Fastned test laadsnelheid Kia EV6 – Zo snel kan hij echt laden

Gepubliceerd op: 13 oktober 2021

Elektrische auto opladen

Snelladen gaat bij de ene EV sneller dan bij de andere. Het vermogen waarmee je een auto kunt laden is afhankelijk van wat de auto en de laadpaal maximaal ondersteunt.

Deze informatie wist je waarschijnlijk al wel. Maar hoe snel een auto daadwerkelijk kan laden is vaak moeilijk in te schatten met de informatie die de autofabrikant communiceert. Een auto die tot 250 kW kan laden klinkt leuk, maar als hij dat maar heel kort kan, heb je er nog weinig aan.

Tot 80%

Hoe verder een batterij volgeladen is, hoe minder snel hij kan laden. Daarom communiceren fabrikanten vaak een 0 tot 80% laadtijd, omdat het laden daarna heel langzaam gaat. Maar er zijn ook auto’s waarbij het hoge laadvermogen al na 50% afneemt. Dan kun je dus eigenlijk maar heel kort snelladen.

Fastned

Fastned is de bekendste laadboer in ons land en de Kia EV6 heeft al een bezoekje gebracht aan het laadstation met de gele overkapping. Fastned test namelijk graag zo snel mogelijk alle nieuwe populaire elektrische auto’s bij hun eigen laadstations en brengt daarbij de laadcurves in beeld. Hoelang een elektrische auto met een bepaalde snelheid kan laden dus.

800 volt-laadtechnologie  

Veel mensen kijken uit naar de EV6 vanwege zijn hippe looks, maar ook omdat hij – net als de Hyundai Ioniq 5 – beschikt over 800 volt-laadtechnologie, waardoor hij in theorie heel snel zou moeten kunnen laden.

Volgens de fabrikant kan de accu van de EV6 bij een 800V-laadstation in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen (in optimale omstandigheden). Bij de momenteel meer gangbare 400V-laders, gebruikt de EV6 de motor en een omvormer om de 400V-stroom die van het laadstation komt om te zetten in 800V, zodat de batterij kan opladen met het maximale vermogen dat door het laadstation wordt geleverd.

Kia EV6 laadsnelheid

In de afbeelding hieronder zie je de laadcurve van de Kia EV6. Op de verticale as, uitdrukt in kW – zie je de laadsnelheid en op de horizontale as hoe vol de batterij zit in %. Voor de test is gebruik gemaakt van de EV6 met het grote accupakket met een nettocapaciteit van 77,4 kWh (bruto: 82,5 kWh) en een 300 kW lader van Fastned.

Op de grafiek – die EV-expert bij Fastned Luc Bronk op Twitter heeft gedeeld – is duidelijk zien dat de EV6 tot 54% SoC (State of charge) volle bak kan laden, met ongeveer 234 kW. Daarna trekt de software flink op de rem en gaat het laden verder op 175 kW, waarna het uiteraard steeds langzamer gaat.

Tesla Model 3

Dat zijn uitstekende cijfers, maar het is wellicht zonder enige referentie wat moeilijk in te schatten hoe goed dit is. Laten we daarom de laadcurve van de Tesla Model 3 (long range) ernaast leggen. Tesla loopt vanaf dag één voorop op het gebied van snelladen en de Model 3 en Model Y zijn directe concurrenten van de EV6. In onderstaande grafiek zie je dat de Amerikaan het bij Fastned-laders ook zeker niet slecht doet, maar minder goed dan de Zuid-Koreaan. Tesla staat echter op het punt om zijn nieuwe batterij-architectuur te introduceren. Daar zijn echter nog weinig exacte cijfers van bekend.

Afbeeldingen: Luc Bronk & Fastned

 

Het bericht Fastned test laadsnelheid Kia EV6 – Zo snel kan hij echt laden verscheen eerst op ZERauto.nl.