Autotest – Smart EQ Fortwo (2020), kleine scheurneus

Sinds 1998

De eerste Smart Fortwo dateert alweer uit 1998. Leuk ding. Hij wist bovendien wereldwijd furore te maken met zijn lachwekkend kleine draaicirkel. De eerste elektrische Smart verscheen al in 2007 als project in Londen. Daarmee was Smart een van de eerste merken die elektrisch rijden omarmde. Het was kennelijk te vroeg, want de kopers en ook de infrastructuur waren er nog niet klaar voor. In de afgelopen jaren schieten de elektrische modellen en laadpalen uit de grond. De vraag naar elektrisch rijden neemt toe, de bevolkingsdichtheid in grotere steden neemt steeds verder toe. Reden genoeg voor Smart om het roer om te gooien om maximaal te profiteren van deze internationale trend.

Smart EQ Fortwo (2020), kleine scheurneus – AutoRAI TV

Alleen nog maar EV’s

Al op 1 januari 2019 schrapte Smart zijn benzineversies in Nederland. Sinds 1 januari 2020 zijn benzine-Smarts ook wereldwijd van de prijslijsten verbannen. Smart is daardoor nu echt een EV-merk met op het moment van schrijven drie elektrische modellen in het programma, te weten de Smart EQ Forfour (vierzitter) en de EQ Fortwo als coupé en cabrio. In een gelukkig zonnig Valencia – net nadat storm ‘Gloria’ wat is gaan liggen – rijden we in al deze elektrische Smart-modellen, alleen richten we ons in deze test alleen even op de Fortwo.

Die draaicirkel, zo leuk

De vernieuwde Smart EQ-modellen zijn kinderlijk eenvoudig te herkennen aan het herziene front, de opgefriste lichtunits en de andere kleurtjes. De Fortwo kijkt vrolijk de wereld in, daar waar de Forfour een wat stoerdere blik heeft. Als urban mobility-merk – zoals Smart zichzelf noemt – is de Fortwo natuurlijk het ultieme uithangbord, hoe klein deze tweezitter ook mogen zijn. Hij is slechts 2,69 meter lang (Forfour: 3,49 meter) en heeft een draaicirkel van 6,95 meter (Forfour: 8,95 meter). In de stad ben je met zo’n Fortwo de koning. Je piept overal tussendoor.

Lekker vlot

En daarnaast is ie ook lekker vlot. De EQ Fortwo wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van maximaal 81,6 pk (60 kW ) en maximaal 160 Nm koppel. De coupé sprint met die power in slechts 4,9 seconden van 0 naar 60 km/u (cabrio: 5,1 seconden). Dat betekent dat je bij het stoplicht in de stad altijd lekker snel weg bent. De 0-100-sprint duurt bij de coupé 11,5 tellen versus 11,8 seconden voor de cabrio. In beide gevallen bedraagt de topsnelheid 130 km/u.

“In stadscentra – waar de EQ Fortwo thuishoort – kun je door slim rijden veel meer kilometers uit het accupakket peuteren.”

Dezelfde accu

De Smart EQ Fortwo en EQ Forfour hebben dezelfde 17,6 kWh lithium-ion batterij, maar omdat de Fortwo een kleine 150 kilogram lichter is, valt de actieradius iets hoger uit. De EQ Forfour komt komt op papier ongeveer 130 kilometer ver (WLTP), daar waar de EQ Fortwo 135 kilometer kan rijden op één acculading. Toch valt er veel meer uit te halen. In stadscentra – waar de EQ Fortwo thuishoort – kun je door slim rijden veel meer kilometers uit het accupakket peuteren. ‘Onze’ boordcomputer geeft zelfs 155 kilometer aan met een resterende acculading van 80 procent. Schakel bij voorkeur de ECO-stand in, want dan remt de aandrijflijn meer op de elektromotor en levert weer extra range op.

Leuk rijden!

Rijden in de 1.095 kilogram zware Smart EQ Fortwo coupé of 1.125 kilogram zware cabrio is ontzettend leuk. Het hinderlijke onderstuur van de eerdere Smart-generaties is verdwenen. De modellen sturen nu gewoon lekker direct, waar je bij de cabrio ook nog geniet van het buitenleven. Dat blijft genieten. Straatje keren is lachwekkend simpel, dankzij de draaicirkel van 6,95 meter. De bagageruimte van een Fortwo is door de beperkte lengte beperkt, helemaal als je de cabrioversie hebt. De coupé is wat betreft de meer praktische keuze. De achterklep van de coupé opent in twee delen en biedt plaats aan wat boodschappentassen, maar niet meer dan dat. Bij de cabrio is er meer sprake van een ‘brievenbus’ waar je wat spullen in kwijt kunt. De zitpositie in de Fortwo is goed, ook al is het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar.

Interieur

Smart noemt zichzelf een premium autofabrikant. Dat is ook een van de redenen waarom de Smart EQ Fortwo coupé in Nederland 23.995 euro kost en je voor een EQ Fortwo Cabrio 26.995 euro betaalt. Dat is zeker niet goedkoop, ook gezien de actieradius. Voor die prijs krijg je in het geval van de Fortwo wel een auto met een wendbaarheid waar geen enkele andere stadsauto aan kan tippen. De interieurafwerking van de Fortwo is goed, alleen willen we het infotainmentsysteem niet als ‘premium’ bestempelen, in het bijzonder het navigatiesysteem.

“De interieurafwerking van de Fortwo is goed, alleen willen we het infotainmentsysteem niet als ‘premium’ bestempelen.”

Google Maps

Onduidelijke en wat trage instructies doen ons al snel verlangen naar Google Maps. Dat is gelukkig mogelijk, want het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Maar niet bij het instapmodel. Je dient minimaal voor de Comfort te gaan (vanaf 25.495 euro bij coupé en 28.495 euro voor cabrio). Die heeft namelijk het Smart Media-systeem Connect met smartphone integratie en Apple CarPlay en Android Auto.

22 kW-lader

Smart levert de EQ Fortwo in Nederland standaard met een onboard 22 kW-lader. Dat betekent dat je de batterij met behulp van een wallbox of publiek laadstation van 10 tot 80 procent kunt opladen in minder dan 40 minuten. Bij een gewoon stopcontact duurt dat 7,5 tot 8 uur. Volgens Smart woont een Fortwo-rijder vaak in de stad en legt hij of zij maar kleine afstanden af. Daardoor volstaat een compact batterijpakket van 17,6 kWh. De auto hang je aan de lader wanneer dat kan, niet wanneer het moet. Dan heb je altijd genoeg range.

En hoe stel je hem samen?

Oef, dat is een lastige vraag, want een Smart Fortwo is uitgebreid te personaliseren. Er zijn bijzonder veel exterieurkleuren mogelijk alsook diverse interieurdesigns. Voor het interieur is er bijvoorbeeld keuze uit carbon fibre-look, gold rush-afwerking, blauw hexagon-detaillering of houtlook afwerking. Dat laatste is bijzonder fraai en geeft echt een premium gevoel.

“Wie de auto toch aftikt, kan zijn lol uiteindelijk niet op.”

Brabus Edition One pakket

Ohja, Smart levert ook een – vrij duur – Brabus Edition One pakket. Dat pakket kost op de Fortwo coupé en cabrio 3.010 euro. Je krijgt dan wel een frontspoiler, zijskirts, een achterskirt, luchtinlaten met rode details, de exterieurkleur Asphalt Grey, 16-inch Brabus Monoblock XI-wielen en sportieve interieurdetails.

Conclusie

De Smart Fortwo is en blijft de ultieme stadsauto dankzij zijn compacte afmetingen en bijzonder wendbare rijgedrag. Als elektrische variant is ie ook nog bijzonder vlot. Alleen de prijs, die is stevig. Heel stevig. Wie de auto toch aftikt, kan zijn lol uiteindelijk niet op. Want in de stad is de EQ Fortwo gewoon heel erg leuk. Kleine scheurneus.

Het bericht Autotest – Smart EQ Fortwo (2020), kleine scheurneus verscheen eerst op ZERauto.nl.