Gamma Renault Megane E-Tech Electric
Uitvoeringen: Equilibre, Techno, Iconic
Motorvarianten en laders
- EV40 130 pk – Standard charge AC7
- EV40 130 pk – Boost charge AC22
- EV60 220 pk – Super charge AC7 + DC130
- EV60 220 pk – Optimum charge AC22 + DC130
Business-versies
- EV60 130 pk Super charge AC7 + DC130
- EV60 130 pk Optimum charge AC22 + DC130
Het aanbod van beschikbare versies en motoren voor de Nederlandse markt wordt in een later stadium bekendgemaakt.
- Lengte: 4,21 m
- Breedte: 1,77 m (Business-versies) – 1,78 m (reguliere versies)
- Hoogte: 1,50 m
- Wielbasis: 2,70 m
- Overhang voor: 800 mm
- Overhang achter: 715 mm
- Gewicht: 1.624 kilo
- 0-100 km/u: 7,4 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
Productie in Frankrijk
Renault heeft de strategische keuze gemaakt om de nieuwe Megane E-Tech electric in Frankrijk te produceren, in de fabriek te Douai. Deze fabriek bevindt zich in het hart van ElectriCity, Europa’s grootste EV-hub. De doelstelling is om op jaarbasis 400.000 voertuigen te produceren.
Duurzaam
Alle interieurbekleding van de Megane E-Tech electric is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Afhankelijk van de uitvoering kan dat oplopen tot 2,2 kilogram. In totaal is 27,2 kilogram aan zichtbare (onderzijde dashboard) en onzichtbare onderdelen (de structuur van het dashboard) gemaakt van gerecyclede kunststoffen. Aan het einde van zijn levenscyclus wordt 95% van de auto gerecycled.
CMF-EV
De nieuwe Megane E-Tech electric is het eerste model in het gamma van Renault dat profiteert van alles wat het CMF-EV-platform van de Alliantie te bieden heeft. Dit nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s. Het platform heeft een kleinere motorruimte, aangezien de onderdelen van de EV-motor compacter zijn dan die van een verbrandingsmotor. In combinatie met een verlengde wielbasis en wielen die op de vier hoeken van de auto zijn geplaatst, maakt dat een opvallend exterieurdesign, meer ruimte en een innovatief interieurdesign mogelijk.
Tech-design
Renault heeft gekozen voor een ‘tech’-design. Het design omvat een aantal technologische elementen (micro-optische LED-verlichting aan de achterzijde, OpenR-display) en andere features die sterk aanleunen tegen de wereld van hightech en hifi-design (ventilatieroosters, lasergravure op de instaplijsten in de portieren). Kenmerkend zijn de lamelvormige elementen in de voor- en achterbumper en de luchtroosters aan de buitenzijde van de voorbumper. De portiergrepen die bij het ontgrendelen automatisch naar buiten komen en de gesloten grille zorgen voor een vlakke, gestroomlijnde uitstraling.
Relatief korte wielbasis
Dankzij de verlengde wielbasis (2,70 meter op een totale lengte van 4,21 meter) en de kleinere overhang van het nieuwe modulaire CMF-EV-platform heeft de nieuwe Megane E-Tech electric ongekende proporties. Die boden de ontwerpers de kans om een krachtige elektrische hatchback te ontwerpen met een compacte vormgeving. De batterij is dunner dan ooit (slechts 110 mm!), wat de ontwerpers in staat stelde om de uiterlijke proporties te verfijnen en tegelijk de verhouding tussen binnenruimte en afmetingen te verbeteren en het zwaartepunt te verlagen voor een leukere, meer opwindende rijervaring (zie pagina 13). De nieuwe Megane E-Tech electric combineert een compacte vormgeving met een beperkte hoogte (1,50 meter), terwijl de aanzienlijke binnenruimte toch duidelijk zichtbaar is als je naar de auto kijkt.
