Autotest – Opel Mokka-e (2021) – een goede keuze?

18 februari 2021

Kleiner dan voorheen

De nieuwe Opel Mokka is 12,5 centimeter korter dan zijn voorganger. Dat noemen we in autoland flink! Toch heeft de nieuwe Mokka wel een grotere wielbasis gekregen. Die groeide namelijk met 2 millimeter. Nog altijd biedt de compacte crossover plaats aan vijf personen en is de bagageruimte met 350 liter van vergelijkbare grootte ten opzichte van de vorige Mokka die in 2012 op de markt kwam en in 2016 een facelift kreeg.

Multi-energy-platform

Een ding valt meteen op: Opel heeft gekozen voor compleet andere proporties. De oplettende kijker ziet er vast ook vormen in van de DS 3 Crossback. Dat is niet heel raar, want de Mokka en ook de Mokka-e staan op hetzelfde platform als die DS. Ook de Opel Cora, Peugeot 208 en Peugeot 2008 delen de bodemarchitectuur. We doelen hier op het zogeheten CMP multi-energy-platform, zowel geschikt voor een volledig elektrische aandrijflijn als verbrandingsmotoren. Dankzij het nieuwe platform is de nieuwe Mokka stevig afgevallen. Het verschil kan oplopen tot 120 kilogram.

Eigen smoel voor Mokka

Opel geeft de nieuwe Mokka in ieder geval een geheel eigen smoel, ook al deelt de Mokka zijn techniek en basis met andere modellen binnen Stellantis, het nieuwe moederbedrijf van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles (FCA). En over dat gezicht gesproken: de nieuwe Mokka is de eerste nieuwe Opel met het nieuwe familiegezicht. Als basis gebruikt Opel de zogeheten Opel Vizor waarin de koplampen, gesloten grille en het Opel-logo zijn ondergebracht. De autoliefhebber ziet er vast wat kenmerken in van de Opel Manta A van weleer.

Pure Panel

Daarnaast is de nieuwe Mokka de eerste Opel met een centraal op de achterzijde geplaatste modelnaam. In het interieur is er ook nieuws in de vorm van een Pure Panel, dit is een volledig gedigitaliseerde cockpit. Opel stelde zich hierbij ten doel om zo min mogelijk knoppen in het interieur te plaatsen. Er bestaan alleen knoppen voor essentiële zaken, zoals de bediening van de klimaatcontrole of wat sneltoetsen om te wisselen in het infotainmentsysteem.

Digitaal instrumentencluster

De nieuwe Opel Mokka en ook de elektrische Mokka-e hebben altijd een digitaal instrumentencluster en een touchscreen. Beide displays zijn in de basis 7-inch groot, maar je kunt upgraden. De digitale cockpit is er ook in maatje 12-inch en het touchscreen is leverbaar in 10-inch. Als het kan, altijd doen. Het geeft het interieur van de nieuwe Mokka toch net dat beetje extra allure. Bovendien is een groter scherm eenvoudiger afleesbaar.

Hoogglans zwart

Het infotainmentsysteem kennen we al van andere Stellantis-producten. Een prima systeem, eenvoudig te bedienen en mooie graphics, alleen geef jezelf wel eerst even wat tijd om uit te vinden waar alles precies zit. Dan weet je onderweg tenminste waar je moet zijn. Gebruikmaken van Apple CarPlay of Android Auto kan ook. Weet ook dat Opel kiest voor een middenconsole in hoogglans zwart. Sierlijk, maar wel heel gevoelig voor stof, vette vingers en krassen. Bovendien reflecteert het flink.

Wel onthouden hoor!

De Opel Vizor, het Pure Panel, Opel strooit met nieuwe termen. Toch is het wel belangrijk om ze te onthouden, want je gaat ze op alle compleet nieuwe of vernieuwde Opel-modellen terugzien. De vernieuwde Opel Crossland is er een goed voorbeeld van. En ook de nieuwe generatie Opel Astra die in 2021 arriveert, heeft deze elementen.

Twee B-SUV’s van Opel?

