Nederland: 1600 extra laadpalen per maand!

Gepubliceerd op: 04 september 2025

 

Nederland heeft al een zeer goede laadinfrastructuur als je kijkt naar andere Europese landen, dat stimuleert de verdere elektrificatie van onze autopark, maar het hoge aantal publieke laadpunten zorgt er niet voor dat de aanwas van extra laadpalen nu ineens stil ligt. Sterker nog, ons land breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte deze week bekend dat uit de voortgangsrapportage van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) blijkt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. 1600 nieuwe palen betekent een heel mooie maandelijkse groei!

 

83% dekking

Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%. Dit is een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Nederland heeft daarmee het hoogste aantal publieke laadpunten van de Europese Unie. Dat is natuurlijk een ontzettende opsteker voor mensen die al elektrisch rijden, maar beslist ook voor diegenen die overwegen naar een elektrische auto over te stappen. Infrastructuur maakt het leven van EV-rijders immers extra comfortabel.

 

Bijna 7% elektrische auto's

Eind juli reden er volgens Nederland elektrisch bijna 620.000 battery electric vehikels rond, dat is zo'n 6,7% van het totale Nederlandse personenautopark. Kijken we naar de lichte bestelauto's dan is inmiddels 4,2% volledig elektrisch. Ook bij bussen en zware vrachtauto's neemt het aandeel elektrisch nu toe. Keer op keer blijkt uit onderzoeken dat automobilisten die eenmaal elektrisch rijden nooit meer terug willen en doorgaans tevreden zijn over de actieradius van hun elektrische auto. Goede infrastructuur en het zo overal kunnen laden speelt daar uiteraard ook een rol in. In Nederland en inmiddels ook in de meeste andere Europese landen speelt laadstress geen rol meer.

 

VER juicht extra laadpunten toe

Met overal een laadmogelijkheid op loopafstand wordt elektrisch rijden voor steeds meer Nederlanders en bedrijven ook praktisch haalbaar. Een trend die de Vereniging Elektrische Rijders met groot enthousiasme toejuicht. Het optimaliseren van de condities voor elektrisch rijden is nu al ruim 10 jaar de belangrijkste missie van de VER.

 

"We pakken actief de plekken aan waar nu nog geen laadpalen zijn, zodat iedereen in Nederland gemakkelijk en zonder laadstress elektrisch kan rijden." 

 

Ook staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) is zich bewust van de stappen die er qua laadinfrastructuur in Nederland worden gezet: “We boeken stevige resultaten dankzij een combinatie van slimme investeringen, samenwerking met regio’s en marktpartijen plus het gebruik van data om laadpunten precies te plaatsen waar ze het meest nodig zijn. Daarbij pakken we actief de plekken aan waar nu nog geen laadpunten zijn, zodat iedereen in Nederland gemakkelijk en zonder laadstress elektrisch kan rijden." 

 

 

De staatssecretaris hecht ook belang aan het investeren in een optimale laadinfrastructuur: "Door investeringen in laadpalen kunnen zowel particulieren als ondernemers overal gemakkelijk, snel en betrouwbaar laden. Dat is echt een onmisbaar onderdeel voor de overstap naar elektrisch rijden en helpt de transitie te versnellen.”

 

"De VER is blij met de maandelijkse toename van laadpalen maar blijft benadrukken dat langetermijnoverheidsbeleid om elektrisch rijden voordeliger te maken dan rijden met auto's op fossiele brandstoffen ook nodig is om de transitie te versnellen."

 

De VER dringt al jaren aan op lange termijn investeringen in elektrisch rijden en is daarom ook blij met de toename van het aantal laadpunten in Nederland, al blijft de VER benadrukken dat langetermijnoverheidsbeleid om elektrisch rijden voordeliger te maken dan rijden op fossiele brandstoffen ook nodig is om de transitie naar 100% elektrische auto's te versnellen. Recent bleek uit Europees onderzoek dat de Europese klimaatdoelstellingen alleen gehaald kunnen worden als de transitie naar volledig elektrische auto's wordt versneld. De bijdrage van hybride auto's bij het halen van deze objectieven bleek in datzelfde onderzoek gering.

 

 

Duidelijkheid over tarieven

Ook op het gebied van prijstransparantie zijn er recent door de regering stappen gezet. Er is een taakgroep opgezet om prijspalen bij snellaadstations uniform te maken, zodat iedereen in de nabije toekomst bij de laadpaal gemakkelijk vóór de laadsessie kan zien hoeveel een laadsessie kost en hoe deze prijs tot stand is gekomen. Daardoor worden laadprijzen in de nabije toekomst net zo transparant als tankprijzen.

 

"Transparantie van laadkosten is een ander belangrijk thema voor de VER, waarvoor de vereniging de laatste jaren al meerdere malen in de bres gesprongen is. De VER is dan ook hoopvol nu dit punt ook door de overheid goed opgepakt lijkt te worden."

 

Transparantie van laadkosten is een ander belangrijk onderwerp waarvoor de VER de laatste jaren meerdere malen in de bres gesprongen is. De VER is dan ook hoopvol nu dit punt door de overheid goed opgepakt lijkt te worden. Daarmee wordt een andere barrière voor elektrisch rijden weggenomen.

 

Investeringen in toekomstbestendige aansluitingen en subsidies

Om ook onderweg snel en betrouwbaar laden mogelijk te maken voor vrachtwagens, investeert het ministerie € 65,5 miljoen in de aanleg van stroomaansluitingen op verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Zodat ondernemers met elektrische vrachtwagens in de toekomst altijd langs de weg kunnen snelladen. Eerder startte de Duitse regering al een vergelijkbaar initiatief.

 

Naast extra stroomaansluitingen op verzorgingsplaatsen langs snelwegen is er ruim € 96 miljoen aan subsidies beschikbaar gesteld voor de aanleg van laadinfrastructuur in de logistiek en de bouw. Sectoren die een belangrijke rol spelen in het verduurzamen van mobiliteit. Bedrijven kunnen hiermee ondersteuning aanvragen voor publieke of private laadoplossingen waardoor ze makkelijker de overstap naar elektrisch rijden kunnen maken. Ook dit helpt om elektrisch rijden extra aantrekkelijk te maken. Niet alleen voor particuliere of zakelijke rijders van een elektrische personenauto, maar zeker ook voor de transportsector.