Volgeladen! En tóch bijna 700 kilometer recordbereik voor Kia PV5

Gepubliceerd op: 29 oktober 2025

 

Met de Kia PV5 Cargo zet het Koreaanse merk in één keer een indrukwekkende elektrische bedrijfsauto neer. Recent werd de bestelbus al 'Belofte van het Jaar' bij de jaarlijkse 'Bestelauto van het Jaar'-verkiezing, maar de elektrische bedrijfswagen op het baanbrekende Platform Beyond Vehicle (PBV), is nu ook officieel opgenomen in de boeken van het Guinness World Records™. Met een maximaal toegestaan voertuiggewicht inclusief belading legde de PV5 Cargo met de grootste 71,2 kWh batterijcapaciteit op één volle lading maar liefst 693,38 kilometer af. 

 

Met de Kia PV5 zet de fabrikant uit Korea zichzelf direct op de kaart bij ondernemers die op zoek zijn naar een elektrische bedrijfswagen, maar op geen enkele manier actieradius willen inleveren. De recordrit, die op 30 september 2025 plaats heeft gevonden, is daarom ook onder realistische omstandigheden en op de Duitse openbare weg gedaan, zo claimt de fabrikant.

 

“Dit record bewijst de veelzijdigheid en innovatieve kracht van onze eerste PBV en laat zien dat we een serieuze speler zijn in de bedrijfswagenwereld,” zegt Marc Hedrich, President en CEO van Kia Europe. “Dat je met deze baanbrekende elektrische bedrijfswagens bijna twee werkdagen aan rijafstand kunt afleggen op één batterijlading, onderstreept hun praktische inzetbaarheid.”

 

Maximaal beladen

Vooraf is de recordpoging zorgvuldig uitgedacht en volledig representatief voor het dagelijks gebruik uitgevoerd. Tijdens de 58,2 kilometer lange route door zowel stad als buitengebied is de PV5 Cargo geconfronteerd met verkeerslichten, kruispunten, rotondes en regulier stadsverkeer. Daarnaast was herhaaldelijk hoogteverschil van ongeveer 370 meter onderdeel van het parcours en was de Kia PV5 maximaal beladen.

 

De ingenieurs van Kia hebben de PV5 op allerlei manier voor dagelijks gebruik geoptimaliseerd en daarbij bleek dat het toevoegen van 100 kg extra laadgewicht de actieradius (AER) van de PV5 slechts met ongeveer 1,5% vermindert. Ook werd de test uitgevoerd door een ervaren testrijder die zijn sporen in de bedrijfswagenwereld heeft verdiend. Samen met de Kia ingenieurs heeft het testteam zo het meeste uit elke kilowattuur hebben gehaald.

 

 

De recordpoging werd zorgvuldig voorbereid. TÜF-inspecteurs en specialisten van Buck Vermessung hielden toezicht op de belading en of er aan de gewichtsspecificaties werd voldaan. De recordpoging is daarbij continu geregistreerd met behulp van gps-tracking en camera's in de cabine. Voor het vertrek is de batterij van de PV5 voor 100 procent opgeladen en zijn zowel de oplaadpoort als de laadruimte verzegeld tot het einde van de 22 uur en 30 minuten durende testrit.

 

 

 

Brede line-up van elektrische bedrijfswagens op komst

De Kia PV5 is de eerste PBV van het merk en wordt gebouwd op het modulaire E-GMP.S platform dat speciaal voor lichte elektrische bedrijfswagens is ontwikkeld. Kia heeft echter grote plannen op de markt van lichte bedrijfswagens, want op basis van het PBV-platform wordt de komende tijd een brede line-up van connected bedrijfsauto's ontwikkeld. Zo kunnen we in de komende jaren ook de grotere PV7 en PV9 verwachten.

 

Straks ook als camper

Kia postioneert de volledig elektrische PV5 als een volledig nieuw, revolutionair en flexibel mobiliteitssysteem dat vanaf dag één is gevormd door de input van toekomstige gebruikers. De PV5 is daarom te bestellen als Cargo, Passenger, Chassis Cab, Crew Van, Wheelchair Accessible Vehicle, en op termijn ook als elektrische Camper. Met een range van tegen de 700 kilometer zou de PV5 immers ook een uitstekende kampeerauto kunnen zijn om elektrisch Europa door te trekken.

 

Eind dit jaar bij de Kia-dealer

Vooralsnog levert Kia binnenkort als eerste de PV5 Cargo. Als bedrijfswagen biedt deze bedrijfsauto tot 4,4 kubieke meter laadruimte en een laadvermogen tot 790 kilogram. Er is keuze uit verschillende batterijvarianten – 51,5 kWh, 71,2 kWh en binnenkort ook 43,3 kWh. Inmiddels is de serieproductie van de eerste uitvoeringen van de PV5 gestart. Eind dit jaar verwacht Kia Nederland de eerste exemplaren bij de Kia-dealers te kunnen leveren. Dat betekent dat de Nederlandse markt van lichte bedrijfswagens er in 2026 een serieuze speler bij heeft. Eentje die een record in handen heeft.