Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport?

Gepubliceerd op: 26 november 2019

136 pk en 260 Nm koppel

Op de Essen Motor Show (29 november tot 8 december) maakt Opel meer details bekend over de Corsa e-Rally, de volledig elektrische rallyauto waar we in augustus 2019 kennis mee maakten. De Corsa e-Rally is uitgerust met dezelfde aandrijflijn als de reguliere Corsa-e. De elektromotor produceert 136 pk en 260 Nm koppel. Uiteraard zijn daarbij het onderstel, de remmen, kooiconstructie en het interieur volledig aangepast.

Ontwikkeling in volle gang

Opel vertelt ondertussen dat ontwikkelingsprogramma van de elektrische rallyauto in volle gang is, maar de deelnemende teams moeten nog even geduld hebben. Op 8 augustus mogen zij de Corsa e-Rally voor het eerst aan de tand voelen tijdens de ADAC Rallye Oberehe. Een zogenoemde ‘special stage’ van 70 kilometer. Een tweede testsessie volgt later. Daaruit zal blijken of de Corsa e-Rally een waardige opvolger is voor de Adam R2.

Jong rallytalent

De Corsa-e mag dan iets groter zijn dan de Adam R2, de insteek is hetzelfde. De ADAC Opel e-Rally Cup moet de perfecte opstapklasse voor jong rallytalent vormen. Het eerste seizoen bestaat uit tien wedstrijden die in Duitsland plaatsvinden. Het toptalent kan doorstromen naar hogere klasses, waar op dit moment nog uitsluitend met benzineauto’s gereden wordt. LEES OOK: Alles over de elektrische modellen van Opel

Geen koppelingspedaal, wat nu?

Deze nieuwe rallyklasse zullen we in Nederland – jammer genoeg – nauwelijks op televisie terugzien, maar toch is het een interessant kampioenschap om te volgen. Het is namelijk een eerste concrete stap in de elektrificatie van de rallysport, waarbij je van oudsher veelvuldig met het toerental en koppelingspedaal moet spelen. Hoe gaan de coureurs om met deze nieuwe technologie en het gebrek aan een koppelingspedaal? En verder, hoe reageert het publiek op deze nieuwe ontwikkelingen? LEES OOK: Elektrische Opel Corsa-e: de prijzen

Een succes in Frankrijk

Dat rallysport en elektrificatie goed samengaan bewijst de Franse Andros Trophy. Daar wordt al jaren lang – succesvol – met elektrische aangedreven rallycrossauto’s geracet. De Andros Trophy vindt uitsluitend in de winter plaats op diepgevroren meren in Frankrijk. Wordt de ADAC Opel e-Rally Cup net zo populair? Wij zijn benieuwd! Het bericht Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport? verscheen eerst op ZERauto.nl.