Reportage – Elektrisch offensief Mercedes-Benz

Gepubliceerd op: 09 oktober 2018

EV-storm op komst

Tot pakweg 2025 zullen meer dan 125 typen elektrische auto’s op de markt komen, in allerlei soorten en maten. De een gelooft in hybride, de ander zoekt de toekomst in volledig elektrisch aangedreven modellen. Wat dat laatste betreft is het dan de vraag of de lithium-ion batterij het wint van de variant met brandstofcel en waterstof.

Mercedes-Benz EQC

Eigen keuze Mercedes-Benz

Die strijd is nog geheel open, maar Mercedes-Benz maakt een eigen keuze: het merk levert vanaf 2019 een auto met brandstofcel (dus op waterstof) gecombineerd met plug-in hybride, de Mercedes-Benz GLC F-Cell.

“Het beste van twee werelden”, oordeelt de Duitse fabrikant zelf. Overigens vooralsnog alleen bestemd voor China en Duitsland, vanwege de beperkte productiecapaciteit. En tegen een nu nog onbekende prijs, want die moet nog worden bepaald.

Portfolio van ten minste tien EV’s

Wij reden de Mercedes-Benz GLC-F-Cell in de omgeving van Stuttgart. Mercedes-Benz organiseerde hier voor de mondiale pers een evenement om -globaal- kennis te maken met de elektrisch aangedreven modellen van het merk. Want daar wordt serieus werk van gemaakt.

Onder de merknaam EQ wil Mercedes-Benz een portfolio van ten minste tien elektrische modellen op de markt brengen. De verwachtingen zijn hooggespannen.

“In 2025 verwachten we dat 15 tot 25% van ons wagenpark elektrisch is”, zegt Michael Kelz, die bij Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen, waaronder die van de Mercedes-Benz EQC. “Alleen conventionele modellen volstaan niet meer.” Daarbij zorgt de merknaam EQ (Electric Intelligence) voor de herkenbaarheid en de onderlinge verbinding.

Mercedes-Benz GLC F-Cell

Samenwerkende energiebronnen

Bij de GLC F-Cell werken twee energiebronnen samen: de auto kan op een volle tank waterstof à 4,4 kg meer dan 400 kilometer rijden. Tanken vergt ongeveer drie minuten. De volgeladen accu bevat 13,8 kWh, voldoende energie voor 49 kilometer. Vooral het grote en snel beschikbare koppel zal menig automobilist bekoren, dat komt uit op 350 Nm.

Zo’n algemene sessie leert veel over de ambities en plannen van Mercedes-Benz op elektrisch gebied. Smart levert de twee- en vierzitter en de cabrio al met elektrische aandrijving. Er zijn ook al plug-in varianten voor diverse modellen (van S-klasse tot bedrijfswagens), maar daar komt nu een verbeterde versie van. Dat begint in de Mercedes-Benz C-Klasse.

Technische verbeteringen en een grotere batterij (waarop volgens Mercedes-Benz bijna 50 km elektrisch kan worden gereden) moeten deze variant voor een groot publiek aantrekkelijk maken, mede vanwege de sterk verbeterde rijkwaliteiten.

Plug-in dieselhybride

Een interessante toevoeging is de plug-in dieselhybride. Deze combinatie moet de emissies sterk verlagen, waar de voordelen van diesel (minder verbruik per kilometer dan benzine) behouden blijven. In de filosofie van Mercedes-Benz is diesel zeer geschikt voor lange afstandsrijders, maar biedt juist in steden de hybridemotor voldoende (schone) soelaas. Vanaf volgend jaar is deze ook in Nederland te koop.

Mercedes-Benz dieselhybride

Volledig elektrisch aangedreven EQC

En dan bereikt in 2019 de nieuwe Mercedes-Benz EQC de markt, de volledig elektrisch aangedreven SUV die onlangs debuteerde. Het model is nog niet beschikbaar voor rijtesten, maar zal begin 2019 in de showrooms en op de weg te zien zijn.

De prijzen beginnen rond de 80.000 euro. De verwachte actieradius bedraagt 375 km. Dat is dus de volgende stap op weg naar een groter aandeel elektrisch aangedreven auto’s op de wegen.

Niet heel erg raar dat Mercedes-Bens samen met andere autofabrikanten hard werkt aan een netwerk van laadpalen en plannen om meer waterstofstations te bouwen van harte ondersteunt. Zonder infrastructuur hebben al die lanceringen immers weinig nut.

Lees hier alles over de nieuwe Mercedes-Benz EQC

Het bericht Reportage – Elektrisch offensief Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl.