Na een succesvolle pilot met dynamische laadtarieven, die laat zien dat e-rijders actief hun laadgedrag aanpassen, breidt TotalEnergies, samen met de gemeente Utrecht, deze nieuwe oplossing uit. E-rijders kunnen nu profiteren van lagere laadprijzen op ons slimme laadnetwerk, door een deel van de laadsessie automatisch te laten verplaatsen naar uren waarin bijvoorbeeld meer groene energie beschikbaar is.
TotalEnergies en elektriciteit
Als onderdeel van haar ambitie om tegen 2050 net zero uitstoot te bereiken, bouwt TotalEnergies aan een wereldwijd toonaangevend en kostenefficiënt portfolio dat hernieuwbare energiebronnen (zon, wind op land en op zee) combineert met flexibele activa (CCTG, opslag) om haar klanten betrouwbare en schone energie te leveren. Begin 2025 had TotalEnergies een bruto geïnstalleerd vermogen van 28 GW aan hernieuwbare elektriciteitsopwekking bereikt. TotalEnergies zal deze activiteiten blijven uitbreiden om in 2025 35 GW te bereiken en tegen 2030 meer dan 100 TWh aan netto elektriciteitsproductie te realiseren. De slimladenpilot met de gemeente Utrecht past binnen dit portfolio.
In 2025 realiseert TotalEnergies op 17 locaties 38 snellaadpunten, verspreid over de stad Utrecht. Deze locaties bevinden zich bij winkels, sportfaciliteiten, een park en de taxistandplaats bij het centraal station. Elke locatie krijgt snelladers die zijn afgestemd op de behoeften van de gebruikers, met vermogens variërend van 50kW tot 400kW per snellader. Zo installeren we bijvoorbeeld bij de Woonboulevard vier snellaadpunten met ieder een capaciteit van 100kW.
“De samenwerking met TotalEnergies laat zien hoe we duurzame mobiliteit écht een impuls kunnen geven,” aldus Eva Oosters, wethouder Milieu en Emissieloos Vervoer. “Door het uitrollen van dynamische laadtarieven maken we elektrisch rijden niet alleen duurzamer, maar ook goedkoper. Dit is een belangrijke stap richting een toekomst waarin slim energiegebruik en duurzame mobiliteit niet alleen elkaar versterken, maar ook zorgen voor schonere lucht en een gezonder leefklimaat.”
Pilot toont gedragsverandering aan
De pilot van Total Energies en de gemeente Utrecht laat zien dat e-rijders hun laadgedrag aanpassen. De grafiek toont de laadprofielen van de e-rijders die gebruik maakten van dynamische tarieven, tegenover de e-rijders die gebruik maakten van de vaste tarieven. We zien dat de gebruikers van dynamische tarieven meer energie laadden in de goedkopere uren, en minder tijdens de piekuren. Hoewel het om een kleine groep gaat, kunnen we concluderen dat deze technologie potentie heeft voor het verminderen van netcongestie en het ondersteunen van duurzamer elektrisch rijden.
“Duurzame mobiliteit vraagt om nieuwe oplossingen,” zegt Stefan Evers, Managing Director van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. “We testen, leren en schalen op, ik ben trots dat we de dynamische tarieven samen met de gemeente Utrecht uit gaan rollen.”
Slimmer laden, meer besparen, zo profiteert de e-rijder
Dynamische tarieven zijn een uitbreiding op het eerder geïntroduceerde slim laden, waarbij een deel van laadsessie al automatisch werd verplaatst naar duurzamere en goedkopere momenten. Met de introductie van dynamische tarieven kan de e-rijder nu ook profiteren van de lagere kosten tijdens de voordelige uren. Zo hopen we gebruikers te stimuleren om hun gedrag aan te passen.
Via de Charge Assist app heeft de e-rijder inzicht in de dynamische tarieven voor de komende 24 uur, waardoor deze bewuster kan kiezen om te laden tijdens de duurzamere en voordeligere uren, zoals in de pilot succesvol bleek.
Ook kunnen, dankzij een samenwerking tussen ANWB en TotalEnergies, gebruikers van de ANWB Laadpas-app nu een cashbackkorting ontvangen met het doorgeven van hun vertrektijd. Dit kan dagelijks, via een weekschema of met behulp van AI. Hierdoor wordt de laadsessie automatisch afgestemd op de goedkopere uren en je vertrektijd. Verder hoeft de e-rijder hier dus niets voor te doen, het levert de EV-rijder dus wel een interessant kostenvoordeel op.