10 miljoen auto's in Nederland. Maar wat voor auto's rijden er eigenlijk over onze wegen?

Gepubliceerd op: 16 september 2025

Sinds vorige maand rijden er 10 miljoen auto's in Nederland. Met het toenemen van onze bevolking groeit het aantal auto's op onze wegen mee. Het passeren van de tien miljoen is ook een goed moment om ons nationale autopark eens onder de loep te nemen. Wat rijdt er eigenlijk rond op onze wegen? Met de verdere toename van het aantal auto's loopt de Nederlandse infrastructuur tegen haar grenzen aan. Zeker ook omdat welzijn en natuur steeds belangrijker worden. De toekomst van autorijden zit daarom niet alleen in extra wegen, het zit vooral in slimmer omgaan met de reeds aanwezige ruimte. Deelauto's en autonoom rijden vormen daarbij een deel van de oplossing. Ook is van belang dat de elektrificatie van het wagenpark versnelt en we zo spoedig mogelijk afscheid kunnen nemen van de meest vervuilende auto's. 

 

Voor veel mensen staat de auto voor vrijheid. Dat is ook de reden dat heel veel huishoudens belang hechten aan het hebben van een eigen auto. Rationeel gezien is dat bezit echter lang niet altijd nodig, want gemiddeld rijdt een auto maar 5% van de tijd. Voor zakelijk ingezette (lease)auto's is dit cijfer iets beter, maar feit blijft dat een auto meer stil staat dan dat deze daadwerkelijk rijdt. Met het gebrek aan ruimte op de agenda opent dat cijfer van 5% deuren voor andere oplossingen.

 

"Nederland heeft een relatief oud wagenpark van gemiddeld 12 jaar oud. Langetermijnbeleid vanuit overheden om volledig elektrische auto's te stimuleren is dan ook een manier om de Nederlandse auto's versneld te elektrificeren en de uitstoot zo verder terug te dringen." 

 

Bij de jongere generatie is al een duidelijke trend zichtbaar van bezit naar gebruik. Jongeren, zeker het deel dat in grote steden woont, hoeven niet perse een auto in bezit te hebben. Veel belangrijker vinden ze dat een auto vanaf de smartphone direct beschikbaar is. Dat is ook de reden dat deelauto's aan populariteit winnen. Eind vorig jaar waren er zo'n 7500 deelauto's in Nederland. Steeds vaker zijn deze ook elektrisch en in Utrecht kunnen ze door de unieke samenwerking tussen Renault, MyWheels, WeDriveSolar en de gemeente ook energie terugleveren aan het stroomnet. Een project dat in dit kwartaal ook in Eindhoven en Rotterdam opgestart wordt. Inmiddels is ongeveer de helft van alle deelauto's in Nederland elektrisch. Ook dat is een mooie ontwikkeling.

 

Volkswagen doet naam eer aan

Het merk dat het meest vertegenwoordigd is op de Nederlandse wegen is nog altijd Volkswagen. Er rijden ruim 1,1 miljoen Volkswagens rond in ons land en daarmee doet het merk zijn naam eer aan. Wel is er in de afgelopen jaren een duidelijke trendbreuk zichtbaar. Niet langer is een Europees merk het best verkochte automerk, maar blijkt Kia een stevige positie als marktleider verworven te hebben. Ook het andere Koreaanse merk Hyundai is aan een snelle opmars bezig. Groot pluspunt daarbij is dat Kia en Hyundai relatief veel volledig elektrische auto's verkopen en ook voor de komende maanden hebben beide merken weer nieuwe elektrische modellen op de introductiekalender staan. Kia heeft op korte termijn de Kia EV4, Kia EV4 Fastback en de Kia EV5 in de showroom staan, Hyundai heeft zeer scherpe private lease aanbiedingen op de nieuwe Hyundai Inster en introduceert momenteel de Hyundai Ioniq 9 SUV.

 

"Het succes van merken als Kia en Hyundai heeft als grote voordeel dat zij een groot aanbod elektrische auto's hebben. Mede door relatief gunstige prijzen maken de Koreaanse merken daarmee elektrisch rijden voor een bredere groep bereikbaar." 

 

Op de tweede plek in het Nederlandse autopark staat Toyota met zo'n 675.000 auto's, gevolgd door Opel (650.000), Peugeot (637.000) en Renault met 606.000 exemplaren. Dat de opkomst van Kia in de laatste jaren snel is gegaan, blijkt uit het feit dat er momenteel al 400.000 Kia's op de Nederlandse wegen rijden.