Kleuren genoeg
Bij zijn marktdebuut is de nieuwe Megane E-Tech electric verkrijgbaar in zes carrosseriekleuren: Gris Rafale, Gris Schiste, Noir Nocturne, Rouge Flamme, Noir Étoile en Blanc Glacier. Voor een nog persoonlijker tintje is ook een tweekleurige afwerking mogelijk, waarbij het dak, de dakstijlen en – afhankelijk van de gekozen uitvoering – de buitenspiegelkappen zijn uitgevoerd in Gris Schiste, Noir Étoile of Blanc Glacier. Hierdoor zijn er dertig kleurcombinaties mogelijk. Andere opvallende kenmerken zijn bij de hogere uitrustingsniveaus de warme titaniumkleur op de voor- en achterbumper en de luchtroosters aan de zijkant. Dit geeft de nieuwe Megane E-Tech electric een uitstraling die zich kenmerkt door karakter en sportiviteit.
Forse wielen standaard
De auto staat op zijn 20-inchwielen (18-inchwielen zijn standaard voor het instapmodel). Er is keuze uit twee 20-inchwielen en twee 18-inchwielen. Alle wielen zijn in het midden voorzien van het nieuwe Renault-logo.
Begroeting
De nieuwe Megane E-Tech electric detecteert een persoon met de sleutelkaart van de auto wanneer die zich binnen een meter afstand van de auto bevindt. De auto start dan een lichtspel waarbij de koplampen oplichten, beginnend in het midden en vervolgens naar buiten toe, voordat ze ‘op zwart gaan’ zodra de dagverlichting en richtingaanwijzers gaan branden. Aan de achterzijde gaat de verlichting branden terwijl de richtingaanwijzers knipperen. De welkomstsequentie eindigt met twee op de buitenspiegels gemonteerde lampen die het nieuwe Renault-logo op de grond projecteren en de grond voor het portier verlichten.
Verzonken portiergrepen
Elke versie van de nieuwe Megane E-Tech electric is uitgerust met verzonken portiergrepen. Wanneer de bestuurder of voorpassagier nadert om een portier te openen, of wanneer de auto ontgrendeld is, komen de in de carrosserie verborgen portiergrepen automatisch en elektronisch naar buiten. Ze springen terug op hun plaats na twee minuten stilstand, wanneer de auto vooruitrijdt of wanneer de portieren worden vergrendeld.
De ‘Welkom aan boord!’-sequentie
Het welkomstscenario van de nieuwe Megane E-Tech electric eindigt wanneer de bestuurder plaatsneemt op de bestuurdersstoel. De OpenR-display met digitaal instrumentenpaneel en de multimediadisplay gaan aan en tonen het logo en de merknaam. De ambianceverlichting verlicht de cockpit, terwijl de luidsprekers een nieuwe Renault-audiocue spelen om de welkomstsessie af te ronden.
Lekker ruim vanbinnen
Het eerste wat opvalt bij het instappen: wat een ruimte! De binnenafmetingen van de nieuwe Megane E-Tech electric zijn vergelijkbaar met die van de Megane met verbrandingsmotor (lengte en afstand tussen de passagiers), zo niet groter (21 cm knieruimte voor de achterpassagiers). Het CMF-EV-platform zorgt er vooral voor dat de auto ruimer en praktischer is: een langere wielbasis, een kleinere motorruimte die ook ruimte biedt aan de componenten van de airconditioning, een compacter dashboard enzovoort. Zo kunnen de passagiers genieten van extra ruimte in de middenconsole en onder het dashboard. Bovendien is de binnenruimte groter en is het comfort hoger dankzij vlakke vloer door het ontbreken van de tunnel voor de aandrijfas, de transmissiehendel en het bedieningspaneel, die gewoonlijk in de middenconsole zijn geïntegreerd.
OpenR, de grootste display die er is
OpenR is het kroonjuweel van het nieuwe interieur van de Megane E-Tech electric, een feature die het volledige gamma boordtechnologie belichaamt dat in de nieuwe generatie elektrische auto’s van Renault is ingebouwd. Het nieuwe OpenR single-screen, dat voor het eerst te zien was in de studiemodellen TreZor (2016), SYMBIOZ (2017) en MORPHOZ (2019), combineert in een omgekeerde ‘L’ het digitale instrumentenpaneel en de multimediadisplay in de middenconsole. Het is voor het eerst dat een dergelijke technologie standaard wordt toegepast in een model als dit, wat mogelijk is dankzij vele jaren werk van de teams van Renault Design, Product en Engineering. In deze console zijn ook de centrale ventilatieroosters ondergebracht, in overeenstemming met de vlakke afwerking van het interieur van de auto.
