Autotest – Dacia Spring (2021)

Goedkope elektrische auto

Het meest opvallende aan de Dacia Spring is zijn prijs. Het is met afstand de goedkoopste volledig elektrische auto in Europa. De Renault Twingo Electric schuift met een vanafprijs van 20.690 euro door naar plaats twee.

Om de kosten laag te houden ligt er een redelijk bescheiden accupakket van 27,4 kWh in de Dacia Spring. Volgens de fabrieksopgave kun je daarmee 225 kilometer halen voordat de pret op is. In de praktijk zal dit rond de 180 tot 200 kilometer liggen en tijdens een koude winterdag nog iets lager. Tijdens onze korte introductie met de auto leggen we 80 kilometer af, waarna de auto aangeeft dat er nog 100 kilometer in de accu zit.

Als je enkel in de stad blijft is volgens Dacia een actieradius tot 295 kilometer haalbaar. We vermoeden dat je hier zeker van in de buurt kunt komen, zeker zolang je niet harder dan 50 km/u rijdt en geen gebruik maakt van de airco of verwarming.

Laden en snelladen

Een klein accupakket heeft twee voordelen: weinig gewicht en het is snel op te laden. Je kunt de Spring met een wallbox thuis of laadpaal in de straat tot maximaal 7,4 kW laden. Het duurt dan 4.5 uur voordat de accu vol is.

Snelladen kan hij tot 30 kW en dan duurt het 50 minuten voordat hij tot 80% geladen is. De snellaadfunctie is een optie en daar moet je 495 euro voor bijbetalen. Ons advies: meteen doen. Zo kun je ook af en toe langer ritje ondernemen of een stukje snelweg meepakken.

Je kunt hem natuurlijk ook aan een gewoon stopcontact hangen, maar dan duurt het 14 uur voordat de accu vol is. Dus net als bij iedere andere elektrische auto is een wallbox thuis of laadpaal in de buurt erg handig.

Aftellen tot 100

Als je bij een stoplicht naast een elektrische auto staat, weet je vaak dat je niet als eerste weg bent. Naast een Dacia Spring heb je echter weinig te vrezen. Onder de motorkap ligt een 44 pk (33 kW) sterke elektromotor, waardoor hij 19 seconden nodig heeft om 100 kilometer per uur te halen.

Dat klinkt vrij dramatisch, maar het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor maakt het gebrek aan paardenkrachten behoorlijk goed. Zo sprint de Dacia best vlotjes richting de 50 km/u, pas daarboven zakt het flink in. In de stad is hij dan ook vlot zat om goed mee te komen. Op lage snelheden kun je er zelfs nog best plezier mee beleven.

Oude bekende

Dacia kan als geen ander kosten besparen op zaken waar nog niemand aan gedacht had. Bij de Spring zijn ze wel heel ver gegaan: ze hebben bespaard op bijna de gehele ontwikkeling van het model. Ze hebben namelijk een elektrisch Renault-model gepakt dat al sinds 2019 in China te koop is: de Renault K-ZE.

Over dit model hebben ze aan de buitenkant een Dacia sausje gegoten en aan de binnenkant is hij gereedgemaakt voor de Europese markt. De veiligheidseisen liggen in Europa iets hoger, en zo zijn er bijvoorbeeld zes airbags geïnstalleerd.

Hightech

Aan de binnenkant is er voor een Dacia veel technologie aan boord. Veiligheidssystemen als ABS en ESP zijn uiteraard aanwezig, maar standaard ook vier elektrische ramen, airco en centrale vergrendeling. In onze testauto zit zelfs een optioneel 7-inch infotainmentscherm met Apple Carplay en Android auto. We hebben zelfs parkeersensoren en een achteruitrijcamera!

Grote bagageruimte

Ondanks zijn kleine afmetingen (3,73 meter lang) is de bagageruimte best ruim: 290 liter. Voor een stadauto is dat veel. Het is tevens de plek waar je de laadkabel kunt laten.

Op de achterbank is het minder ruim helaas. Er is plek voor twee personen, maar voor langere ritten is hij ongeschikt voor volwassenen.

Drie uitvoeringen

Dacia brengt drie uitvoeringen van de Spring op de markt. Wij rijden in de Business-uitvoering: een uitvoering die vooral als deelauto zal worden ingezet in de grote steden door verschillende aanbieders. Deze uitvoering is daarom extra robuust, omdat er dagelijks meerdere individuen gebruik van zullen maken. Zo zijn de stoelen bekleed met extra slijtvast kunstleer en zit er extra bescherming op de dorpels.

Daarnaast komt er uiteraard een consumentenuitvoering op de markt, die iets vrolijker is aangekleed. Er komt eventueel ook nog een Cargo-uitvoering. Deze komt zonder achterbank en heeft 1.100 liter laadruimte en 325 kilo laadvermogen. Het lijkt ons een logische keuze als Dacia deze ook in ons land introduceert, vanwege de grote vraag naar lichte elektrische bedrijfswagens voor in de binnenstad.

Reserveren

Consumenten kunnen vanaf 1 april een Dacia Spring reserveren op de site van Dacia, in de herfst worden de eerste auto’s geleverd. De Business-uitvoering die wij reden is te reserveren vanaf de zomer.

Meer weten over de Dacia Spring en benieuwd hoe hij rijdt? Bekijk dan snel onze rijtest video!

 

Het bericht Autotest – Dacia Spring (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.