Autotest – Renault Twingo Electric – De leukste Twingo tot nu toe!

Gepubliceerd op: 28 oktober 2020

Populairste elektrische auto van Europa

Renault heeft dus veel ervaring met elektrische auto’s en in het bijzonder met compacte elektrische auto’s zoals de Zoe. Dat legt ze geen windeieren: in de eerste helft van 2020 was de Zoe de best verkochte elektrische auto in Europa.

Maar naast de Zoe heeft Renault nog meer EV’s, denk bijvoorbeeld ook aan de aan de Twizy. Een knotsgek ding waar je gewoon de openbare weg mee op mag en je volledig elektrische je dagelijkse boodschappen mee kunt halen. De Twingo Electric zit een beetje tussen deze twee modellen in.

Benzine of elektrisch?

Aan de buitenkant lijkt de Twingo Electric op een normale Twingo. Zowel de binnen als de buitenkant verraden niet dat deze Twingo niets moet hebben van benzine. Oke, er mist een uitlaat en her en der zit een ZE-badge — Zero Emission — maar dat is het ook. Zelfs de tankklep en de luchthapper voor de motor zitten nog op dezelfde plek. Ook de bagageruimte is ongewijzigd: 245 liter.

Rijplezier

In de traditionele Twingo ligt de motor achterin, dat is ook in de Twingo Electric hetzelfde gebleven. Alleen ligt er nu een compacte elektromotor, die goed is voor 82 pk (60 kW) en 160 Nm koppel. Het is een variant op de motor die in de Zoe ligt en heeft behoorlijk wat pit.

De traditionele Twingo — die nog gewoon te koop blijft — is een erg leuke auto om mee te rijden. Bovendien beschikt hij over een uitzonderlijk korte draaicirkel, ideaal in de stad. Al deze eigenschappen zijn gebleven, alleen is hij nog een stukje leuker geworden.

Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor heb je altijd voldoende kracht om rap van je plek te komen. Je zoeft zo lekker snel van stoplicht naar stoplicht. 0 naar 50 km/uur gaat in zo’n vier seconden. De topsnelheid ligt op 135 km/uur.

Snel schakelen

Ondanks dat de Twingo Electric geen versnellingsbak heeft, steekt er toch een glimmende pook uit het middenconsole. Dat lijkt raar in een elektrische auto, maar het blijkt best handig. In veel andere elektrische auto’s moet je met een subtiel knopje, schakelaartje of draaiknop je rijstand kiezen.

Het gebeurt zo wel eens dat je even niet zeker weet of je nu wel of niet in z’n voor- vrij- of achteruit staat. Met deze pook is het altijd duidelijk, je geeft hem een flinke zet naar voren of naar achteren. Ideaal in de stad als je even snel wilt keren, je geeft de pook snel een flinke zet en doet je ding. Dat is met zo’n klein schakelaartje al snel een gehannes als je er een rij auto’s achter je staan te wachten.

Energie winnen

Met deze pook kun je ook het regeneratief remvermogen instellen. De auto slaat dan energie op die vrijkomt bij het remmen. Je kunt kiezen uit drie standen: B1, B2 en B3. De eerste twee standen zijn handig op de snelweg en buiten de bebouwde kom. De auto remt dan niet meteen hard af als je het gaspedaal loslaat. In de B3 stand remt de auto wel fors af, waardoor je in de stad veel energie kunt terugwinnen en je zo je actieradius flink vergroot.

Actieradius Twingo Electric

En dan de hamvraag: hoe ver komt ‘ie. Dankzij een 22 kWh batterij kan de Twingo Electric volgens de WLTP-testnorm 190 kilometer elektrisch rijden. Als je niet buiten de stadgrenzen komt is zelfs 270 kilometer mogelijk volgens Renault.

Net als de Zoe kan de Twingo tot 22 kW AC-laden. Met dit vermogen is de batterij binnen 40 minuten van 0 tot 80% geladen. Snelladen – ofwel DC-laden kan hij niet – maar omdat hij al relatief snel kan AC-laden en het accupakket niet gigantisch is, heb je daar in principe voldoende aan.

Voorverwarmen

Op het infotainmentsysteem draait het Easy Link-systeem van Renault en je kunt er allerlei nuttige zaken vinden die het elektrische rijden eenvoudiger maakt. Zo kun je makkelijk laadlocaties opzoeken en op de kaart zien tot welke plaatsen je kunt rijden met je huidige actieradius.

Wie een Twingo Electric aanschaft doet er goed aan om de MyRenault-app op z’n mobiel te zetten. Met deze app kun je een aantal functies in de auto op afstand bedienen. Denk bijvoorbeeld aan de airconditioning of verwarming. Deze functies verbruiken veel energie, dus het is handig dat je deze vast op afstand kunt aanzetten via je mobiel, terwijl de auto nog aan de lader hangt. Dan vertrek je met een volle batterij en is de auto al lekker op temperatuur.

Conclusie

Een auto die ontworpen is met een traditionele aandrijflijn in het achterhoofd is meestal minder succesvol als elektrische auto. Bij Renault hebben ze daarom bij het ontwerp van de Twingo rekening gehouden met de toekomst. De Twingo Electric valt daarom niet tegen. Sterker nog, dit is de leukste Twingo waar wij ooit in gereden hebben. De elektromotor heeft veel pit en zorgt bovendien voor een geruisloze en comfortabele rit. Daarnaast zorgt het accupakket in de bodem voor extra stabiliteit in de relatief smalle auto.

De Renault Twingo Electric staat vanaf november 2020 in de showroom en het een vanafprijs van 20.590 euro. Dat maakt hem op het moment van schrijven de goedkoopste elektrische auto in Nederland. Bekijk de hele test hieronder.

Renault Twingo Electric (2020) Review – Elektrisch nog leuker! – AutoRAI TV

 

Het bericht Autotest – Renault Twingo Electric – De leukste Twingo tot nu toe! verscheen eerst op ZERauto.nl.