Autotest – Kia Niro Plug-in Hybrid

Populair hybridemodel

De Kia Niro is een echt ‘Hollandse auto’. Het is een praktische crossover met een spaarzaam karakter en voldoende ruimte voor het gezin inclusief bagage. Je krijgt veel waar voor je geld op het gebied van kwaliteit en uitrusting en geniet ook nog eens een prettige instap en een wat hogere zitpositie.

Het is niet voor niets dat de Kia Niro in 2017 én 2018 de bestverkochte hybrideauto van Nederland was. Tegelijkertijd is de belangstelling voor de volledig elektrische Kia e-Niro zodanig, dat de levertijd is opgelopen tot een maand of twaalf.

Met de Niro Plug-in Hybrid heeft Kia ook nog een tussenvariant. Deze versie is in grote lijnen hetzelfde als de reguliere hybrideversie van de Niro, met dezelfde 1,6-liter benzinemotor en 6-traps automaat, maar dan met een grotere batterij en een krachtigere elektromotor, zodat je veel langer en op hogere snelheden volledig elektrisch kan rijden.

LEES OOK: Autotest – elektrische Kia e-Niro

Kia Niro Plug-in Hybrid

Opladen

De batterij biedt een capaciteit van 8,9 kWh en is te groot om volledig te kunnen worden opgeladen tijdens het rijden en remmen, zoals bij de reguliere Kia Niro. Die moet dus worden opgeladen via de stekkeraansluiting boven het linker voorwiel. De batterij ligt overigens onder de bodem van de kofferbak. Daardoor is die wat minder diep ten opzichte van de standaard Niro, maar de inhoud van 324 liter is niet onaardig.

Bij een openbare laadpaal in de woonwijk duurt het ongeveer 2,5 uur om een lege batterij volledig op te laden. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 3 euro. Bij de brandstofmeter en de meter van de batterijlading op het instrumentenpaneel staat precies hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de hoeveelheid benzine, met de resterende batterijlading en gecombineerd.

Met een volle batterij kunnen wij, met onze rijstijl, 53 km volledig elektrisch rijden. Uit een volle tank benzine (43 liter) halen wij ruim 800 kilometer. De totale actieradius bedraagt dus meer dan 850 kilometer. Hoe zuinig je uiteindelijk rijdt, bepaal je zelf. Dat bepaal je niet alleen door je rijstijl, maar ook of je uitsluitend elektrisch rijdt of de benzine en elektromotor laat samenwerken.

EV of HEV?

Op de middenconsole naast de automaatpook zit een EV/HEV-knop, waarmee je kunt schakelen tussen volledig of semi-elektrische aandrijving. Als je kiest voor de HEV-modus, werken de benzine- en elektromotor samen. De energie die wordt opgevangen tijdens het rijden en remmen is voldoende om de elektromotor in deze situatie te blijven voeden. De volledig elektrische actieradius loopt nauwelijks terug. In de HEV-stand halen wij een verbruik van 1 op 20, zonder overdreven zuinig te rijden.

Met een simpele druk op de EV/HEV-knop schakel je dus over naar volledig elektrische aandrijving. Dat kan op ieder gewenst moment, tot een snelheid van 120 km/u. Het beste is om dat te doen in stadsverkeer of in de file, als je vaak moet remmen en optrekken, wat relatief veel brandstof kost. Op de snelweg bij constante snelheid is het brandstofverbruik relatief laag, dus kun je bij lange ritten de energie in de batterij beter bewaren voor later.

Energie managen

Helemaal ideaal is als jouw woon-werkafstand minder dan 50 kilometer bedraagt en als je thuis en/of op werk kunt laden. Dan kun je in principe altijd volledig elektrisch rijden. Dan rijd je niet alleen zonder lokale uitstoot, maar ook aanzienlijk voordeliger. Bij de Kia Niro kost een volle tank al gauw tussen de 70 en 75 euro, waarmee je dus zo’n 800 kilometer kunt rijden, terwijl dezelfde rijafstand op elektriciteit nog geen 50 euro kost.

Het is dus aan jouw om te bepalen hoe je met de beschikbare energie omgaat. Het energie managen is soms een spelletje. Dat is het mooie van de Kia Niro Plug-in Hybrid. Hij kost 5.000 euro meer dan de reguliere Niro, maar je kunt behoorlijk besparen op de brandstofkosten, volledig elektrisch en milieubewust rijden en hoeft geen rekening te houden met langdurig opladen. Als je een keer ver weg moet, ben je niet genoodzaakt een route van laadpaal naar laadpaal uit te stippelen. Je gooit in een paar minuten je tank vol en weg ben je.

LEES OOK: Zo wil Kia opladen gemakkelijker maken

1.300 kg trekgewicht

Verder mag je met deze plug-in hybride maximaal 1.300 kg trekken. Dat is vrij veel voor een hybride in deze klasse en daarmee is de Niro Plug-in Hybrid dus ook geschikt om een caravan of aanhanger te sjouwen.

De benzinemotor en elektromotor leveren samen een vermogen van 104 kW (141 pk) en 265 Nm koppel, waarmee de Niro aardig van zijn plek komt. Met of zonder aanhanger. De krachtige elektromotor die direct vanaf stilstand al 170 Nm trekkracht levert, is bij zware lading extra prettig.

Vanaf 36.195 euro

Tot slot, zoals we eerder aangeven, kun je bij Kia altijd rekenen op een goede prijs-waardeverhouding. De Niro Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf 36.195 euro en voor dat bedrag krijg je een multimedia- en navigatiesysteem met 10,25-inch touchscreen en usb-poort, automatische klimaatregeling, parkeerhulp, half-lederen bekleding, automatische noodremassistent, adaptieve cruise control, rijstrookassistent en nog veel meer. En niet te vergeten, zoals bij elke Kia, wordt de Niro geleverd met 7 jaar of 150.000 km fabrieksgarantie.

LEES OOK: Autotest – elektrische Kia e-Soul (2019)

Kia Niro Plug-in Hybrid

Het bericht Autotest – Kia Niro Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl.