Zweeds onderzoek: angst voor slechte batterij ongegrond. Kia levert de beste

Gepubliceerd op: 03 november 2025

 

Voor automobilisten is één van de belangrijkste aarzelingen om een tweedehands EV aan te schaffen de kwaliteit van de batterij op de lange termijn. Deze ‘gezondheidsstatus' van het accupakket wordt doorgaans uitgedrukt als ‘State of Health (SoH) van de accu. Consumenten zijn bang dat de accu in het eerste leven van de EV teveel aan kracht heeft verloren en vrezen hoge vervangingskosten van de batterij. Die gedachte zorgt dan vervolgens voor aarzeling en vaak uitstel om de stap naar elektrisch rijden te maken. De angst voor een slechte SoH blijkt echter opnieuw ongegrond, want uit recent Zweeds onderzoek blijkt dat EV-batterijen eigenlijk heel sterk zijn en nauwelijks aan performance inleveren. Gebruikte EV’s zijn daarom sterker dan gedacht en weinig staat de veilige aanschaf van een gebruikte EV in de weg. 

 

Opnieuw blijkt dat Korea heel goede batterijen maakt, want Kia staat bovenaan in de tests. De batterij van zowel de e-Niro als de EV6 komen als zeer goed uit deze test.De test is uitgevoerd door Kvdbil, de Zweedse Marktplaats, een site waarop veel Zweedse occasions van eigenaar wisselen. De organisatie heeft meer dan 1300 gebruikte volledig elektrische en PHEV-auto's getest om de batterijconditie te beoordelen. Met de uitkomsten is een nieuwe compilatie gemaakt van welke gebruikte elektrische (BEV) en plug-in hybride (PHEV) voertuigen de meest gezonde batterijen hebben. 

 

Kia winnaar van beste batterij

Kia blijkt daarbij de beste in zijn klasse, maar zowel Volvo als Tesla staan (ook) bovenaan de lijst. Van Tesla's is al eerder aangetoond dat de batterijen door de jaren heen en ondanks vaak hoge kilometerstanden weinig te leiden hebben. De compilatie die Kvdbil heeft samengesteld laat ook zien dat de afname van de performance van batterijen van elektrische en plug-in hybrides veel langer duurt dan veel mensen denken. Batterijen verliezen door de jaren heen maar een fractie van hun capaciteit en kunnen - zoals het er nu uitziet - een heel autoleven lang mee, wellicht in theorie zelfs langer. Het is dus aannemelijk dat de batterij in veel gevallen de auto zelf zal overleven en dat tweedehandskopers weinig reden hebben om geen EV aan te schaffen. Door het geringere aantal onderdelen en de veel lagere onderhoudskosten, zou de EV zelfs een veiligere aanschaf zijn. 

 

 

Ook goede score voor Stellantis

Kvdbil heeft de gegevens van zowel volledig elektrische als van plug-in auto's vergeleken en voor beide aandrijflijnen de batterijtests gedaan. De resultaten zijn op basis van tests met meer dan 1300 auto’s en  bieden nieuwe informatie welke automerken op de lange termijn de beste batterijconditie leveren. Kia valt duidelijk op in de compilatie, want verschillende autoaccu's vertonen ook na vele kilometers en over een periode van enkele jaren een zeer hoge gezondheidstoestand. Het Zuid-Koreaanse merk staat hoog in de lijsten, met zowel de volledige elektrisch auto's als met de PHEV-modellen. Volvo scoort goed met één volledig elektrisch model en met twee PHEV's. De Tesla's Model Y, waarvan al in eerdere tests is aangetoond dat het wel snor zit met de batterijconditie, staat bovenaan bij de volledig elektrische elektrische auto’s. Opvallend is ook dat de ‘State of Health (SoH) van de elektrische auto’s van Stellantis erg goed is. Zo hebben de Opel Mokka-e en Citroën ë-C4 bijvoorbeeld ook een heel fraaie score.

 

Levensduur verder verlengen

De Kvdbil-test laat opnieuw zien dat verreweg de meeste gebruikte elektrische auto’s nog steeds boven de 90 procent accugezondheid scoren, zelfs na meerdere jaren intensief gebruik. Zowel aantal kilometers als levensduur zijn meegenomen in de test. Bij niet te vaak opladen en het respecteren van de fabrieksadviezen kan de conditie van de batterij overigens nog verder op peil blijven. Volg daarom altijd de laadinstructies van de fabrikant en voorkom te vaak onnodig opladen, want dit verlengt de levensduur van het batterijenpakket.

 

Aanschafbonus is andere drempelverlager

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) pleit al langer voor een extra incentive voor particulieren om de overstap naar een gebruikte EV te stimuleren. Een extra aankoopbonus vanuit de overheid om de aanschaf van een gebruikte EV aantrekkelijker te maken en de export van ex-lease elektrische auto’s tegen te gaan. Daarnaast zijn er diverse onafhankelijke tests mogelijk bij aanschaf van een gebruikte EV om de State of Health onafhankelijk te laten beoordelen. Het voor aanschaf uitvoeren van zo’n test neemt risico’s voor de koper weg en zorgt ervoor dat hij of zij precies weet hoe de batterij van de aan te kopen auto eraan toe is.

 

 

De top 10 van automerken met de beste accu's bestaat uit de volgende merken:

  • Kia
  • Audi
  • Opel
  • Tesla
  • Mercedes-Benz
  • Peugeot
  • Volvo
  • BMW
  • Volkswagen
  • Škoda

 

Bij de automodellen staan de volgende au's in de top 10:

  • Kia EV6
  • Kia e-Niro
  • Tesla Model Y
  • Opel Mokka-e
  • Mazda MX-30
  • Audi Q4 e-tron
  • Fiat 500e
  • Volvo XC40 Recharge
  • Citroën ë-C4
  • Volkswagen ID.4