Met de upgrade die Dacia doorvoert aan de Dacia Spring wordt de goedkoopste auto van Nederland een volledig elektrische auto. Daarmee maakt het Roemeense merk elektrisch rijden heel bereikbaar. Dacia tilt de Spring ook naar een hoger niveau. Niet alleen qua uitrusting, maar ook qua techniek wordt de Dacia flink opgewaardeerd. Met de aanpassingen wordt de Spring een nog scherpere aanbieding voor wie tegen lage kosten de overstap naar elektrisch rijden wil maken.
Vanaf €18.000
De volledig elektrische stadsauto van Dacia is technisch vernieuwd, zonder dat dit consequenties voor de prijs heeft. Dankzij een vernieuwd platform, twee nieuwe elektromotoren en verbeterde rijprestaties is de Spring veelzijdiger dan ooit. Desondanks blijft hij de voordeligste auto op de markt, met een vanafprijs onder de € 18.000 en een gunstig energieverbruik van slechts 12,4 kWh/100 km.
Sinds de introductie van de Dacia Spring in 2021 zijn al meer dan 179.000 exemplaren verkocht in Europa. Naast consumenten kopen ook veel bedrijven de Dacia Spring als zakelijke of serviceauto. In Nederland rijdt bijvoorbeeld Qbuzz met de Dacia Spring. Dit jaar zijn er in het eerste halfjaar van 2025 al meer dan 17.000 exemplaren van de Spring geregistreerd. Daarmee staat de Spring op de tweede plaats in de Europese verkoopranglijst van elektrische auto’s aan particulieren.
"De sterk vernieuwde Dacia Spring combineert een nieuw platform met verbeterde EV-techniek. Desondanks blijft hij de voordeligste auto op de markt, met een vanafprijs onder de € 18.000 en van 20% tot 80% in 29 minuten opgeladen. Daarmee manifesteert de Dacia Spring zich als een voor heel veel mensen een bereikbare elektrische auto. Nog weer goedkoper dan de eveneens scherp geprijsde Renault 5 E-Tech electric, de Hyundai Inster en de Citroën ë-C3. Het is goed om te zien dat het EV-aanbod op de markt steeds meer 'democratiseert en daarmee elektrisch rijden tot standaard maakt."
De huidige updates zijn niet de eerste veranderingen die Dacia aan de Spring doorvoert. In 2022 kreeg het model de nieuwe merkidentiteit, in 2023 een krachtigere aandrijflijn met een 65 pk sterke elektromotor en in 2024 volgde een ingrijpende update met een volledig vernieuwd design en een verbeterde digitale ervaring. Nu is de budget-EV van Dacia wederom grondig aangepast.
Beter platform
Het vernieuwde platform van de Dacia Spring biedt een merkbare verbetering als het gaat om rijcomfort, stabiliteit en controle. In het nieuwe platform is de nieuwe batterij geïntegreerd, terwijl het middendeel is versterkt. Dit verhoogt de stijfheid van de carrosserie en zorgt voor een betere gewichtsverdeling tussen voor- en achteras. Ook is het remsysteem voorzien van een verbeterde bekrachtiging. De Dacia Spring is nu ook uitgerust met een stabilisator en die vergroot de stabiliteit in bochten,
Twee elektromotoren leverbaar
Qua aandrijving is de Dacia Spring voortaan leverbaar met twee nieuwe elektromotoren, met een vermogen van 70 pk (52 kW) en 100 pk (75 kW). Het hogere vermogen en koppel – tot 20% meer tussen 80 en 120 km/u – ten opzichte van de oude aandrijving maken de Spring sneller en meer geschikt voor gebruik op snelwegen. Vooral bij het accelereren van 80 naar 120 km/u presteert de Spring aanmerkelijk beter. De nieuwe Spring 100 versnelt over dit bereik in slechts 6,9 seconden, gevolgd door de Spring 70 met 10,3 seconden. De nieuwe motoren zijn gekoppeld aan een 24,3 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP). Deze batterijtechniek staat garant voor een hogere thermische veiligheid, een langere levensduur en lagere kosten.