De OpenR-display is gemaakt van versterkt glas voor een robuustere afwerking die prettig is om aan te raken en om naar te kijken. De helderheid en de lichtreflectie van de display zijn geoptimaliseerd voor een goede zichtbaarheid, zelfs bij vol zonlicht, en worden nog versterkt door de antireflectie-coating. De traditionele afdekking op het dashboard is daardoor overbodig geworden, wat ruimte bespaart en de uiteindelijke look gestroomlijnder en moderner maakt.
De OpenR-display heeft een bijzonder groot displayoppervlak: 321 cm² voor de 12,3-inch dashboarddisplay (1.920 x 720 pixels, liggend) en 453 cm² voor de 12-inch multimediadisplay (1.250 x 1.562 pixels, staand). De digitale interfacing aan boord meet dus in totaal 774 cm², wat geen enkele andere auto in dit segment evenaart, en ligt meer in lijn met de displays van veel grotere modellen uit het topsegment. Het instapmodel is uitgerust met een 9-inch multimediadisplay (1.250 x 834 pixels, liggend).
De OpenR-display bevat ultramoderne technologie voor een vloeiende en meeslepende ervaring. Onder meer de Qualcomm Snapdragon-processor van de nieuwste generatie met meervoudige 4K-weergavecapaciteiten, geavanceerde connectiviteit met USB-C-poorten en essentiële technologie voor veiligheid aan boord en ADAS (bijvoorbeeld 3D Around View Monitor). Wat de software aan boord betreft, is er het nieuwe OpenR Link-systeem Google built-in, voor een intuïtieve en optimale connectiviteitservaring (zie pagina 19).
Het ‘instrumentenpaneel’-gedeelte van de OpenR-display biedt plaats aan vier displays voor de bestuurder, afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren:
– besturingsindeling (bedieningspanelen)
– navigatie-indeling (kaarten)
– Zen-indeling (minimalistisch)
– batterij-indeling (laadstatus)
Het spreekt vanzelf dat de display op het dashboard volledig kan worden aangepast. Het bevat vijf widgets (energieverbruik, bandenspanning, afstand, eco-monitor, muziek) en acht kleurenschema’s.
Gerecyclede en huiselijke materialen
Inspiratie uit de wereld van meubelontwerp is volop aanwezig in het interieur van de nieuwe Megane E-Tech electric, met diverse ongebruikelijke of gerecyclede materialen die het interieur een gastvrije en zeer huiselijke uitstraling geven. De ontwerpers wilden verder gaan dan de meer traditionele materialen, zoals plastic, en klassieke kleuren, zoals zwart.
Zo is het dashboard op de middelhoge uitrustingsniveaus bekleed met stof, terwijl de premium-uitvoering is voorzien van het kunstleder TEP. De bovenzijde van het dashboard en de bovenste strook van de portierpanelen zijn bekleed met Alcantara in de middelhoge uitrustingsniveau en voorzien van een decoratieve ‘Nuo’-houtafwerking in het hoogste uitrustingsniveau. Nuo is een innovatief nieuw materiaal dat is gemaakt van echt hout. Dun kalkhoutfineer is met een milieuvriendelijke lijm op een katoenen textiellaag gelijmd en vervolgens gelaserd. Het wordt voor het eerst in een productiemodel gebruikt. In combinatie met TEP voor het dashboard, stiksels in de kleur Warm Titanium in het passagierscompartiment en echt lederen stoelbekleding (zie hieronder) geeft dit het interieur van de nieuwe Megane E-Tech electric een verfijnde en elegante uitstraling.
Elke sierstrip strekt zich uit over het dashboard en in de portierpanelen, waardoor een groter gevoel van visuele breedte ontstaat. Deze weerspiegelt de verlichting en omvat ook een lichtstrip op het bovenste bekledingsdeel (tegen meerprijs voor de middelhoge uitrustingsniveaus).
