Blik op de toekomst: rijden in een Citroën uit 2035 – rijtest

Gepubliceerd op: 13 oktober 2019

Perfecte omstandigheden

Dat Citroën een Formule 1-circuit uitkoos om de 19_19 Concept uit te proberen is niet geheel vreemd. Het asfalt van Paul Ricard is spiegelglad, waardoor de ophanging van de 19_19 Concept niet belast wordt. Verder kom je op een afgesloten parcours ook geen ongewenste tegenliggers tegen. De belangrijkste reden? De auto is niet straatlegaal. Niet verrassend als je het uiterlijk van deze auto in ogenschouw neemt.

Zie ook: alles over Citroën

30-inch lichtmetalen wielen

De 4.655 mm lange en 2.240 mm brede 19_19 Concept is niet veel groter dan de Citroën C5 Aircross, maar toch oogt hij enorm. Dat is mede te danken aan de gestroomlijnde, 1.600 mm hoge carrosserie en de 30-inch lichtmetalen wielen met gefixeerde naaf.

Goodyear

Grappig detail is dat de wielen van Goodyear zijn, terwijl het automerk al decennia lang verbonden is aan Michelin. De Franse bandenfabrikant was zelfs lange tijd eigenaar van Citroën.

‘Petit Rosalie’

Dat langgerekte uiterlijk, die diepblauwe carrosseriekleur en de grote vrijstaande wielen komen niet zomaar uit de lucht vallen. De 19_19 Concept is tere van het honderdjarig bestaan van Citroën gebouwd en overduidelijk geïnspireerd op de ‘Petit Rosalie’. Een raceauto uit 1933 die diverse records brak.

Rechthoekig stuurwiel

Bij de 19_19 Concept kun je niet zomaar instappen en wegrijden. Wij besturen de auto onder begeleiding van een ingenieur die de aandrijflijn activeert en in geval van nood de noodschakelaar omzet. Bij het instappen nestelen we ons in de futuristische sportstoel die niet zo comfortabel zit als hij eruit ziet.

Niet heel gek, want het blijft natuurlijk designstudie. Dankzij de lage zithouding en het rechthoekige stuur hebben we wel een beetje het gevoel dat we in een raceauto zitten.

Cilindervormig infotainmentsysteem

Een dashboard schittert door afwezigheid. In plaats daarvan kijk je naar een cilindervormig infotainmentsysteem dat – in theorie – alle benodigde informatie toont. Achter de cilinder bevindt zich een ruit waardoor je, tussen de voorwielen door, naar buiten kunt kijken. Het veelvuldige gebruik van glas draagt bij aan het ruimtelijke gevoel van de 19_19 Concept. Ondanks de lage carrosserie voel je je nooit opgesloten.

Grootst mogelijke voorzichtigheid

Zitten, gordel om en met de grootst mogelijke voorzichtigheid het portier sluiten, we zijn klaar om te vertrekken. Behoedzaam rijden we de auto het circuit. Er zijn virtuele buitenspiegels aanwezig, maar die werken niet, net als het cilindervormige infotainmentsysteem. We zijn dus aangewezen op ons eigen inschattingsvermogen.

Lees ook: Moet deze hippe Renault EV in productie?

Verrassend makkelijk rijden

Op het rechte stuk van Paul Ricard drukken we het ‘gaspedaal’ langzaam tot de bodem in. We hebben geen idee hoe hard we rijden, maar de elektromotor giert het uit. Ondanks zijn enorme lichtmetalen wielen en onwennige zitpositie is de 19_19 Concept verrassend gemakkelijk te besturen.

Het rechthoekige stuur ligt goed in de hand en het enorme wielformaat heeft geen negatief effect op het comfort. Dat is te denken aan de Progressive Hydraulic Cushions die Citroën ondertussen ook in diverse productiemodellen toepast.

Surrealistisch

Ondanks zijn hanteerbare wegligging blijft het een surrealistisch idee dat we ons over vijftien jaar in dit soort auto’s voortbewegen. Volgens Citroën kan de 19_19 Concept volledig autonoom rijden en daarbij maar liefst 800 kilometer op één acculading afleggen.

Huiskamergevoel

Dankzij het volledig stoffen interieur en de loungestoelen moeten de passagiers tijdens de rit een soort huiskamergevoel ervaren.  Na twee rondes parkeren we de 19_19 Concept weer naast de Ami One Concept, een conceptcar die veel dichter bij serieproductie staat.

EXCLUSIEF: ZERauto.nl ging op pad met de Ami One Concept

Citroën

Realiteit?

Of we ooit iets van de 19_19 Concept in een productiemodel terugzien, is lastig te zeggen. Mogelijk is de lichtsignatuur het meest productierijp. Die zagen we namelijk al eerder terug op de CXperience en Ami One Concept.

Tijdmachine te leen?

Daarentegen zien de enorme wielen en coconachtige cockpit er te futuristisch uit. Maar je weet het natuurlijk nooit, misschien rijden we over vijftien jaar echt in deze bolide. Wij kijken ernaar uit. Heeft iemand een tijdmachine te leen?

Het bericht Blik op de toekomst: rijden in een Citroën uit 2035 – rijtest verscheen eerst op ZERauto.nl.