Over die Opel Crossland gesproken: dat is net als de nieuwe Mokka een compacte SUV voor het B-segment. Heeft Opel er dan twee? Jazeker! Als een van de weinige automerken levert Opel twee B-segment crossovers. Ontstaat er dan geen kannibalisme? Volgens Opel niet, omdat de Crossland in de markt is gezet als een functionele familie-SUV, terwijl de nieuwe Mokka een urban lifestyle crossover is met een meer gewaagd design. Twee duidelijke verschillen dus. Bovendien is de nieuwe Mokka veel uitgebreider te personaliseren.

Belangrijk segment

Het B-segment is ontzettend belangrijk voor Opel. Het segment groeit nog altijd ontzettend hard. In de afgelopen vier jaar noteerde het B-SUV-segment een groei van 70 procent. Naar verwachting worden er in Europa in 2021 dik 2,4 miljoen auto’s in dit B-SUV-segment verkocht, goed voor 18,1 procent van de totale Europese markt. Opel kan met de Crossland en Mokka meeliften op dit succes.

Opel Mokka: de motoren

Opel kiest voor de Mokka voor onderscheidend design en een breed assortiment aan motoren. Op het menu staan twee benzinemotoren, een diesel en een volledig elektrische Opel Mokka-e. Het benzine-aanbod bestaat uit een 1.2 Turbo met 100 pk of een 1.2 Turbo met 130 pk. Beide hebben standaard een handgeschakelde zesbak. Alleen de 130 pk-motor is optioneel leverbaar met een EAT8-automaat. Dieselen kan met een 1.5 Diesel met 110 pk met zestraps handbak. En tot slot is er de elektrische Mokka-e met 136 pk.

Normal, Eco en Sport

De elektromotor in de Opel Mokka-e levert niet altijd 136 pk. De output is namelijk afhankelijk van de gekozen rijstand. Er is keuze uit Normal, Eco en Sport. Alleen in standje Sport heb je 136 pk met 260 Nm aan trekkracht. In Normal is dat 109 pk en 220 Nm aan koppel en in standje Eco levert de elektromotor 81,6 pk en 180 Nm aan trekkracht.

B-stand

Bovendien wordt in de Eco-stand het vermogen van de klimaatcontrole sterk geknepen waardoor je deze modus eigenlijk alleen moet kiezen als het echt spannend wordt door een zeer kleine actieradius. In de praktijk kies je vrijwel altijd voor Normal of Sport. Schakel altijd de B-stand in. Dan rem je namelijk extra af op de elektromotor en dat is weer gunstig voor de energieterugwinning.

Mokka-e in de stad in zijn element

Die energieterugwinning is vooral van toepassing in de stad, waar de Mokka-e zich helemaal thuis voelt. Omdat je continu optrekt – dat gaat lekker vlot – en afremt, win je telkens energie terug. En zo kan het zomaar zijn dat je meer range haalt dan Opel opgeeft in de brochure. Op papier kan de nieuwe Mokka-e 324 kilometer afleggen volgens de WLTP-testnorm. Die range is natuurlijk sterk van invloed van de rijstijl, de buitentemperatuur, het type wegdek en nog meer factoren. Pin je dus absoluut niet vast op die 324 kilometer. In de praktijk moet je rekenen op waardes tussen de 220 tot een kleine 300 kilometer, tenzij je echt heel rustig aan gaat rijden.

Rangecalculator

Om te voorkomen dat bepaalde televisieprogramma’s aandacht besteden aan een range die in de praktijk sterk afwijkt van de waarde in de brochure, publiceert Opel online een rangecalculator waarbij je verschillende scenario’s invult om te zien hoeveel range er dan overblijft. Slim van Opel door zo open kaart te spelen, dat zouden meer merken moeten doen.

142 kilometer range?

Om een indruk te geven: met een dynamische rijstijl, een snelheid van 130 km/u, ingeschakelde airco en een buitentemperatuur van 15 graden Celsus moet je rekenen op 142 kilometer range op een volle acculading. Schokkend? Welnee! Het volgende geldt voor alle elektrische auto’s alsook auto’s met een verbrandingsmotor: hoe harder je rijdt, hoe korter je actieradius. Het ideale tempo voor een elektrische auto ligt tussen de 50 en 100 km/u, dat u het even weet. Bovendien nogmaals het volgende: ook de WLTP-meting is nog altijd een theoretische waarde. Je moet je vooral afvragen hoeveel kilometer je per week aflegt. Kies op basis van die info een elektrische auto die past binnen je reispatroon.

Laag zwaartepunt

De Opel Mokka-e heeft een 50 kWh lithium-ion accupakket, opgesplitst in twee elementen en geplaatst in de bodemvloer van de auto. Zodoende ontstaat een lekker laag zwaartepunt en dat is te voelen in bochten. Met de nieuwe Mokka-e kun je aardig hard een bocht om. Dat is best plezierig zelfs. Opel biedt acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij.

Opladen

Opladen kan op verschillende manieren, via een wallbox, een snellader, een huishoudelijk stopcontact en van éénfase tot driefase met 11 kW. Je leest het goed: éénfase tot driefase. De Mokka-e heeft standaard een éénfase boordlader (7,4 kW). De vanafprijs start bij 34.399 euro. Ons advies is om minimaal 35.399 euro uit te geven voor een driefase boordlader (11 kW). Dan heb je aanzienlijk kortere laadtijden en dus meer gebruiksgemak. En 1.000 euro meer is nog te overzien. Met een 11 kW publiek laadpunt is de batterij in 5 uur en 15 minuten volledig op te laden. Snelladen kan tot 100 kW. Dan heb je per 12 minuten 100 kilometer extra rijbereik, gelijk aan 9 kilometer per minuut.

Veel te vertellen

Je merkt het: over de nieuwe Opel Mokka-e valt heel veel te vertellen. Gelukkig heeft Opel – ondanks het lifestyle-sausje – toch een lekker praktische vijfpersoons crossover weten neer te zetten. Toegegeven: de achterbank is niet de ruimste, maar je kunt er ook met een lengte van 1,85 meter nog prima zitten. Het zicht rondom kan beter, met name de C-stijl neemt wat zicht rondom weg. Verder is de ergonomie aan boord dik in orde. Alle gewenste functies zitten onder handbereik en er zijn voldoende opbergmogelijkheden in het interieur, alsook twee USB-laadpunten op de achterbank.

Massagestoelen

Natuurlijk zit de nieuwkomer vol met de nieuwste veiligheidssystemen. We noemen even adaptieve cruise control, een snelheidsbegrenzer, een rijstrookassistent, niet-verblindende IntelliLux LED Matrix-verlichting, verkeersbordenherkenning, een 180-graden achteruitrijcamera, Automatic Park Assist, Flank Guard en Side Blind Spot Alert, de boodschap is duidelijk: genoeg dus. In de nieuwe Mokka kun je zelfs massagestoelen bestellen, best bijzonder in dit segment.

Conclusie

Lekker anders, dat is de nieuwe Opel Mokka. Als elektrische Mokka-e trakteer je jezelf op een comfortabel rijdende, onderscheidend vormgegeven compacte crossover met plaats voor vijf. Hij is stil, heeft fijn meubilair met goede zijdelingse steun (zittingen zijn wel wat kort), is rijk uitgerust en zoals altijd krijg je bij Opel veel spulletjes voor je euro’s. Dat is ook wat waard.

De prijzen op een rij

  • 1.2 Turbo 100 pk – handgeschakelde 6-bak – 26.299 euro
  • 1.2 Turbo 130 pk – handgeschakelde 6-bak – 30.199 euro
  • 1.2 Turbo 130 pk – EAT8-automaat – 30.299 euro
  • 1.5 Diesel 110 pk – handgeschakelde 6-bak – 28.299 euro
  • Mokka-e 136 pk 1-fase – automaat – 34.399 euro
  • Mokka-e 136 pk 3-fase – automaat – 35.399 euro

Het bericht Autotest – Opel Mokka-e (2021) – een goede keuze? verscheen eerst op ZERauto.nl.