De Verlengde Private Aansluiting (VPA) houdt de gemoederen bij veel gemeentes bezig. Veel eigenaren van EV's hebben immers wel zonnepanelen of een dynamisch stroomcontract, maar niet de mogelijkheid om op eigen oprit de auto op te laden. De VPA biedt dan uitkomst want deze verbindt de goedkope eigen stroom met de EV voor de deur. Probleem waartegen EV-eigenaren met een VPA tegenaan lopen is het overheidsbeleid. Beleid dat per gemeente anders is en waar tot op heden weinig consistentie in is te ontdekken. De VER roept op tot harmonisatie van beleid. Niet overal is een VPA mogelijk, maar op heel veel plaatsen bieden ultra flat cables of kabelgoten immers slimme oplossingen die elektrisch rijden nog aantrekkelijker maken.
Substantieel deel EV-rijders
Circa 30% van de mensen die niet op eigen terrein kan laden gebruikt nu een VPA. Dat is een substantieel deel van de Nederlandse EV-rijders. Vooropgesteld dat Nederland een land is waar relatief weinig huizen een eigen oprit hebben. In landen als Duitsland, Frankrijk of op de Scandinavische markten ligt dit anders. Dat maakt de VPA een toepassing die elektrisch rijden in ons land extra aantrekkelijk maakt. Laden is immers altijd al goedkoper dan tanken, maar met een VPA kunnen laden op eigen (zonne)stroom maakt het financiële plaatje nog aantrekkelijker. Voor wie nog wil checken hoeveel goedkoper laden is dan tanken, kan gebruik maken van de LaadTankVergelijker op de website van de VER.
Op dit moment is er nog geen landelijk beleid met betrekking tot de VPA's. Dat zorgt ervoor dat de situatie en ook de tolerantie van kabels over de stoep in elke gemeente anders is. Sommige gemeentes tolereren kabels met daarover een mat, andere doen al moeilijk zodra een ultra flat cable, die binnen de tolerantie van toegestane hoogteverschillen op het trottoir valt, door de EV-rijder wordt uitgerold. De elektrische auto-eigenaar blijft vervolgens in complete verwarring achter.
Natuurlijk is de belangrijkste regel dat EV-rijders voetgangers op het trottoir niet mogen hinderen met hun laadkabel en daarmee ook geen risicovolle situatie mogen creëren. Er zijn daarmee enerzijds do's & don'ts, maar anderzijds ook veel lokale overheden die VPA's als middel zien om inwoners versneld te laten overstappen naar elektrisch rijden. Ook de VER denkt dat een VPA in veel gevallen een oplossing is om EV-eigenaren tegen lagere kosten te laten laden en de VPA bovendien een interessante rol kan gaan spelen bij bi-directioneel laden.
Laadgoot
Concrete voorbeelden van VPA's zijn kabelgoten die tussen het woonhuis en de parkeerplek van de elektrische auto worden aangelegd. De laadkabel ligt dan verzonken in de stoep en mensen struikelen niet over de kabel. Een aantal gemeentes aarzelt met het toestaan van deze kabelgoten, daar zij vrezen dat EV-rijders bepaalde parkeerplaatsen gaan claimen. Andere gemeentes, zoals recent bijvoorbeeld de gemeente Midden Delfland, bieden laadgoten echter pro-actief aan. Voordeel van dit stimulerende lokale beleid is dat gemeentes aan alle inwoners met een elektrische auto maar zonder eigen oprit een uniforme en goedgekeurde laadgoot kunnen aanbieden.
Ultra flat cable
Een tweede mogelijkheid om een VPA aan te leggen is de zogenaamde ultra flat cable. Dit zijn kabels die zo laag zijn dat zij binnen de tolerantie van de maximale hoogteverschillen, die gemeentes voor trottoirs hanteren, vallen. Doorgaans 4 of 5 millimeter hoog. Bedrijven als Flatpower leveren deze kabels in verschillende lengtes. Het voordeel van een ultra flat cable is dat de stoep volledig 'schoon' is zodra de auto niet wordt opgeladen, waar bij de kabelgoot ook bij niet-laden een smal gootje over de stoep blijft lopen.
Om verder te besparen op hun energiekosten is het logisch dat eigenaren van elektrische auto's op zoek gaan naar de mogelijkheden voor een Verlengde Private Aansluiting. Op eigen zonne-energie laden of in de daluren van het dynamische stroomcontract de auto volladen scheelt enorm in laadkosten. Naast voordeel in de portemonnaie van de EV-rijder, signaleert de VER nog een belangrijk ander voordeel bij standaardisatie van VPA-regelgeving: een VPA kan helpen netcongestie te verminderen omdat steeds meer auto's ook energie kunnen terugleveren en daarmee het stroomnet tijdens piekuren kunnen ondersteunen. Zonnestroom gaat zo de auto in en niet het stroomnet op. De VER pleit daarom voor uniforme regelgeving voor VPA's en dringt er daarnaast bij de overheid op aan dat bi-directioneel laden de standaard zou moeten worden. Dat vergt visie, harmonisatie van regelgeving, aanpassing van processen en ook andere fiscale regels.
“Er is dringend behoefte aan eenduidig beleid,” zegt Maarten van Biezen, bestuurslid van de VER. “VPA’s zijn niet overal mogelijk, maar waar het kan, bieden ze een praktische tussenoplossing.” VER is voorstander van zogenaamd “Ja, mits” beleid.