Autotest – Porsche Taycan Cross Turismo (2022)

Gepubliceerd op: 12 augustus 2021

Porsche Taycan Cross Turismo

Sinds zijn introductie in 2019 heeft Porsche een aantal verschillende uitvoeringen van de Taycan op de markt gebracht. Zo hebben we onlangs nog de nieuwe instapper getest, die alleen achterwielaandrijving heeft. Tot nu toe waren de verschillen alleen onderhuids, maar nu is er ook een nieuwe carrosserievariant.

De nieuwe variant heet Taycan Cross Turismo en heeft een doorlopende daklijn. Een stationwagen dus, zou je zeggen. Porsche noemt het een crossover – want dat klinkt een stuk hipper.

Meer bagageruimte

De nieuwe daklijn zorgt voor een hoop voordelen. De traditionele Taycan is namelijk niet de meest praktische auto, maar de Cross Turismo kun je prima als gezinsauto inzetten. De hatchback-achterklep zorgt voor een grote laadopening, waardoor je zonder problemen een hele hoop boodschappen of zelfs je mountainbike achterin kunt gooien. Dat laatste als je de achterbank plat gooit uiteraard.

De achterbank moet je overigens wel met de hand naar beneden klappen. Dat gaat dus niet via een knopje of hendeltje die in de bagageruimte zit. Klein minpunt – gezien het prijskaartje –  maar we kunnen er mee leven. De bagageruimte meet 446 liter, en 1.200 liter als je de bank plat legt.

Windtunnel

Je mountainbike kun je ook op een fietsendrager zetten, die Porsche zelf heeft ontwikkeld. Er passen drie fietsen op en je kunt hem kantelen, zodat de achterklep nog open kan. Best handig dus, maar ook best prijzig: 1.800 euro.

En als de bagageruimte van de Cross Turismo toch te klein blijkt te zijn, kun je altijd nog voor 1.400 euro de Porsche Peformance Dakkoffer bestellen. Porsche heeft hem ontwikkeld in een windtunnel en je kunt hem zonder problemen tot 200 km/u gebruiken. Zo kun je lekker vlot naar je wintersportbestemming rijden.

Meer interieurruimte

Op de achterbank zijn er ook verschillen in vergelijking met de reguliere Taycan. De doorlopende daklijn zorgt voor meer hoofdruimte: 45 millimeter om precies te zijn. Langere personen voelen zich daardoor beter op hun gemak op de tweede zitrij. Pas vanaf 1.90 meter komt je hoofd in de buurt van het dak. Dat is niet slecht voor zo’n sportieve station en een groot verschil ten opzichte van de reguliere Taycan.

Offroad

De Taycan Cross Turismo heeft meer in huis dan extra bagage- en hoofdruimte. Hij staat ook hoger op z’n wielen, waardoor hij meer grondspeling heeft. Standaard heeft hij 20 millimeter meer grondspeling dan de traditionele Taycan, en met het Off-road Design pakket ga je nog eens 10 millimeter extra omhoog.

Volgens Porsche kun je daardoor met de Cross Turismo helemaal losgaan op onverharde wegen. Er is zelfs een speciale mode daarvoor: Gravel Mode. Zodra je die selecteert past het onderstel zich aan, ga je een paar centimeter omhoog en grijpt de tractie controle later in.

We nemen de proef op de som en zoeken een paar onverzorgde zandpaadjes in de buurt op. Met hoge snelheid zien we het stof achter ons omhoog schieten. De luchtvering heeft weinig moeite met alle kuilen en hobbels waar we over heen vliegen en in de bochten grijpt het ESP nauwelijks in.

We moeten toegeven, je kunt je inderdaad prima vermaken op het onverhard. Al voelt het toch wat onwennig. Er zitten dan wel veel kunststof bescherm-elementen rondom de auto – die tegen steenslag en andere zaken beschermen – maar je zit nog steeds vrij laag bij de grond. Gezien het prijskaartje van de Cross Turismo voelen we ons toch meer op ons gemakt op het asfalt.

Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo

Het prijskaartje is namelijk best stevig. Het blijft een Porsche natuurlijk. Er zijn vier uitvoeringen van de Taycan Cross Turismo leverbaar:

Taycan 4 Cross Turismo – 99.500 euro
Taycan 4S Cross Turismo – 116.000 euro voor
Taycan Turbo Cross Turismo – 159.000 euro
Taycan Turbo S Cross Turismo – 193.000 euro

De Turbo S is het topmodel en heeft maar liefst 761 pk en slechts 2,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. ‘Onze’ Taycan 4S doet er dankzij 571 pk 4,1 seconden over.

Accupakket

De instapvariant is met een vanafprijs van 99.500 euro een stukje duurder dan de basisversie van de reguliere Taycan. Die heb je al vanaf 89.500 euro. Het verschil zit hem niet alleen in de extra ruimte die je krijgt. De Cross Turismo is namelijk standaard voorzien van het grote 93,5 kWh accupakket en adaptieve luchtvering. Zou je die als opties bij de basisversie van de Taycan aanvinken, dan kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit.   

Tijdens onze testweek halen gemiddeld zo’n 350 kilometer op een volle acculading. Een groot voordeel van de Taycan is de mogelijkheid om te snelladen. En dan bedoelen we echt snelladen. Hij kan tot 270 kW laden, waardoor er binnen vijf minuten 100 kilometer actieradius bijkomt. Binnen 23 minuten zit het accupakket weer op 80%. Inmiddels zijn er al behoorlijk wat 300 en 350 kW-snelladers in Nederland, waardoor de Taycan in ons land helemaal op zijn plek is.

Wil je weten hoe hij rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan onze rijtest-video:

Het bericht Autotest – Porsche Taycan Cross Turismo (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl.