VER Onderzoek: Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden blijken veel lager

Uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) blijkt dat de gederfde inkomsten van de overheid door stimulering van elektrisch rijden veel lager zijn dan door het Kabinet en de Rekenkamer naar buiten zijn gebracht. De gederfde inkomsten door de lagere bijtelling van een EV zijn altijd bepaald op basis van de veronderstelling dat men anders een even dure brandstofauto zou hebben gereden. Dit blijkt niet zo te zijn. De Rekenkamer gaat ervan uit dat mensen die elektrisch gingen rijden anders een even dure benzineauto hadden aangeschaft. Het verschil tussen de bijtelling voor een EV en een even dure brandstofauto werd dan gezien als de stimuleringskosten van elektrisch rijden. Uit het onderzoek van de VER onder 1.349 berijders van een volledig elektrische auto blijkt dat in 80% van de gevallen de nieuw aangeschafte EV een hogere nieuwprijs had dan de oude “fossiele” auto.  De gemiddelde meerprijs van de EV was voor die groep € 24.000. In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi e-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95% van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs zelfs bijna € 44.000. De meest voorkomende inruiler op deze duurdere EV’s was de Audi A4. In het algemeen zijn EV’s met name in trek bij rijders van de merken Volvo, Audi en BMW en Plug-in (PHEV) rijders van diverse merken. Mercedes kopers blijken tot nu toe weinig enthousiast voor elektrisch rijden. Dit jaar is de elektrische Tesla Model 3 erg in trek. Deze auto is sinds kort het bestverkochte automodel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. De versnelde afbouw van de EV stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden. Nu al worden de kopers van EV’s door het kabinet teleurgesteld door de voortijdige verhoging van de bijtelling van 4% naar 8% in 2020. Dat geldt vooral voor EV’s die wel al besteld zijn maar pas in 2020 geleverd kunnen worden.