Beetje verwarrend
Een beetje verwarrend blijft het wel: Fiat levert de 500 met een benzinemotor (mild-hybrid) en met een elektrische aandrijflijn. De versie met benzinemotor betreft de oude generatie die al 13 jaar (sinds 2007) op de markt is en nog altijd ongekend populair is. Kies je een elektrische Fiat 500, dan ben je aangewezen op de compleet nieuwe generatie Fiat 500. Onder de streep spreekt Fiat over de ‘Fiat 500’ en de ‘nieuwe Fiat 500’. Maar feitelijk gebruikt Fiat dus wel één naam voor twee modellen. Om duidelijkheid te geven, spreken we in deze test over de Fiat 500e. Dat is wel zo makkelijk.
Elektrische FIAT 500e (2021) – ALLES wat je moet weten! – Review – AutoRAI TV
Verschillende uitvoeringen van Fiat 500e
Van de nieuwe Fiat 500e bestaan verschillende uitvoeringen. Weet in ieder geval dat de actieradius afhankelijk is van het gekozen uitrustingsniveau.
Fiat 500e Action
Zo heeft het instapmodel – de 500e Action – een batterij van 23,8 kWh, een elektromotor van 95 pk en een snellaadsysteem van maximaal 50 kW. Deze variant komt op papier ongeveer 180 kilometer ver op een volle acculading. Dat alles moet minimaal 24.900 euro kosten.
Fiat 500e Passion
De Fiat 500e Passion kost 28.600 euro, maar heeft ook direct een 118 pk sterke elektromotor en een 42 kWh-batterij, goed voor een WLTP-range van 320 kilometer en in de praktijk ongeveer 240 tot 280 kilometer. Deze variant kun je met maximaal 85 kW snelladen (DC). Je krijgt in deze versie ook een infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en draadloze ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
Fiat 500e Icon
Dan is er ook nog de Fiat 500e Icon. Die heeft dezelfde technische specificaties als de Passion, maar biedt nog wat meer luxe, zoals een infotainmentsysteem met 10,25-inch HD-touchscreen en navigatie. Daar betaal je dan wel 2.000 euro meer voor.
Fiat 500e La Prima
Het absolute topmodel is de La Prima-versie. Dan krijg je een Fiat 500e met alle toeters en bellen, inclusief het 42 kWh-accupakket. Je betaalt op z’n minst 35.900 euro en geniet van extra’s als een ‘Infinity’ LED-verlichting, een glazen panoramadak en eco-lederen stoelbekleding.
Carrosserievarianten
Goed, dan hebben we nu de mogelijkheden van de Fiat 500 hatchback – door Fiat de Berlina genoemd – uitgebreid behandeld. Weet dat er nog twee carrosserievarianten zijn. Zo levert Fiat ook nog een 500e Cabrio (500C) in de smaken Passion, Icon en La Prima. Tot slot is er nog een Fiat 500e 3+1 (Passion, Icon en La Prima).
Een 3+1?
Je leest het goed: een Fiat 500 3+1. Wat houdt dat precies in? Bij deze versie gaat de derde ‘kleine deur’ in de tegenovergestelde richting open. Dit systeem moet het in- en uitstappen makkelijker maken. Een B-stijl ontbreekt, want die heeft Fiat in de portieren verwerkt. De gewichtstoename van de derde deur betreft 30 kilogram. De ‘kleine derde deur’ kan alleen worden geopend als het voorste portier al open is, zodat de achterpassagier deze niet per ongeluk kan openen.
De 500e-prijzen op een rij
Voor het gemak zetten we de prijzen even op een rij, dan heb je direct een idee van wat de elektrische Fiat 500e moet kosten.
Fiat 500e Berlina (3-deurs): Action – 24.900 euro | Passion – 28.600 euro | Icon – 30.600 euro | La Prima – 35.900 euro
Fiat 500e Cabrio (3-deurs): Passion – 31.600 euro | Icon – 33.600 euro | La Prima – 38.900 euro
Fiat 500e 3+1: Passion – 30.600 euro | Icon – 32.600 euro | La Prima – 37.900 euro
Onderscheidend
Als de elektrische Fiat 500e een ding is, dan is het wel onderscheidend. Zijn Italiaanse vormgeving spreekt aan, net als het interieur dat in geen enkel opzicht te vergelijken is met de vorige generatie. Fiat zet grote stappen op het gebied van afwerking, heeft goed gekeken naar de materiaalkeuze en kiest voor sfeervolle kleurencombinaties. Ja, van rijden in deze 500e krijg je haast een premium gevoel. Dan moet je wel minstens voor de Icon of La Prima gaan, want alleen dan krijg je de 500e met het 10,25-inch infotainmentsysteem. En eigenlijk ervaar je pas dan wat Fiat met het interieur voor ogen had, namelijk het creëren van een loungegevoel.
Android-infotainment
Dit 10,25-inch infotainmentsysteem is uitgerust met het zogeheten UConnect 5-systeem dat draait op Android Automotive-software. Een uitstekend systeem met duidelijke, scherpe graphics en eenvoudige bediening. Dankzij dit systeem voelt het infotainmentsysteem in de Fiat 500 Hybrid – het oude model dus – direct verouderd aan.
