Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik

Gepubliceerd op: 26 oktober 2018

Kort nadat we in Gotenburg geland zijn, worden we gereden naar Torslanda, circa drie kilometer verderop. Deze voorstad van Gotenburg is vooral bekend als thuisbasis van Volvo Cars, de moedermaatschappij van Polestar. Tot voor kort hield het performance-label zich vooral bezig met het tunen van Volvo-modellen om ze vervolgens in smurfenblauw op de markt te brengen (zie de foto onderaan voor de S60 Polestar).

Check de Volvo S60 en V60 Polestar

Polestar heeft torenhoge ambities

Als er een merk is dat duidelijk maakt hoe de auto-industrie op het punt staat ingrijpend te veranderen, is het Polestar wel. Volvo transformeert zijn tuning-dochter om tot een volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert. Van brullende pk’s naar zoemende kilowatts dus. De ambities zijn torenhoog.

polestar1

Directe concurrent van Tesla Model 3

Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. “Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen”, vertelt Thomas Ingenlath van Polestar. De Senior Vice President Design van Volvo is tevens CEO bij Polestar (de man in het goudgele pak).

Polestar moet bovenal rijplezier geven

“Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s”, gaat Ingenlath verder. “Maar dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever.”

polestar 1 thomas ingenlath

Eigen design

We staan inmiddels oog in oog met de Polestar 1. Die ziet eruit als een coupéversie van de Volvo S90, maar dat is een bewuste keuze, aldus Ingenlath. “De Polestar 1 moet een brug slaan naar de toekomstige modellen.  En ik kan beloven dat die een heel eigen design zullen hebben dat met niets te vergelijken valt.”

Blauwdruk Volvo Concept Coupé

Het design van de Polestar 1 is een blauwdruk van de Volvo Concept Coupé uit 2013, maar who cares? De Mona Lisa stamt uit de 16de eeuw (denken we) en ook die heeft haar glans nog niet verloren. De Polestar 1 ziet er dik uit. De sportstoelen zitten goed en ondersteunen het lichaam optimaal. Het dashboard is typisch Volvo; minimalistisch met een groot rechtopstaand multimediadisplay.

polestar hoofdkantoor

Trots op Volvo

Polestar nodigde ZERauto.nl tegelijkertijd uit om de opening van het nieuwe hoofdkantoor bij te wonen. In Gotenburg, op Volvo-terrein. Ook dat is een bewuste keuze, zegt pr-manager Brent Ellis. “De band die we met Volvo hebben, willen we uitdragen. Het is iets om trots op te zijn. We zijn een Scandinavisch merk. Bovendien ligt bij Volvo ligt een enorme hoeveelheid expertise voor het oprapen.”

“Het nieuwe hoofdkantoor vertegenwoordigt onze filosofie”, voegt Ingenlath toe. “Het is onderscheidend, net als Polestar. Zelfs bijna provocerend. Bovendien fungeert het als een stimulans voor het hele Volvo-terrein. Het straalt een volgende generatie mobiliteit uit”, aldus de man die verantwoordelijk is voor het design van onder meer de huidige Volvo XC90.

volvo s60 polestar

Polestar 1: 500 per jaar

Is het hoofdkantoor van Polestar feitelijk een vakkundig opgepimpt Volvo-kantoor uit de vorige eeuw, de nieuwste productiefaciliteit is dat beslist niet. Een gloednieuw, uiterst indrukwekkend  state-of-the-artfabriek in Chengdu, China (zie foto hieronder). Medio 2019 begint hier de productie van de Polestar 1. Er worden jaarlijks 500 exemplaren gebouwd. En hij komt ook naar Nederland.

polestar hoofdkantoor china

Prijs Polestar 1

De prijs van de Polestar 1 maakt het merk later bekend. De prijs in Duitsland is inmiddels wel vastgesteld: 155.000 euro inclusief belastingen. “Een koopje gezien het werk dat erin zit”, sluit Ingenlath af. De carrosserie is van koolstofvezel. Met een koppel van 1.000 Nm. Een pure rijdersauto, belooft Polestar. We kunnen niet wachten om de weg op te gaan.

Het bericht Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl.