Bandenspanning belangrijk, maar vergeet ook je remmen niet!

Gepubliceerd op: 01 juli 2021

Informatie over remblokken en remschijven

Veel auto’s zijn voorzien van (gewone stalen) schijfremmen: achter elk wiel zit een remschijf die meedraait met het wiel. In sportievere auto’s zijn de remschijven zelfs geventileerd, door middel van luchtkanalen waardoor lucht stroom die de warmte afvoert en de remschijf koelt. Behalve de stalen en geventileerde remschijven zijn er ook nog koolstofkeramische remschijven, veelal op zeer sportieve en echte sportauto’s. Die schijven zijn kostbaar, maar leveren enorme remprestaties. Daarentegen maken ze meer geluid, maar ze werken beter naarmate ze een hogere temperatuur bereiken.

Wat minder geavanceerde auto’s zijn voorzien van trommelremmen en de remblokken daarvan worden gewoonlijk remschoenen genoemd.

In het algemeen geldt: als je op de rem trapt, knijpen de zogenoemde remklauwen de remblokken tegen de remschijven, zodat je auto vertraagt en zo nodig tot stilstand komt.

Het is overigens gebleken dat de remblokken van elektrisch aangedreven auto’s minder slijten dan die van vergelijkbare conventionele auto’s, doordat elektrische auto’s de remmende werking van de elektromotor benutten voor de terugwinning van remenergie in de vorm van elektriciteit – die wordt opgeslagen in de accu aan boord – en dus voor het minderen van snelheid.

Remblokken worden zwaar belast

Remblokken zijn voorzien van een remvoering – een stroef materiaal dat zorgt voor maximale wrijving op de remschijf, zodat de auto vertraagt. De levensduur van remblokken is niet onbeperkt, ze hebben het immers vaak zwaar te verduren, overigens net als de remschijven. De voorste remblokken worden het zwaarst belast en gaan globaal zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer mee. De remblokken achter moeten na 30.000 tot 40.000 kilometer worden vervangen.

Zorg goed voor je remmen 

Normaliter is gewone slijtage de reden dat de remblokken moeten worden vervangen. Maar wees alert als je remmen geluid maken – normaal hoor je ze immers niet. Verder horen de remmen niet te trillen en je auto hoort ook niet naar één kant te rekken als je remt. Ook is er iets aan de hand als er metaaldeeltjes zitten in de remstof op bijvoorbeeld de velg. Dan moet je de remmen van je auto (laten) nakijken. Meestal gebeurt dat ook tijdens de onderhoudsbeurt en apk, maar de onderhoudsintervallen worden steeds langer, dus houd zelf ook een oogje in het zeil.

Want je kunt vrij eenvoudig zelf de dikte van de remblokken van je auto controleren. Ze moeten minimaal 5 mm dik zijn, maar check de geadviseerde minimale dikte in de handleiding van je auto. Remblokken mogen geen scheuren, barsten of krassen vertonen en ze mogen ook niet vervormd zijn.

Zelf remblokken vervangen?

Voordat je de remblokken vervangt, moet je goed enkele (video)handleidingen bekijken voordat je aan de klus begint. Als je het wiel hebt verwijderd, maak je ook de bevestigingen van de remblokken los en verwijder je de oude remblokken. Als de remzuiger in zijn oorspronkelijke positie staat, kun je in omgekeerde volgorde de nieuwe remblokken monteren. Dubbelcheck of alles echt goed vast zit en of de remblokken strak op de remklauw passen.

Remvloeistof controleren en op peil houden

Natuurlijk werken ook de beste en nieuwste remmen en remblokken niet als er onvoldoende remvloeistof is om het systeem te bedienen. Check daarom regelmatig het niveau van de remvloeistof in het reservoir onder de motorkap. Houd het reservoir aan de buitenkant altijd goed schoon, zodat je de MIN- en MAX- aanduidingen goed kunt zien. Als dat niveau is gedaald, of erger nog, onder het minimumniveau is gezakt, dan kan dat duiden op kapotte remblokken.

Remvloeistof aftappen en verversen

Als je regelmatig het niveau van de remvloeistof checkt, dan kun je zien dat het iets is gedaald. Controleer welke remvloeistof je auto nodig heeft en vul het reservoir onder de motorkap tot het ‘MAX’-streepje. Laat bij twijfel de remmen ook controleren, want er kan een probleem zijn waardoor je remvloeistof verliest.

Als de kleur van de remvloeistof van gelig naar een donkerdere tint is verkleurd, duidt dat op enige vervuiling. Als de vloeistof bruin of zwart is, moet die afgetapt en vervangen worden.

Zelf doen?

Als je zelf klussen aan je auto uitvoert, moet je hem altijd op de handrem zetten en liefst ook in de eerste versnelling. De meeste reservoirs hebben summiere instructies op het deksel, maar ook internet geeft je de nodige informatie om remvloeistof bij te vullen of af te tappen en te vervangen. Lees die goed en als je twijfelt, laat je de klus over aan de garage.

Informatie over remblokken – onderdelenshop24.com

Hoe remvloeistof te verversen – nl.10steps.org

Het bericht Bandenspanning belangrijk, maar vergeet ook je remmen niet! verscheen eerst op ZERauto.nl.