.”

Elektrische range: theorie en praktijk

Op papier heeft deze X3 een puur elektrische actieradius van 51 tot 55 kilometer. In de praktijk moet je rekenen op maximaal 45 elektrische kilometers. Een behoorlijke emissievrije afstand voor een SUV die 2.065 kilogram weegt, exclusief inzittenden en bagage.

Gewicht

Ter vergelijking: de X3 xDrive20i met dezelfde 184 pk sterke benzinemotor weegt 1.805 kilogram. Dat scheelt toch maar even 260 kilogram. Die extra’s kilogrammen zitten natuurlijk in de extra componenten van de PHEV-aandrijflijn, zoals de elektromotor, de benodigde bekabeling en het accupakket. Je voelt de extra kilo’s vooral tijdens remacties en bij een paar snelle opeenvolgende bochten. Maar in het algemeen is de wegligging van deze X3 super stabiel en rotsvast.

Accupakket onder achterbank, brandstoftank boven achteras

Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en de brandstoftank bevindt zich boven de achteras. Dat heeft impact op de beschikbare bagageruimte, maar niet op de beenruimte want die is nog net zo riant. Normaal heb je in een BMW X3 550 tot 1.600 liter aan bagageruimte. Bij deze X3 xDrive30e is dat 450 tot – als je de in 40:20:40 deelbare achterbank neerklapt – tot 1.500 liter. Je levert dus iets in. Bovendien moet je de bagage iets hoger optillen, omdat de bodemvloer van de bagageruimte hoger ligt. Valt mee te leven. Onder de streep blijkt 450 liter in de praktijk nog meer dan voldoende, al moet je ook je nog wat ruimte reserveren voor je laadkabel.

Kleinere brandstoftank

De brandstoftank is ten opzichte van een conventionele X3 gekrompen van ongeveer 65 naar 50 liter. Dat houdt in dat je op een volle brandstoftank ongeveer 700 tot 750 kilometer moet kunnen afleggen in Nederland met snelheden van maximaal 105 km/u. Hoe meer je elektrisch rijdt, hoe lager het brandstofverbruik. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW X3 xDrive30e varieert tussen de 1,7 en 7,5 l/100 km en de gemiddelde CO2-emissie wisselt tussen de 39 en 176 g/km.

“Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en de brandstoftank bevindt zich boven de achteras.”

Topsnelheid in praktijk veel hoger

De prestaties zijn behoorlijk. Van 0 naar 100 km/u kost ongeveer 6,3 seconden en de topsnelheid komt op papier uit op 210 km/u, al blijkt deze BMW op de Duitse autobahn nog veel harder te kunnen. Hij tikt zelfs bijna de 230 km/u aan. Dat hard rijden is in de BMW X3 een super comfortabele ervaring. Ondanks het hogere gewicht voelt de X3 heel soepel aan en is het aangenaam stil aan boord.

Laadkabel

Het accupakket is met een laadkabel op te laden via het laadpunt dat verwerkt is in het linker voorscherm. De accu is aan een gewoon huishoudelijk stopcontact in zes uur volledig op te laden. Aan een BMW i Wallbox kost volledig opladen met de kabel ongeveer drieënhalf uur. De hoogvoltage-accu voedt ook het 12-voltsysteem van de auto.

“One pedal driving is mogelijk met deze BMW X3.”

Accu onderweg bijladen

Het is ook mogelijk om de batterij onderweg bij te laden. Dat doet het systeem automatisch bij gas liften. De X3 remt dan zelfs al behoorlijk stevig af zonder dat je het rempedaal hoeft te gebruiken. One pedal driving is mogelijk met deze BMW X3, als je maar tijdig je motorpedaal los laat.

Verschillende rijmodi

Er is keuze uit verschillende rijmodi. In de MAX eDrive modus – te activeren met de eDrive knop in de middenconsole – heeft de SUV een topsnelheid van 135 km/u en rijdt hij volledig elektrisch. In de standaard Auto eDrive modus is puur elektrisch rijden mogelijk tot een snelheid van 110 km/u. De verbrandingsmotor komt in actie bij hogere snelheden of bij zware belasting.