 

 

Oud wagenpark

De gemiddelde leeftijd van een Nederlandse auto is 12 jaar en daarin zit precies een van de belangrijkste redenen waarom de Vereniging Elektrische Rijders bij de politiek pleit voor een langetermijnbeleid gericht op het stimuleren van elektrische auto's. Auto's van 12 jaar zijn veel meer belastend voor het milieu dan de volledig elektrische auto's die vandaag de dag geleverd worden. Dat geldt in het bijzonder voor de oude diesels zonder enig roet- en NOX-filter. Bovendien heeft de industrie de laatste jaren enorm geïnvesteerd in materialen die gerecycled kunnen worden en heeft een fabrikant als Renault bijvoorbeeld al een aparte fabriek waarin auto's vrijwel geheel gerecycled kunnen worden of een tweede leven als refurnished car kunnen starten. Ook Hyundai, Kia en BMW zijn al erg ver met het recyclen van materialen en het gebruik van gerecyclede materialen in hun huidige auto's. Ook om die redenen heeft een moderne auto minder impact op onze planeet. Oldtimers hebben overigens een beperkte impact, omdat ze vaak niet veel meer dan 1000 kilometer per jaar rijden. De grote winst zit in het elektrificeren van de oudere auto die dagelijks of een aantal keer per week gebruikt wordt. 

 

11% geëlektrificeerd

Op dit moment rijden er 615.000 volledig elektrische auto's in Nederland. Dit aantal neemt maandelijkse toe omdat elektrisch rijden in de zakelijke markt steeds meer de norm wordt. Toekomstige overheidsmaatregelen zullen de elektrische auto in de zakelijke markt ongetwijfeld verder gaan pushen. Op de particuliere markt is echter nog veel aarzeling, daar het huidige beleid van de overheid voor veel mensen te onzeker is om de stap van hun huidige auto naar een volledig elektrische auto te maken. Voorlichting over de veel lagere onderhoudskosten van een elektrische auto (minder draaiende delen, geen distributieriem, bijna geen vloeistoffen, regenerende remmen die minder hard slijten) en de lagere kosten van stroom vergeleken met brandstof blijft de komende jaren beslist nodig. Naast de ruim zeshonderdduizend volledig elektrische auto's rijden er ook nog bijna 460.000 PHEV's rond in Nederland. Daarmee is 6% van het wagenpark volledig elektrisch en blijkt bijna 11% geëlektrificeerd. Hoe dan ook betekent dit dat 9 op de 10 auto's die in Nederland rond rijden, dat nog doet op fossiele brandstoffen.

 

 

EV's zijn betrouwbaar

Nederlanders doen dus relatief lang met hun auto. Dat blijkt ook uit het cijfer dat zo'n 16% van alle in Nederland aanwezige auto's nog op naam van de eerste eigenaar staat. Auto's worden ook steeds beter van bouwkwaliteit en als we kijken naar elektrische auto's dan laten onafhankelijke battery health checks zien dat er bijna nooit problemen met accu's ontstaan. Sterker nog, accu's van de eerste EV's blijken veel langzamer power te verliezen dan aanvankelijk gedacht. Tesla's met vele honderdduizenden kilometers op de teller, blijken meer dan eens nog een heel gezonde accu te hebben, waar slechts een aantal procenten door de jaren heen verloren is gegaan. Tel daarbij op dat er sowieso minder aan elektrische auto's kapot kan en we kunnen concluderen dat ook met elektrische auto's lang doorgereden kan worden. En dan zonder uitstoot tijdens het rijden.

 

Grijs en wit

Marketingcampagnes van automerken ten spijt, kiest Nederland nog altijd voor veilige kleuren. Grijstinten maar ook zwart en wit prijken bovengemiddeld vaak op de bestelformulieren van nieuwe auto's. Knal geel of hard groen waarin bijvoorbeeld de nieuwe Renault 5 E-Tech electric leverbaar is, worden vaak tijdens de introductieperiode ingezet en krijgen daarmee ook een groep vroege kopers mee. Toch zie je vaak dat naarmate een automodel langer op de markt is, het grootste deel van de auto's weer geleverd wordt in 'veilige' doch wat saaie kleuren. Als we dan toch een kleurtje kiezen is het vaak donkerblauw. Laat dat de Renault 5 E-Tech electric nu ook goed staan...

 

Autonoom rijden nabij

Met 10 miljoen auto's op de weg moet er de komende jaren slim met mobiliteit omgegaan worden. Deelauto's vervangen doorgaans 10 andere auto's en kunnen zeker in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht een oplossing zijn omdat er simpelweg geen parkeerruimte meer is. Naast deelautoprojecten zal ook autonoom rijden de komende 10 jaar een grote vlucht nemen. Met de huidige ADAS-systemen kan een auto al anticiperen op het verkeer, maar de verwachting is dat we de komende jaren naar een steeds hoger niveau autonoom rijden groeien om uiteindelijk volledig autonoom te gaan rijden. Data speelt daarin een belangrijke rol, want auto's zijn steeds vaker in staat data over de gereden route op te slaan en te gebruiken om de auto veiliger, slimmer en autonomer te maken. Fabrikant XPENG heeft bijvoorbeeld als AI-defined modellen, die de komende tijd ook in Europa op de markt verschijnen. Het kantelpunt dat de techniek veiliger opereert dan de mens komt zo steeds dichterbij en juist de elektrische auto leent zich optimaal om technologie voor autonoom rijden te omarmen. Autonoom rijden gaat er ook voor zorgen dat we infrastructuur beter en efficiënter kunnen benutten. Onder aan de streep is er daarom met autonoom elektrisch rijden opnieuw extra winst te behalen als het gaat om het verkleinen van de impact op ons milieu en welzijn.