De bekleding van het instapmodel is volledig vervaardigd uit 100% gerecyclede materialen. De bekleding van de middelhoge uitrustingsniveaus met een combinatie van TEP en stoffen bekleding is eveneens voor 100% gerecycled. Ten slotte zijn de rugleuningen en de zittingen van de voorstoelen en de achterbank in de meest luxueuze uitvoering volledig in leder uitgevoerd. Er is keuze twee kleurenschema’s: titaniumzwart met decoratieve piping in Warm Titanium of licht zandgrijs met een mokkakleurige piping. In alle uitrustingsvarianten zijn de opbergvakken in de portierpanelen bekleed met tapijt voor extra visueel comfort en geluidsisolatie.
Meer bergruimte
Door de transmissiehendel achter de stuurkolom te plaatsen en de MULTI-SENSE knop naar het stuurwiel te verplaatsen, komt meer ruimte vrij tussen de voorstoelen, waar zich nu een groot opbergvak van 7 liter bevindt. Het is groot genoeg voor een handtas of andere grote voorwerpen die gemakkelijk bereikbaar moeten zijn, maar het kan ook worden gebruikt om diverse accessoires op te bergen die iedereen tegenwoordig in de auto gebruikt en die gemakkelijk bereikbaar moeten zijn. Er zijn ook twee extra bekerhouders (respectievelijk 2 en 3 liter groot) onder de middenarmsteun, die over een afstand van 55 mm kan worden geschoven voor een betere ergonomie. Alles bij elkaar biedt de nieuwe Megane E-Tech electric 30 liter opbergruimte aan boord, de hoogste waarde in zijn klasse.
De bagageruimte heeft een totale inhoud van 440 liter, die volledig bruikbaar is aangezien de ruimte rechthoekig van vorm is en de laadkabels hun eigen speciale opbergruimte hebben van 22 liter en die toegankelijk is via een uitneembaar vloerpaneel in de bagageruimte. De bagageruimte kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen in de verhouding 2/3–1/3 en de rugleuning van de stoel van de voorpassagier om te klappen.
De centrale armsteun kan naar achteren en naar voren worden geschoven om toegang te bieden tot een handige opbergruimte met twee USB-C-poorten en een 12-voltaansluting. Achter de armsteun bevinden zich nog twee USB-C-poorten voor de passagiers op de tweede zitrij. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar (inclusief lendensteun) en voorzien van een verwarmingsfunctie. De onderzijde van de multimediadisplay biedt plaats aan een aantal pianotoetsen en een smartphone-dock met inductielader. De smartphone kan horizontaal worden geplaatst om te laden, of verticaal om het scherm af te kunnen lezen.
LIVING LIGHTS laat de binnenverlichting tot leven komen
De ambianceverlichting in de nieuwe Megane E-Tech electric is volledig voorzien van LED-techniek en is gebaseerd op de natuurlijke 24-uurs circadiane cycli van het menselijk lichaam om het welzijn van de inzittenden te optimaliseren. De verlichting in het interieur bestaat uit lichtstrips langs het dashboard, de portierpanelen en het smartphone-dock. Het systeem maakt verschil tussen dag en nacht en verandert om de 30 minuten van kleur.
De unieke lichtbeleving heeft de naam LIVING LIGHTS gekregen, want als de kleuren langzaam overgaan en de natuurlijk dynamische effecten de automatische kleurverandering volgen, wekt dat de indruk dat de verlichting tot leven is gekomen. Overdag versterken de koele lichten het interieurdesign en geven ze het dashboard een hightech uitstraling. ’s Nachts geven de fascinerende warmere tinten de bestuurder en passagiers een rustgevend gevoel van warmte dat de nieuwe Megane E-Tech electric een geheel nieuwe persoonlijkheid geeft.
Uiteraard kan de lichtsfeer gemakkelijk worden gewijzigd via de MULTI-SENSE-instellingeninterface, die nu gemakkelijk toegankelijk is via een knop op het stuurwiel. Vooral de helderheid en de kleur kunnen worden aangepast aan de stemming en de voorkeuren. Via de OpenR-display kan met een handmatige schakelaar worden gewisseld tussen 48 kleuren voor de portierpanelen en de dashboardverlichting. De kleuren veranderen ook met de gekozen rijmodus.