Design
Natuurlijk is design een smaakkwestie, maar wat de ontwerpers goed hebben gedaan is dat de basislijnen van de 500 zijn behouden. Je herkent er direct een Fiat 500 in. Het geheel oogt sierlijk, modern en toch ook weer lief. Precies de aspecten die de vorige en nog steeds verkrijgbare 500 nog altijd geliefd maken. Historische details zijn er ook. De richtingaanwijzers aan de zijkant zijn geïnspireerd op de Fiat 500 uit 1957. Daarnaast is deze nieuwe Fiat 500e ontwikkeld in Turijn. En daar zijn ze bij Fiat ontzettend trots op. In de deurgreep staat de 500 uit ’57 en op de plek waar je een smartphone draadloos kunt opladen, zie je de skyline van Turijn. Bekijk onze video maar en je ziet het vanzelf.
Origineel geluid
Fiat is ook origineel met het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS). AVAS is een wettelijk verplichte geluidswaarschuwing die bij het rijden tot 20 km/u moet klinken om voetgangers te waarschuwen. Want jij en ik begrijpen ook wel: een elektrische auto maakt niet al te veel geluid. AVAS attendeert omstanders dat er een elektrische auto aan komt. Andere elektrische auto’s doen dat met een zoemend geluid. Niet de Fiat 500e. Die produceert muziek, gebaseerd op het Amarcord-deuntje dat gecomponeerd werd door Nino Rota.
Auto aan, auto uit
Ook als je de Fiat 500e inschakelt of uitschakelt klinkt er ook een vrolijk deuntje door de speakers. Fiat heeft er duidelijk een vrolijke bedoeling van proberen te maken.
De Fiat 500e opladen
Opladen kan vanaf uitrustingsniveau Passion met een 85 kW-snellaadsysteem. In dit geval is 5 minuten laden goed voor 50 kilometer rijden. In 35 minuten kan de snellader de accu tot 80 procent opladen. Het oplaadpunt met Combo 2-aansluiting zit op het rechter achterscherm van de auto.
Breder en langer
De Fiat 500e is zes centimeter breder, zes centimeter langer en de wielbasis nam met twee centimeter toe. Hij blijft nog wel onder de vier meter. De wielen zijn meer op de hoeken geplaatst. Dat resulteert in combinatie met de gegroeide wielbasis weer in meer interieurruimte, maar ook in een stabieler rijgedrag. Over rijden gesproken: de 500e voelt veel meer volwassen aan dan de oudere 500. Comfortabeler, stiller, ruimer, op alle fronten beter. Ook de zitpositie is stukken beter. In de oude 500 zit je ‘op de bok’ en is het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar. In de elektrische Fiat 500e zit je allereerst lager, maar ook op breder meubilair. Tel daar een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel bij op en er ontstaat een aanzienlijk betere zitpositie.
Diverse rijmodi
De New Fiat 500 – zoals de Italianen de 500e noemen – heeft drie rijmodi, te weten Normal, Range en Sherpa. De Sherpa-modus is een soort spaarstand waarin het energieverbruik tot een minimum wordt beperkt zodat de bestuurder toch aankomt op de gewenste bestemming. In Sherpa haalt de auto een topsnelheid van 80 km/u, schakelt het systeem de klimaatregeling en de stoelverwarming uit en gaat de gasrepons in standje ‘soft’.
Sherpa?
Maar waarom dan het woordje ‘sherpa’? Daar heeft Fiat goed over nagedacht. Het woord verwijst naar het Tibetaanse volk Sherpa. Sherpa’s zijn bekend geworden door het begeleiden van toeristen die de Himalaya bezoeken. Ze werken als klimmer, drager en berggids en gaan uiterst efficiënt met energie om. Daarnaast leven ze heel minimalistisch. Voor Fiat reden genoeg om de spaarstand van de 500e te vernoemen naar de Sherpa-bevolking.
Normal en Range
In standje Normal reageert de elektrische 500 zoveel mogelijk als een auto met conventionele verbrandingsmotor, zonder dat de auto afremt op de elektromotor. Hij rolt dan juist uit. De modus ‘Range’ activeert ‘one-pedal-driving’. In feite veroorzaakt het loslaten van het motorpedaal dan een veel grotere vertraging, vergelijkbaar met het effect alsof op het rempedaal wordt gedrukt. Het rempedaal moet wel worden gebruikt om de auto volledig tot stilstand te brengen. De doorgewinterde EV-rijder zal altijd in ‘range’ rijden, omdat je dan het maximale uit het accupakket haalt.
Conclusie
Fiat is dan misschien wat laat met zijn elektrische auto, maar deze 500e heeft alles in zich om uit te groeien tot een potentiële hit. Hij ziet er leuk uit, is goed gebouwd, heeft een uitstekend functionerend 10,25-inch infotainmentsysteem, rijdt prettig, komt best ver op een acculading en zit vol met originele en historisch verantwoorde gimmicks. Oprecht een van de leukere, compacte elektrische auto’s van dit moment. Maar weet wel dat de basisversie van net geen 25 mille niet heel ver komt op een volle acculading. Interessanter is om op z’n minst voor de Passion of Icon te gaan. Dan krijg je voor respectievelijk 28.600 of 30.600 euro een auto met nagenoeg alle toeters en bellen en een bruikbare actieradius. De nieuwe Fiat 500e staat vanaf 28 november bij de Nederlandse dealers.
Het bericht Autotest – Fiat 500e, de elektrische 500 (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.