80% vol in 29 minuten
In lijn met de filosofie van Dacia is de Spring onveranderd de lichtste elektrische vierzitter op de markt, met een gewicht van ongeveer 1.000 kg. Het beperkte voertuiggewicht draagt bij aan een realistische actieradius die aansluit op het dagelijks gebruik van klanten. Gemiddeld rijden Spring-rijders 34 km per dag, verdeeld over vier ritten met een gemiddelde snelheid van 34 km/u. Met een WLTP-actieradius tot 225 km (voor de uitvoeringen met 15-inch wielen) kan de Spring dus eenvoudig een volle werkweek afleggen op één batterijlading. De laadmogelijkheden zijn eveneens verbeterd. Dankzij de optionele 40 kW DC-snellaadmogelijkheid (voor Expression en Extreme) is de batterij in 29 minuten van 20% tot 80% op te laden. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van de huidige Spring met 30 kW DC-laadvermogen. Dankzij de nieuwe batterij gaat ook het opladen van 20% tot 100% met AC (wisselstroom) sneller dan voorheen, namelijk in 3 uur 20 minuten (voorheen 4 uur) met de standaard aanwezige 7 kW AC-boordlader. De upgraded Dacia Spring is ook beschikbaar met een V2L-functie (Vehicle-to-Load), waarmee externe elektrische apparaten rechtstreeks via de aandrijfbatterij kunnen worden gevoed.
Sterkste motor voor Extreme
Dacia levert de uitvoeringen Essential en Expression met de 70 pk sterke elektromotor, terwijl de 100 pk-motor exclusief beschikbaar is voor de Dacia Spring Extreme.
Ook de digitale ervaring is sterk verbeterd
Naast de verbeterde aandrijf- en batterijtechniek biedt de nieuwe Dacia Spring ook een betere digitale ervaring. Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een 7-inch digitaal instrumentarium dat volledig te personaliseren is. De Essential en Expression zijn standaard uitgerust met het Media Control-systeem. Dit wordt bediend via knoppen op het stuurwiel, waarbij media-informatie en telefooncontacten op het instrumentenpaneel worden weergegeven. In combinatie met de gratis te downloaden Dacia Media Control-app zijn extra functies direct via je smartphone beschikbaar. De uitvoering Extreme van de Dacia Spring gaat nog een stap verder met het Media Display-systeem inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto en dat zich laat bedienen door het centrale 10,1-inch touchscreen. Optioneel is Media Nav** Live verkrijgbaar.
YouClip-systeem
Tot slot introduceert de Spring het slimme YouClip-systeem. Dit door Dacia ontwikkelde concept maakt het mogelijk om accessoires eenvoudig en veilig vast te klikken op vaste bevestigingspunten in het interieur.
Essential, Expression & Extreme
De sterk opgewaardeerde Dacia Spring is leverbaar in drie uitvoeringen. De Essential is standaard uitgerust met onder andere een 7-inch digitaal instrumentenpaneel, in hoogte verstelbaar stuurwiel met radiobediening, elektrische stuurbekrachtiging, het Media Control-systeem met USB-aansluiting, cruise control en snelheidsbegrenzer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, parkeersensoren achter en een 12V-aansluiting. De Expression combineert de uitrusting van de Essential met airconditioning en 15-inch wielen. De topversie in de reeks, de Extreme met 74 kW (100 pk) sterke elektromotor, onderscheidt zich met koperkleurige accenten in interieur en exterieur, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare ramen achter, evenals het Media Display-systeem met 10-inch touchscreen, draadloze Apple CarPlay en Android Auto en twee USB-poorten.
Shortlist
Zodra de nieuwe Dacia Spring beschikbaar is, nemen we vanuit de Vereniging Elektrische Rijders de proef op de som en gaan we na hoe de upgraded Spring als budget-EV in de dagelijkse praktijk voldoet. Op papier is de auto veelbelovend en we verwachten dat de scherpe vanafprijs voor veel consumenten en bedrijven een reden is om de nieuwe Dacia Spring in elk geval op de shortlist te zetten. Het vernieuwde model biedt simpelweg veel meer voor hetzelfde geld. Niet alleen qua EV-techniek, maar ook op het gebied van comfort en daarnaast is er een naar de tijd aangepaste digitale ervaring. Positief nieuws is ook dat de goedkoopste auto op de Nederlandse markt nu een volledig elektrische auto is. Daarmee 'democratiseert' de Roemeense autofabrikant elektrisch rijden.