Geoptimaliseerde besturing en wendbaarheid
Bij het ontwerpen van het CMF-EV-platform is alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de auto’s die op dit onderstel gebouwd worden de aantrekkingskracht van een elektromotor en een levendig onderstel kunnen combineren zonder afbreuk te doen aan het comfort. De montage van een nieuwe stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de stuurverhouding nu slechts 12 bedraagt – voor een gevoel van wendbaarheid en een directe feedback. Het effect van deze kenmerken: de nieuwe Megane E-Tech electric reageert nauwkeurig en snel op stuurbewegingen, waardoor manoeuvreren een koud kunstje is.
Behalve deze kenmerken is er ook de Parallel Link-achterasconstructie met meerdere draagarmen. Samen met de nieuwe stuurkolom zorgt deze voor een solide tractie voor veiliger rijden, terwijl maximale stuurprecisie nog steeds gegarandeerd is.
Tot slot zorgt de dunnere batterij (110 mm) voor een lager zwaartepunt (-90 mm ten opzichte van de Megane met verbrandingsmotor) en een wendbaarder rijgedrag. Het gewicht is gelijkmatig verdeeld doordat de batterij onder de bodem is ondergebracht.
Verbeterde ondersteuning van het lichaam
De rijervaring en de rijpositie staan in direct verband met elkaar. De positie van de bestuurder in de nieuwe Megane E-Tech electric is laag en sedan-achtig en brengt het dynamische gevoel van het onderstel en de motor van de auto optimaal tot uiting.
Voor de achterpassagiers zijn het zitcomfort en de ergonomie sterk verbeterd dankzij het gebruik van het nieuwe platform en de dunnere batterij. De hoek waaronder de achterbank is geplaatst (27°) zorgt er samen met het volledig vlakke vloergedeelte voor dat de achterpassagiers hun voeten plat op de grond kunnen houden zonder hun knieën te hoeven optrekken, wat veel comfortabeler is bij lange ritten.
Cocoon Effect Technology
De innovatieve ‘Cocoon Effect Technology’, ontwikkeld en gepatenteerd door ingenieurs van Renault, zorgt voor een geluidscomfort tijdens het rijden dat ongeëvenaard is, zelfs voor een elektrische auto die van nature al stil is. Er is een laag geluidsabsorberend schuim tussen de vloer van de auto en over de gehele batterij aangebracht. De verbeteringen zijn het best voelbaar bij snelheden boven 30 km/uur, omdat die een soort geluidscocon creëren die gewoonlijk wordt geboden bij premium sedans, zodat passagiers zelfs op snelwegen beter kunnen genieten van de stilte, van de muziek of van gesprekken met andere passagiers. Bovendien is de ‘Cocoon Effect Technology’ zeer licht; het weegt 3 kilo minder dan gewone geluidsisolatie. Het geluidsverlagende effect wordt versterkt door extra portierbekleding, een soort ‘privilege’ dat normaliter is voorbehouden aan duurdere modellen.
MULTI-SENSE-instellingen
Dankzij de nieuwe generatie MULTI-SENSE-instellingen, voor het eerst toegepast op de nieuwe Megane E-Tech electric, en de multimedia-interface OpenR Link kunnen bestuurders de sensaties van het rijden en het in de auto zitten aanpassen aan hun persoonlijkheid of stemming. Ze zijn toegankelijk via de OpenR-touchscreen of via een nieuwe bedieningsknop op het stuurwiel.
De diverse instellingen hebben betrekking op zaken als de rijsensaties (stuurbekrachtiging, motorafstelling, reacties op het gaspedaal) en de stemming aan boord (verlichtingssferen, het comfort van de bestuurdersstoel, verwarming, kleurweergave van het instrumentenpaneel). Drie voorgeprogrammeerde modi (Eco, Comfort en Sport) combineren het beste van deze instellingen met als doel de efficiëntie te verbeteren en zich aan te passen aan zeer frequente situaties die sterke emoties oproepen. Een vierde modus (My Sense) biedt een ruime keuze aan instellingen om te selecteren. De bestuurder kan op elk moment van de ene modus naar de andere overschakelen – zelfs met een spraakopdracht.
Elektromotor
De elektromotor heeft maximaal 160 kW vermogen en een koppel van 300 Nm. Er zijn vier niveaus van regeneratief remmen. De motor wordt op twee locaties geproduceerd: in Japan voor Nissan en in de fabriek in Cléon in Frankrijk voor Renault. Deze elektromotor, die beter bekend is als de elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (EESM), werd de afgelopen tien jaar consequent gebruikt door Renault Group en de Alliantie en blijft ook in de toekomst dienstdoen voor het merk. De motor levert meer vermogen dan elektromotoren met permanente magneten en de productie vereist geen zeldzame aardmetalen, waardoor de milieu-impact en de productiekosten op grote schaal worden beperkt.
Dankzij het geoptimaliseerde ontwerp is de elektromotor compact en weegt hij slechts 145 kg (inclusief koppeling). Dat is 10% minder dan de motor die momenteel in de ZOE wordt gebruikt, ondanks een duidelijke toename van zowel het vermogen als het koppel. De nieuwe Megane E-Tech electric wordt leverbaar in twee aandrijvingsvarianten:
– 130 pk (96 kW) en 250 Nm
– 218 pk (160 kW) en 300 Nm
De aandrijflijn brengt de nieuwe Megane E-Tech electric van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,4 seconden voor de 160 kW-versie.
Regeneratief remmen op verzoek
Telkens wanneer de auto afremt, recupereert de batterij een beetje energie, maar voor een écht optimaal energiebeheer, ongeacht hoe de auto wordt gebruikt, is de nieuwe Megane E-Tech electric uitgerust met een geoptimaliseerd regeneratief remsysteem.
Het regeneratieve remsysteem, dat actief is wanneer de versnellingspook in de stand D staat, helpt energie terug te winnen wanneer de auto vertraagt (als de voet van het gaspedaal wordt gehaald) om deze vervolgens om te zetten in elektrische energie die kan worden opgeslagen. Dit verbetert de batterijefficiëntie en de actieradius terwijl de remmen minder worden gebruikt.
De nieuwe Megane E-Tech electric optimaliseert het regeneratieve remmen verder door vier remniveaus in te bouwen die via de tab-schakelaars achter het stuurwiel kunnen worden geselecteerd: Level 0 (geen regeneratief remmen) tot Level 3 (maximale regeneratie en geoptimaliseerd remmen op de motor voor volledig intuïtief rijden in de stad).
Dunne batterij
Behalve van een nieuwe aandrijflijn is de nieuwe Megane E-Tech electric ook voorzien van een nieuwe batterij van 395 kg, die perfect past op het CMF-EV-platform. Met zijn dikte van 110 mm (met 1.960 mm lengte en 1.450 breedte) – waarmee hij 40% kleiner is dan de batterij van de ZOE – is het de dunste batterij op de markt. Dit draagt bij aan de verlaging van de totale hoogte van het auto naar 1,50 meter, voor betere aerodynamica en hogere efficiëntie. Er is keuze uit een 40 kWh of 60 kWh batterijpakket
Om een dergelijk compact formaat te realiseren, moesten de ingenieurs een nieuwe chemische samenstelling gebruiken voor de batterijen. Er is gekozen voor de lithium-ion NMC-batterijen (Nikkel, Mangaan, Kobalt) van LG, die meer nikkel en minder kobalt bevatten voor een grotere energiedichtheid. De capaciteit van 600 Wh/L is 20% hoger dan de batterij in de ZOE. De batterijen zijn ook voorzien van een nieuw systeem voor vloeibare koelvloeistof in de onderste behuizing van de batterij – een primeur voor Renault. Dit maakt de batterij compacter en efficiënter dankzij de buizen van gegoten aluminium. Met een hoogte van slechts 18 mm is het veel gemakkelijker om de batterij op het platform te monteren, waardoor er meer ruimte overblijft voor het design en het interieur.