“Puur elektrisch rijden kan tot 135 km/u.”

Tijdens accelereren is de direct vanuit stilstand beschikbare trekkracht van de elektromotor duidelijk voelbaar. Op constante snelheid ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor.

Interessant: BATTERY CONTROL

Interessant is de modus BATTERY CONTROL. Deze stand zorgt ervoor dat de laadstatus van de hoogvoltage-accu niet daalt onder een vooraf door de bestuurder bepaald niveau, om bijvoorbeeld accucapaciteit te behouden voor emissievrij rijden in of buiten de stad. Wie langere stukken bergaf rijdt – in bergachtiggebied heel goed mogelijk – kan op die manier lekker goedkoop stroom opwekken. Dan zit het accupakket binnen mum van tijd weer vol en kun je weer dik 40 kilometer elektrisch afleggen.

Opties in overvloed

De BMW X3 xDrive30e is er vanaf 62.306 euro, maar de prijs van deze testauto bedraagt 87.965 euro. Er zitten de nodige opties op, zoals het Model M Sport Individual-pakket van 6.995 euro. Je krijgt dan onder meer 21-inch lichtmetalen wielen BMW Individual V-spaak, metallic lak, een M-sportremsysteem, diverse componenten in hoogglans zwart, M-bumpers, sportstoelen, sfeerverlichting en variabele sportbesturing. Aardig compleet. Als extra heeft deze BMW X3 ook nog carbon sierdelen in het interieur (534 euro). Jij bepaalt hoe ver je gaat in de configurator. Vrijwel alles kan, zelfs rode lederen bekleding als dat ‘je ding’ is.

Standaard een slimme airco

Toch heb je standaard ook al de nodige extra’s. De BMW X3 xDrive30e is standaard voorzien van slimme airconditioning. Die is op afstand te bedienen via de smartphone en de BMW Connected App. Je kunt de auto dus vooraf koelen of verwarmen, het liefst als de auto nog aan de lader hangt. Een elektrisch in- en uitklapbare trekhaak is optioneel leverbaar. Het maximale trekvermogen van de X3 xDrive30e is 2.000 kilogram.

Conclusie

Aanpassing van je rijstijl, dat is belangrijk als je overstapt op een plug-in hybride. Wie gewend is om continu ‘te trappen’, zal in een stekker-SUV – met een vaak hoger gewicht – schrikken van het verbruik. Rustiger rijden is een pré om het maximale uit de zwaardere PHEV-aandrijflijn te halen. Wie de auto netjes aan de lader hangt, tijdig van het gas gaat om maximaal energie terug te winnen en in Nederland keurig op ongeveer 100 km/u afstemt, kan daadwerkelijk een laag verbruik realiseren.

“Een uitstekend onderstel.”

Aan de andere kant is deze BMW X3 ook uitstekend in staat om op hogere snelheden te rijden. Hij lijkt dan zelfs nog meer in zijn element. Zo stil, zo comfortabel, een genot om in te rijden. Dat komt voor een heel groot deel door het uitstekende onderstel. Over een afstand van ongeveer 300 kilometer en met constante kruissnelheden van vaak 160 km/u – op delen waar dat toegestaan was – realiseerden we een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 kilometer.

Dat is omgerekend 1 op 14. ‘Mwah’, zul je wellicht denken. Snappen we, maar dat verbruik is nog best netjes ten aanzien van het gewicht. Uiteindelijk daalde het verbruik weer sterk door veel kilometers elektrisch af te leggen. Hoe meer je dat doet, hoe minder erg het is als je af en toe even gas geeft op de autobahn. Comfortabel is de X3 xDrive30e zeer zeker. En hoewel het allemaal heel ingewikkeld lijkt met al die rijmodi en energieterugwinning, heb je daar in de praktijk nauwelijks omkijken naar. Een kind kan de was doen.

Het bericht Autotest – BMW X3 xDrive30e (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl.