Leapmotor C10: Voordelige elektrische SUV voor het gezin

Gepubliceerd op: 21 juli 2025

 

Met de Leapmotor C10 heeft Stellantis een scherp geprijsde en zeer ruime elektrische SUV in huis. Een forse auto met premium uitstraling, te koop voor een heel acceptabel bedrag. Een veilige SUV ook, want de auto haalt zonder enig probleem 5 sterren in de EuroNCap crashtest. Tel daar ook nog eens een vorstelijke uitrusting en een inmiddels meerdere malen bekroond stoer design bij op en je vraag je bijna af waar het addertje ons het gras zit. Als VER-team stapten we daarom in de volledig elektrische Leapmotor C10 en voelden we deze value for money SUV aan de tand.

 

"Vorstelijke uitrusting schuift kleine nadelen snel onder tafel"

 

Zonder uitstoot

Allereerst kijken we natuurlijk naar de elektrische specificaties van Leapmotor C10. Je hebt het model ook als Range Extended EV met een bereik van 970 kilometer, maar deze auto stoot gemeten volgens de WLTP-methode gemiddeld 10 gram CO2 uit omdat de range van de accu met een opladend brandstofmotortje wordt vergroot. We richten ons in dit verhaal daarom op de volledig elektrische BEV die zonder enige uitstoot tijdens het rijden zijn werk doet. Volledig elektrische auto’s zijn immers nu de norm in de auto-industrie. De Leapmotor C10 heeft een batterijcapaciteit van 69,9 kWh. Deze accu levert tot 420 km WLTP-bereik en laadt in 30 minuten van 30% tot 80% bij. Dat is niet een bijzonder hoog laadtempo, maar deze snelheid zal voor de meeste consumenten nog wel binnen de grenzen van het acceptabele vallen. Zeker als je geen veelrijder bent.

 

Allemansvriend

In de praktijk van snelwegkilometers naar het werk, wat trajecten binnendoor om de file te ontwijken en de nodige stadskilometers levert dat de C10 bij 100% volladen ruim 380 kilometer echt bereik op. Gemeten onder zomerse omstandigheden. Het energie bereik van de lijvige SUV schommelt zo rond de 18 kW per 100km en dat stroomgebruik is voor zo’n grote auto best netjes. Let er wel op dat dit tot circa 300 kilometer bereik zakt als je de setting van de fabriek volgt om de accu maximaal 80% vol ter laden. Die actieradius bij 80% laden kan prima voor dagelijks woon-werkverkeer, maar houdt niet over en onder koude omstandigheden zal dit ongetwijfeld nog iets lager uitpakken. En voor wie het bereik als een probleem ervaart is er dus ook nog een versie met range extender. Voor de rest stuurt de C10 comfortabel licht en laat de auto zich op de weg het beste kwalificeren als allemansvriend. De C10 doet wat deze moet doen en maakt het leven van zowel bestuurder als passagiers erg comfortabel.

 

Chinese concurrentie

De Leapmotor C10 is met een lengte van 4,74 meter een forse auto en zit ook nog eens boordevol slimme technologie. Eveneens is de C10 ongelofelijk rijk uitgerust met features die je normaal alleen in de premium klasse verwacht. Daarover later meer. Ook als je de C10 met andere Chinese concurrenten zoals de XPENG G6 (4,75 meter) of Zeekr 7X (4,79 meter), dan valt zijn prijs van €40.550,- voor de ultra luxe Design-versie nog steeds heel voordelig uit. De XPENG is (zonder de korting die XPENG op het uitgaande modeljaar 2024 geeft) zo’n €4.500 duurder en de Zeekr 7X kost 13 mille meer maar is daarvoor ook een stukje groter. Zeekr biedt echter ook de kleinere X (4,43 meter) voor €37.990 aan. Belangrijk voordeel van de andere Chinezen ten opzichte van de C10 is hun zeer hoge laadsnelheid. De vraag is of die duizenden euro’s extra waard is als je een kleiner budget hebt, want 9 van de 10 keer zul je met zowel het bereik als de laadsnelheid van de Leapmotor prima uit de voeten kunnen.