Fijn uitgebalanceerde prestaties
De nieuwe Megane E-Tech electric biedt keuze uit twee batterijcapaciteiten:
– 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP-cyclus)
– 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP-cyclus, afhankelijk van de versie)
De 40 kWh-batterij is opgebouwd uit acht modules van elk 24 cellen, verdeeld over één laag. De 60 kWh-batterij bestaat uit twaalf modules van elk 24 cellen, verdeeld over twee lagen. In beide gevallen blijven de afmetingen van de batterij ongewijzigd, inclusief de recordhoogte van 110 mm. Er is een garantietermijn van acht jaar op van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.
Hoog energierendement
De actieradius van de nieuwe Megane E-Tech electric bij dagelijks gebruik is vergroot in alle omstandigheden, in de zomer en de winter. Dit is te danken aan de hoge efficiëntie van het auto. Dit is mogelijk dankzij de vele betaalbare laadmogelijkheden (zie hieronder), maar ook dankzij het geoptimaliseerde beheer van de energierecuperatie en de warmte-uitwisseling, waarbij gebruik wordt gemaakt van een nieuw, gepatenteerd, driedelig systeem:
– Een warmtepomp van een nieuwe generatie die de prestatiecoëfficiënt van de batterij met 30% (-10°C) verbetert in vergelijking met die van de ZOE. Deze pomp bevat een volledig nieuw verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC) en maakt nu gebruik van elektronische kleppen.
– Een intelligent systeem voor het beheer van de energie die verloren gaat door de batterijen en de aandrijflijn, dat deze energie hergebruikt voor de verwarming van het interieur. Dit is mogelijk door de montage van een vloeistofkoelsysteem voor de batterijen en de aandrijflijn (watergekoelde olie).
– De functie ‘voorspellend laadbeheer’ gebruikt de route op het navigatiesysteem van het auto als basis om de batterij op de juiste temperatuur te brengen wanneer de auto een gepland laadpunt nadert. Het maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van het specifieke oplaadpunt voor een snellere en/of volledigere lading.
Opladen batterij
Behalve door de twee motorvermogens en batterijcapaciteiten in het aanbod, wordt de veelzijdigheid van de nieuwe Megane E-Tech electric nog vergroot door de meervoudige laadoplossingen, waaronder de 130 kW-laadoplossing die beschikbaar is op de snelwegen als aanvulling op de 22 kW-laadmogelijkheid die over het algemeen beschikbaar is in de stad. Ze zijn allemaal geoptimaliseerd voor een maximale efficiëntie.
De nieuwe Megane E-Tech electric is compatibel met alle AC-laadinfrastructuur:
– Regulier stopcontact 10 A/2,3 kW (1-fase)
– Wallbox 16 A/3,7 kW (1-fase)
– Wallbox 32 A/7,4 kW (1-fase)
– Openbaar laadstation 16 A/11 kW (3-fasen)
– Openbaar laadstation 32 A/22 kW (3-fasen)
Afhankelijk van de versie is het model ook geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen.
De oplaadtijden behoren tot de snelste op de markt:
– Tot 400 km rijden onder uiteenlopende omstandigheden ’s nachts terugwinnen (8 uur) met een 7,4 kW wallbox
– Tot 160 km aan stadsritten terugwinnen in 1 uur, bij een 22 kW openbaar laadstation
– Tot 200 km aan snelwegritten terugwinnen in 30 minuten bij een 130 kW snellaadstation
– Tot 300 km volgens de WLTP-cyclus hersteld in 30 minuten bij een 130 kW snellaadstation
Kan er ook een trekhaak onder?
Jazeker! Volgens Renault behoort het trekvermogen van de nieuwe Megane E-Tech electric tot de beste in zijn klasse. Als het model wordt voorzien van een trekhaak, kan niet alleen een fietsendrager worden gemonteerd, hij kan dan ook een aanhangwagen tot 900 kg trekken (geremd, afhankelijk van de versie). Het model kan ook worden uitgerust met de als accessoire verkrijgbare dakdragers om een dakkoffer, fietsen, ski’s etc. te vervoeren.
Het bericht Renault Megane E-Tech Electric: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl.