Autotest – Cupra Born (2022) – Hoe sportief is ie?

Cupra Born

De Born is het eerste volledig elektrische model van het kersverse merk Cupra. Het merk ken je wellicht nog als het sportieve sub-label van Seat, maar inmiddels is het een sub-merk van de Volkswagen Group. Het draait bij de Spanjaarden nog steeds om sportiviteit, maar nu ook om duurzaamheid. In Nederland voert Cupra namelijk alleen nog deels- en volledig elektrische auto’s.

Volkswagen ID.3

Maar hoe zit het dan met de Born? Die kun je eigenlijk zien als het sportieve broertje van de Volkswagen ID.3. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en maakt gebruik van dezelfde accupakketten en elektromotoren. Het sportieve randje zit hem dus vooral in de aankleding, maar ook in het onderstel.

Strak onderstel

Cupra heeft het onderstel namelijk behoorlijk aangepast. De Born heeft een sportievere wielophanging, een verlaagd onderstel, Dynamic Chassic Control (adaptief onderstel), een aangepaste stuurinrichting en je kunt het ESP-systeem volledig uitzetten.

Bovendien ligt de elektromotor – net zoals in de ID.3 – achterin, waardoor je achter het stuur best wat plezier kunt beleven. Je kunt wat harder een bocht insturen en zelfs z’n kont wat laten schuiven. Hoe dat gaat zie je in onze rijtest-video onderaan dit artikel.

Bekende aandrijflijn

De elektromotor komt er in twee smaken: 150 en 204 pk. Vink je de E-Boost-optie aan, dan beschik je met een druk op de knop kortstondig over 27 extra pk’s. De snelste Born heeft dan 6,6 seconden nodig voor de 0-100 km/u sprint.

De accupakketten kennen we ook al uit de ID.3. Je hebt keuze uit 45- 58- en 77 kWh, die zorgen voor een actieradius van 340, 420 en 540 kilometer (WLTP). Thuisladen of bij een laadpaal in de straat kan tot 11 kW en tot 125 kW bij een snellader. Dat is best rap, maar er zijn elektrische auto’s die dat sneller doen. Toch heb je bij de juiste laadpaal maar 7 minuten nodig om weer 100 kilometer verder te komen, wat in ons land snel zat is. Tijdens een lange rit naar Zuid-Europa moet je wel wat geduld hebben.

Gemene uitstraling

Bij Cupra draait alles om sportiviteit. Dat zie je direct als je de Born ziet staan. De ID.3 lijkt een vriendelijk koorknaapje naast de Born. Hij heeft strakke koplampen met puntige LED-dagrijverlichting en voorop z’n neus zit het koperkleurige Cupra-logo met daaronder de merknaam volledig uitgeschreven. Daarnaast heeft hij vooraan nog een grote agressieve luchthapper, wat vrij uniek is op een elektrische auto.

Circuitauto

De achterzijde wordt voornamelijk gedomineerd door een doorlopende lichtbalk en de Cupra-merknaam, die wederom volledig uitgeschreven is. O ja, en er zit een gigantische diffuser die niet zou misstaan op een beetje circuitauto. Uiteraard zit ‘ie er meer voor de sier dan dat hij daadwerkelijk de Born tegen het wegdek aanzuigt. Met een gewicht van ruim 1.700 kg heeft de zwaartekracht daar toch al geen moeite mee. Aan de zijkant maken gigantische koperkleurige 20-inch wielen en sportieve sideskirts de agressieve look helemaal af.

Mooier dan de ID.3

Het interieur is in grote lijnen hetzelfde als in de ID.3. Het standaard aanwezige centraal geplaatste 12-inch touchscreen vinden we op dezelfde plek, evenals het digitale instrumentarium wat aan de stuurkolom bevestigd zit. Over de grafische interface van het infotainmentsysteem is een koperkleurig Cupra-sausje gegooid. Dat kan echter niet verhullen dat de Volkswagen Group nog steeds niet het snelste systeem in huis heeft.

Spannend en duurzaam interieur

De gebruikte stoffen en materialen in het interieur wijken wel erg af van de ID.3. Ze zien en voelen beter aan en daar knapt het interieur behoorlijk van op. Het ziet er allemaal wat spannender en interessanter uit.

Er zijn veel gerecyclede materialen gebruikt. Van de vloermatten tot de stoelbekleding van de standaard aanwezige sportstoelen, het zogeheten Vegan Microfiber zit bijna overal. Het voelt lekker zacht aan en het is bovendien zeer op z’n plek in een duurzame auto zoals de Born. Het materiaal zit zelfs op de middentunnel, die in de Born veel groter en hoger is dan in de ID.3. Je krijgt daardoor meer het gevoel dat je in een cockpit van een sportauto zit.

Elektrische auto leverbaar 2021

Nederland is één van de eerste landen wereldwijd waar de Cupra Born dit jaar al leverbaar is. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de bijtellingsregels aan het eind van het jaar veranderen. De Nederlandse importeur hoopt dan ook dat veel zakelijke rijders de komende tijd de online configurator zullen bezoeken of langs komen bij de Cupra Garages en proefrit centra in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Leusden en Eindhoven.

Prijs Cupra Born

In 2021 zijn er verschillende introductieversies leverbaar, die voorzien zijn van een accupakket met een capaciteit van 58 kWh (420 km WLTP) en een 204 pk sterke motor. De instapper is de Business One en kost 37.990 euro. In deze uitvoering krijg je standaard zaken als adaptieve cruisecontrol, een digitaal instrumentarium, 12-inch touchscreen, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, 18-inch lichtmetalen wielen en full-ledkoplampen.

Daarnaast kun je nog kiezen uit de Adrenaline One (40.990 euro), Performance One (43.990 euro) en Copper Edition One (€ 46.990). In deze laatste variant krijg je o.a. 20-inch wielen, een head-updisplay, panoramadak en een 360-graden-camera.

Cupra Born (2022) Review – Hoe sportief is ie? – AutoRAI TV

 

Het bericht Autotest – Cupra Born (2022) – Hoe sportief is ie? verscheen eerst op ZERauto.nl.