Van passieve naar actieve prijscommunicatie: los het transparantieprobleem nú op

Inmiddels is de Benchmark Prijstransparantie 2025 van NKL verschenen. Het onderzoek laat zien dat het met de prijstransparantie op publiek toegankelijke laadpalen nog altijd slecht gesteld is. Bij 50% van de laadsessies kwam de prijs op de factuur niet overeen met de prijs die vooraf werd getoond. Daarmee is de situatie zelfs verslechterd ten opzichte van vorig jaar (toen 60% wél overeenkwam). Het landelijke laadnetwerk scoort een onvoldoende: een 6,1 – hetzelfde als twee en vier jaar geleden. Desondanks liggen de oplossingen voor de hand. 

 

Dat is niet acceptabel. In de supermarkt leidt een prijsafwijking van 16–20% al tot actie. Hoe kunnen we 50% afwijking bij laden dan normaal vinden? Veel rijders melden zelfs dat ze zonder een eigen laadpunt thuis zouden afhaken van elektrisch rijden. Als we dit probleem niet snel oplossen, remt het de overstap naar elektrisch rijden ernstig af. De VER vindt de huidige situatie dus onacceptabel. 

 

Het complete rapport van het NKL is te lezen via deze link

 

Wat gaat er mis?

Bij de VER verzamelen we al jaren klachten van leden over prijstransparantie. Hier drie veelvoorkomende voorbeelden:

 

  • Onverwachte prijsstijging: “Een laadpaal waar ik normaal voor €0,38/kWh laadde, kost nu opeens €0,60. Zonder waarschuwing.”

  • Foute prijsinformatie: Een lid keek vooraf de prijs op van laadpunt A, maar laadde per ongeluk bij een identieke paal van punt B. Gevolg: €100 extra kosten.

  • Geen informatie: Bij nieuwe laadpalen op werk bleek zonder waarschuwing een tijdtarief te gelden. Gevolg: een torenhoge rekening.

 

De rode draad? Rijders worden pas achteraf verrast door hogere kosten, vaak pas bij ontvangst van de maandfactuur. De oorzaak: aanbieders communiceren passief. De boodschap is in feite: zoek het zelf maar uit in onze app of op een website.

 

Huidige aanpak: haalplicht in plaats van brengplicht

 

Bij consumentenverkopen is er wettelijk sprake van een brengplicht: de verkoper moet vóór aankoop de prijs duidelijk tonen. Denk aan supermarkten of tankstations. Bij laadpalen is dat precies omgedraaid: de consument moet actief op zoek naar de prijs, een aanpak die niet past bij een B2C-markt.

 

Oplossing: actieve prijscommunicatie

 

Het overgrote deel van de problemen is eenvoudig op te lossen:

 

  • Stuur bij de start van een laadsessie automatisch de geldende prijsinformatie (prijs per kWh, eventuele start- of tijdtarieven) naar de app of telefoon van de gebruiker.

  • Herinner gebruikers actief bij langdurig laden, zeker als tijdtarieven gelden. Als parkeerapps dat kunnen, waarom laadapps dan niet?

  • Informeer rijders proactief bij prijswijzigingen op hun favoriete laadlocaties, net als bij een abonnement.

 

Dit vereist geen dure hardware-upgrades van laadpalen, maar slechts een paar weken werk voor een goed softwareteam.

Transparantie = herleidbaarheid

 

Een ander groot probleem is dat de prijs bij ontvangst van de factuur niet meer te controleren is. Op het moment van facturering (vaak weken later) is de prijs in de app vaak al gewijzigd. Hierdoor is herleidbaarheid onmogelijk. Je kunt de prijs op de factuur niet meer vergelijken met de prijs die gold op het moment van laden.

 

Een oplossing hiervoor is het principe van tariff sealing: bij het starten van een sessie wordt de geldende prijs digitaal vastgelegd, versleuteld, opgeslagen én gedeeld met de gebruiker. Dat maakt latere controle mogelijk – essentieel voor consumentenvertrouwen.

 

Geen excuus meer

 

De vergelijking met het ‘Wilde Westen’ van de beginjaren van e-commerce of mobiele telefonie is terecht. Destijds leidde dit tot betere wetgeving, zoals de Wet Koop op Afstand. Laaddienstverleners zouden nu zélf al verantwoordelijkheid moeten nemen en niet wachten op regelgeving zoals AFIR.

Conclusie

Zolang aanbieders blijven vasthouden aan passieve communicatie, blijven rijders verrast worden door onaangename facturen. Dit frustreert gebruikers en remt de adoptie van elektrisch rijden. Actieve communicatie is technisch haalbaar, juridisch wenselijk én maatschappelijk noodzakelijk.

 

Het is tijd dat de laadsector haar verantwoordelijkheid neemt. Prijstransparantie moet geen bijzaak zijn, maar een kernonderdeel van een volwassen en betrouwbaar laadsysteem. Alleen zo houden we elektrisch rijden aantrekkelijk en betaalbaar voor iedereen.