De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) is blij met het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit.

Gepubliceerd op: 21 december 2018
De voorstellen uit het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit maken elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen. Dat is goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de portemonnee van automobilisten. In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. Het aanbod van elektrische auto’s, met steeds grotere actieradius en kortere oplaadtijd, gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen mensen die een nieuwe auto kopen het hogere aankoopbedrag van een elektrische auto al in een paar jaar terug. In de tweedehandsmarkt groeit het aanbod van elektrische auto’s sterk. Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt.  En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb) en met energiekosten die nu al 2 tot 3 keer goedkoper zijn dan bij brandstofauto’s en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease. In de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod. De Vereniging Elektrisch Rijders benadrukt de noodzaak van inzicht voor de consument in de levensduur en oplaadcapaciteit bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Met de voorstellen uit de nationale Agenda Laadinfrastructuur kunnen mensen rekenen op tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur bij aanschaf van een elektrische auto. Dat is winst. Noot voor de pers: De Vereniging Elektrisch Rijders (www.evrijders.nl ) is deelnemer aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord.  Bestuurslid Maarten van Biezen was aan tafel de EV liaison tussen Mobiliteitstafel en het Formule E-team. Hij is bereikbaar op 06-15599743.