Autotest – Kia e-Soul (2019), een rijdende discotheek

Bijzonder excentriek

De Kia e-Soul, je houdt ervan of niet. De auto valt direct op. Hij is groot, vierkant en het design is bijzonder excentriek. Over smaak valt te twisten, maar origineel is hij in ieder geval. Roep jij weleens dat auto’s teveel op elkaar lijken tegenwoordig? Lees dan vooral verder…

Volledig elektrische variant

De e-Soul is de opvolger van de Soul EV. Hij heeft een compleet nieuwe aandrijflijn die hij deelt met de Hyundai KONA Electric en Kia e-Niro. De Kia Soul is in het buitenland ook leverbaar met een traditionele benzinemotor, maar in Nederland is alleen de volledig elektrische variant te koop. We zijn nou eenmaal het land van de elektrische auto geworden.

Actieradius Kia e-Soul

De volledig elektrische e-Soul heeft geen grote grille aan de voorkant. In plaats daarvan komen we een laadklep tegen. De e-Soul is voorzien van een 64 kWh lithium-ion accupakket. Het resultaat? De e-Soul heeft een actieradius van 450 kilometer, conform de WLTP-norm. In onze praktijktest komt dit op zo’n 400 echte kilometers uit. Met andere woorden: de grote actieradius van de e-Soul is meer dan toereikend.

Elektrisch koppel

De e-Soul is snel. Veel sneller dan je zou verwachten van zo’n hoekige familieauto. Dankzij een 204 pk sterke elektromotor met 395 Nm koppel schiet de e-Soul onder de acht seconden naar de 100 km/u. Best leuk meegenomen voor zo’n grote gezinsauto. Bij het stoplicht ben je bijna altijd als eerste weg. Het moet een gek gezicht zijn voor je achterligger.

Rijmodi

Flink doorrijden is leuk, maar de actieradius lijdt er wel onder. Gelukkig zijn er verschillende rijmodi waaruit je kan kiezen. Via een knop op het middenconsole kan je kiezen uit Eco+, Eco en een Sport stand.

In de Eco+ stand trekt de auto langzamer op, is de airco uitgeschakeld en kan de auto niet harder dan 90 km/u. Echt praktisch is deze stand dus niet, en alleen handig in noodgevallen.

In de Eco stand werken alle functies normaal en is de e-Soul op zijn best. De auto is nog steeds behoorlijk snel, maar je vliegt niet iedere keer naar voren als je het pedaal met je kleine teen aanraakt. Daarvoor moet je de auto in de sportmodus zetten.

Regeneratief remmen

Via flippers achter het stuur kan je de mate van regeneratief remmen instellen. De auto remt dan af op de elektromotor. De energie die daar bij vrijkomt wordt opgeslagen in het batterijpakket. De e-Soul kan door het afremmen op de motor volledig tot stilstand komen. Het rempedaal is haast overbodig.

Driver Only

Je kan ook energie besparen door op de ‘driver only’ knop te drukken op het middenconsole. De airco of verwarming is dan enkel op de bestuurder gericht. Zo bespaar je veel kostbare energie. Je zit toch vaak alleen in de auto, waarom zou je dan de hele cabine verwarmen? Een slimme vondst en gedachte van Kia.

Efficiënt opwarmen

De e-Soul heeft ook stoel- en stuurverwarming. Dat klinkt wellicht als ‘stroomverslindende luxe’, maar dat is het niet. In de winter heb je namelijk genoeg aan deze vorm van verwarming. Door de stoel- en stuurverwarming warmt je lichaam helemaal op, en nog een stuk sneller ook. Deze functies hebben aanzienlijk minder stroom nodig om je op te warmen in vergelijking met traditionele luchtverwarming.

Discotheek e-Soul

Het speelse uiterlijk aan de buitenkant komt ook terug in het interieur. De auto is duidelijk gericht op jonge hippe en trendy mensen. In de deuren zitten verschillende LED-strips die lichtgeven in alle kleuren van de regenboog.

De lichten springen aan wanneer de zon ondergaat. Deze discoverlichting komt ook onder het dashboard vandaan. Zo verandert het tapijt in de e-Soul in een heuse dansvloer. De lichten zijn, omwille van veiligheidsredenen, uiteraard niet bijzonder fel.

Niet iedereen zal fan zijn van deze disco-toevoeging, maar in een wereld vol grijze auto-interieurs vrolijk je er toch van op. Of je het nou wilt of niet, je mondhoeken gaan toch iedere keer omhoog als de nacht valt en ‘Discotheek e-Soul’ haar deuren opent.

Praktisch

De Kia e-Soul is bijzonder praktisch. Hij is twintig centimeter korter dan zijn grote broer de e-Niro, maar voelt van binnen niet kleiner aan. De vierkante vormgeving zorgt voor een enorme ruimte aan de binnenkant. Er is dan ook geen gebrek aan hoofd- en beenruimte. Wanneer je de achterbank naar voren klapt, kan je de auto ook prima als verhuisbus inzetten.

Veiligheid

De e-Soul zit vol veiligheidsfuncties. Adaptieve cruise control, actieve dodehoekassistentie, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie, het zit er allemaal op. De systemen werken zeer goed. In de file kan de auto zelfs autonoom rijden. De auto bewaart dan automatisch afstand tot voorliggers. Bovendien blijft de e-Soul keurig binnen de lijnen van de rijstrook rijden.

Laden

Bij een 100 kW DC-snellaadstation kan de accu in 42 minuten van 20 tot 80 procent opladen. Deze snelheid is zeer netjes, maar er zijn inmiddels elektrische auto’s die dat sneller kunnen. Een Tesla kan met een laadsnelheid van 120 – 140 kW laden en de Porsche Taycan zelfs tot 270 kW.

De e-Soul zal voornamelijk thuis of op het werk aan de laadpaal hangen. Thuisladen gaat echter niet heel snel. Aan boord van de Kia zit een 7,2 kW éénfaselader. In de praktijk betekent dit dat je ruim tien uur nodig hebt om de accu vol te laden. In 2019 mag je eigenlijk wel een krachtige driefase-lader verwachten in een auto met zo’n groot accupakket. Er valt overigens wel goed mee te leven. De meeste Nederlanders rijden namelijk niet elke dag 400 kilometer, maar gemiddeld maar 50 kilometer per dag.

Prijs

De Kia e-Soul heeft een vanafprijs van 42.995 euro. Dat is bijna 500 euro meer dan de grotere e-Niro. Die staat in de showroom vanaf 42.510 euro. Beide auto’s hebben een nette prijs. Met 400 echte kilometers actieradius zijn er niet veel elektrische auto’s die verder komen. Helemaal niet voor die prijs. Het model is dan ook helemaal uitverkocht in 2019, mede door de aantrekkelijke bijtellingsregels. De e-Soul is weer leverbaar in het voorjaar van 2020.

Het bericht Autotest – Kia e-Soul (2019), een rijdende discotheek verscheen eerst op ZERauto.nl.