 

 

Volgeladen

De Value for money lijst van de Leapmotor C10 is erg lang. We noteren voor de basis Style-versie onder andere 17 geavanceerde veiligheidsassistentiesystemen,  7 airbags, Dual zone automatische airconditioning, een warmtepomp, LED-koplampen, elektrisch verstelbare voorstoelen, parking sensoren achter met 360° Camera, een hifi-systeem met 12 luidsprekers, standaard panoramisch zonnedak met elektrisch zonnescherm, een goed werkend infotainment systeem met 14,6" centraal scherm met navigatie, 18” licht metalen velgen en privacy glas. De hier gereden Design-versie voegt daar bijvoorbeeld nog een verwarmd stuurwiel, silicium lederen stoelen met verwarming en ventilatie, sfeerverlichting, 20” lichtmetalen velgen en een elektrische achterklep aan toe. En dan noemen we nog lang niet alles. De C10 is een auto waarop echt alles dat je wilt hebben is gemonteerd of geprogrammeerd. Deze auto is werkelijk tot aan het dak volgeladen met opties. Tot slot een (subjectieve) aanbeveling: kies voor het grijze in plaats van bruine, haast oranje, interieur. Dat straalt veel meer klasse uit en geeft meer premium-gevoel bij deze auto.

 

Wel of geen addertje?

Dan terug naar die adder onder het gras. Hebben we die voor die ongekend scherpe prijs gevonden? Ja en nee. De Leapmotor heeft een paar nadelen. Allereerst behoort het bereik van de volledig elektrische versie niet tot de top van de markt. Long range versies van Xpeng en Zeekr zijn op dat gebied beter en dat geldt ook voor hun astronimische laadsnelheden. Tweede nadeel is het orkest aan piepjes van veiligheidssystemen dat losbarst zodra je deze niet uitzet. Dat uitzetten van systemen gaat met een drietal virtuele knoppen in het scherm, maar daarvoor moet je wel het menu van het systeem in. Dat systeem is overigens vriendelijker in het gebruik dan dat van XPENG. Functies bereik je net wat sneller en piepjes zijn eerder (grotendeels) uit. Ook zie je in het interieur hier en daar dat de lage prijs uit de lengte of breedte moet komen. Het ziet er prima uit, maar je mist bij de materiaalkeuze soms het echte premium gevoel. Wel is het grijze interieur wat ons betreft fraaier. Lastig is ook het pasje dat de sleutel vervangt en dat je bij de linkerbuitenspiegel moet houden om de auto ‘aan’ te zetten en ook bij wegrijden moet het pasje weer bij de telefoonlader in de buurt liggen. Renault toont met hun key less entry aan dat dit al jaren anders kan.

 

Gadgets als beloning

Is de Leapmotor C10 daarmee een minder goede auto? Nee, beslist niet. De auto biedt voor een ongekend scherpe prijs heel veel value for money. Je rijdt voor dat geld ook elektrisch en hebt plek voor een groot gezin inclusief hun sport- of vakantiespullen. Voor de particulier met een opgroeiend gezin die niet al te veel lange afstanden rijdt is de C10 daarmee een goedkopere optie dan andere Chinese of Europese SUV’s. Voor vele duizenden euro’s minder lever je iets (laadsnelheid, bereik, premium status) in, maar heel veel consumenten zullen daar niet wakker van liggen en kopen met de C10 een fijne elektrische gezins-SUV. Daarbij wordt de Leapmotor C10 verkocht via de Stellantis-dealers en kun je dus op heel wat plaatsen in Nederland terecht voor service, een ander groot voordeel ten opzichte van SUV’s van nieuwe merken die meestal maar een handje vol verkooppunten hebben. Het addertje onder het gras is er dus niet echt; zodra je budget leidend is en je kunt leven met de kleine nadelen van de C10 is deze gezinsauto een overweging waard als je je benzine slurpende MPV of SUV wilt inruilen voor een ruime elektrische auto. Je krijgt er veel leuke gadgets, veiligheid en inmiddels bekroond design als beloning bij!