Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Vacatures
3
Steun ons
Vriend van VER
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2025
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
21
jan
Nieuwjaarsborrel 2026
Eneco World Rotterdam
11
mrt
Algemene Ledenvergadering 2026
Inventum Technologies
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
2025: EV wint wereldwijd terrein!
18 december 2025
Ook toekomst van Subaru elektrisch: Brusselse autoshow vormt start EV-strategie!
18 december 2025
Schrappen EU-verbod verbrandingsmotor? Stimulering EV werkt juist veel beter voor autobazen!
17 december 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
21
jan
Nieuwjaarsborrel 2026
Eneco World Rotterdam
11
mrt
Algemene Ledenvergadering 2026
Inventum Technologies
Bekijk de aankomende evenementen
VER-Rijders
Terug
VER-Rijders
Ga je elektrisch rijden? We delen graag onze rijervaring met jou
Maak kennis met VER-Rijders
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Bidirectioneel laden
Alles over V2X, V2G, V2H, V2L en meer
Jouw volgende stap in elektrisch rijden
Batterijtest
Elektrisch of plug-in hybride occasion (ver)kopen? Doe de batterijtest
Occasions
ViaBOVAG viedt een betrouwbaar en transparant aanbod aan elektrische auto's
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Ledenvoordeel
Inloggen
Home
Nieuws
Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge
Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge
Gepubliceerd op:
13 november 2019
3D Roll and Sweep-productieproces
Ford
past in de nieuwe Explorer Plug-in Hybrid een heuse primeur toe in de auto-industrie. Het gaat hier over het zogeheten 3D Roll and Sweep-productieproces. Met dat proces is Ford in staat om ultrasterke, martensitische stalen buizen in de voorruitstijlen en daklijn van het voertuig te verwerken.
Martensiet
Hold the phone, marten…-watte? Even simpel uitgelegd: martensiet is een zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal. Met dit staal kan Ford een nog sterkere veiligheidscel voor passagiers creëren. Het staal wordt met behulp van een door Ford gepatenteerd proces vervaardigd en is zo gehard dat de bevestigingsgaten met lasers moeten worden gesneden.
Tot buizen rollen
En wat houdt dat 3D Roll and Sweep-proces dan precies in? Het staal wordt met krachtige apparatuur tot buizen gerold. Het 3D Roll and Sweep-proces buigt vervolgens elke buis in een hockeystick-vorm om een ??eendelige raamstijl en dakrailbuis te vormen met een treksterkte van maar liefst 1.700 megapascal. Dat is sterker dan de hoofdkabels in de beroemde Golden Gate Bridge van San Francisco.
Interne cellen
Ford past deze stalen componenten ook toe langs de vloer van het voertuig. Dit is voor extra bescherming van de inzittenden en de 13,1 kWh lithium-ion batterij, die Ford in de bodemsectie heeft verwerkt. Elk component is gemaakt van een enkel stuk staal, dat op zichzelf wordt teruggevouwen voordat het wordt gelast. Het proces creëert volgens Ford interne cellen voor verbeterde sterkte en stijfheid. En wat merk jij daar van? Helemaal niets natuurlijk. De Euro NCAP vindt er wel wat van en gaf de Explorer Plug-in Hybrid de maximale veiligheiddsscore van vijf sterren.
Eerste helft 2020
De zevenpersoons Ford Explorer Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator, goed voor een systeemvermogen van 457 pk (336 kW) met 825 Nm aan trekkracht. Dankzij de 13,1 kWh batterij kan de
Explorer Plug-In Hybrid
48 kilometer volledig elektrisch rijden. In de eerste helft van 2020 staat deze grote Ford bij Nederlandse Ford-dealers.
Het bericht
Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
2025: EV wint wereldwijd terrein!
18 december 2025
Ook toekomst van Subaru elektrisch: Brusselse autoshow vormt start EV-strategie!
18 december 2025
Schrappen EU-verbod verbrandingsmotor? Stimulering EV werkt juist veel beter voor autobazen!
17 december 2025