De Vereniging Elektrische Rijders steunt de voorstellen voor de aankoopsubsidie voor nieuwe en gebruikte EVs voor particulieren.
Prima dat Nederland nu ook de particuliere rijder een zetje in de rug geeft om voor een elektrische auto te kiezen, zoals dat al jaren wordt gedaan in de zakelijke markt. Prima ook dat Nederland daarmee het voorbeeld volgt van veel van de ons omringende landen (met soms een hogere aanschafpremie). Het maakt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. De regeling helpt op weg naar het Kabinets – en Klimaatakkoorddoel dat in 2030 alleen nog nieuwe EVs worden verkocht. Bovendien zorgt de regeling dat Nederland aantrekkelijk blijft voor aanbieders van elektrische auto’s.
Drie punten van aandacht
1. VER wil graag dat het budget voor de aanschafsubsidie maximaal wordt ingezet voor particuliere aanschaf of private lease en pleit derhalve voor flexibiliteit in het budget;
- a. doorschuiven budget naar het volgende jaar als subsidie-budget niet geheel is opgemaakt
- b. naar voren halen budget als het er in een jaar meer vraag is van particulieren naar aanschaf van een elektrische auto.
2. VER wil graag dat er geen catalogusprijs/nieuwwaarde criterium gekoppeld wordt aan de aankoopsubsidie voor een gebruikte EV. Het is ook niet uitlegbaar. Waarom zou een half jaar oude Kia Niro wel in aanmerking komen voor subsidie maar een 5 jaar oude Tesla Model S niet? Eventueel kan gedacht worden aan een leeftijdsgrens om te voorkomen dat dure tweedehands EVs in aanmerking komen voor subsidie.
3. Bij aanschaf van een gebruikte elektrische auto hoort de consument zekerheid te krijgen over de staat -en garantie van de batterij van de auto. Een verplichte (uniforme) batterij-check en een aanbod voor verlengde batterij garantie zou daarom z.s.m. onderdeel moeten uitmaken van de aanschafsubsidie voor gebruikte EVs.