Op basis van data van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) kopte het landelijke nieuwsmedium De Telegraaf groots dat Nederland nu meer dan één miljoen stekkerauto’s op de weg heeft. Deze mijlpaal in verduurzaming van het autopark is in het eerste kwartaal van 2025 behaald. Van deze één miljoen auto’s zijn er 594.000 volledig elektrisch en 410.000 een plug-in hybride. Positief is ook dat het aantal particulieren dat elektrisch rijdt inmiddels groter is dan het aantal zakelijke rijders dat voor een stekkerauto kiest. Toch benadrukt de Vereniging Elektrische Rijders (VER) dat er extra stimulansen nodig zijn.
De VER heeft al eerder geconstateerd dat er betere stimuleringsmaatregelen nodig zijn om alle zakelijke rijders over de streep te trekken om volledig elektrisch te gaan rijden. Zeker nu het aanbod EV, s steeds groter, breder en technologisch meer geavanceerd wordt. “In de vorm van een groter voordeel op de bijtelling zijn er aanvullende maatregelen nodig om zakelijke rijders versneld te laten overstappen op 100% elektrisch,” zo benadrukt de VER. “Elektrische auto’s zijn vaak nog iets duurder in aanschaf dan vergelijkbare hybride of benzineauto’s en met het huidige bijtellingssysteem heeft niet elke zakelijke rijder voldoende prikkels om nu al volledig elektrisch te gaan rijden. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen en verduurzaming van het wagenpark is dat echter wel nodig.”
Extra stimuleringsmaatregelen
De geografische verdeling van elektrische auto’s in Nederland die De Telegraaf in het artikel aangeeft, ondersteunt de roep van de VER dat er extra stimuleringsmaatregelen nodig zijn om het Nederlandse autopark versnel te elektrificeren. Zo bestaat de top 3 gemeentes met de hoogste EV-dichtheid uit plaatsen die ook tot de meest welvarende van Nederland behoren. In Rozendaal heeft bijvoorbeeld 15,7% van de inwoners een stekkerauto, gevolgd door de dorpen Blaricum (14,2%) en Laren (13,8%) Opvallend is dat De Telegraaf weet te melden dat de gemeente Staphorst verreweg de minste stekkerauto’s van Nederland bezit.
Het bereiken van het miljoen geëlektrificeerde auto’s blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag 28 mei publiceert. Op 1 januari 2025 was het aantal stekkerauto’s ten opzichte van een jaar eerder met een derde toegenomen. Het aantal hybride auto’s zonder stekker steeg 23,9%. De benzineauto blijft met een aandeel van ruim driekwart van het wagenpark verreweg het populairst. “Nog een belangrijke reden waarom de overheid moet gaan werken aan een langetermijnstrategie van het stimuleren van volledig elektrische auto’s,” zo becommentarieert de VER de nieuwste cijfers. “Alleen op die manier kunnen zowel particuliere als zakelijke rijders vol vertrouwen overstappen op een 100% elektrische auto. Zo voorkomen we ook dat gebruikte EV’s na het uitdienen van de leasetermijn naar het buitenland geëxporteerd worden”