2026: Goedkoop rijden betekent elektrisch rijden!

Gepubliceerd op: 01 december 2025

 

Nu de details voor het belastingplan 2026 duidelijk zijn, wordt door menig automobilist de vraag gesteld wat in 2026 de meest goedkope manier van autorijden wordt. Voor EV's stijgt de motorrijtuigenbelasting (MRB) immers naar 70% van het volle tarief, blijft de bijtelling met 18% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde voor EV's lager dan die van hybride- of benzineauto's en stijgen voor fossiele auto's de brandstofprijzen door de accijnsverhoging op benzine en diesel. Er verandert per 1 januari zo weer van alles op het gebied van autokosten. Tijd om de balans op te maken en we zetten daarom alle mee- en tegenvallers op een rijtje. Veel automobilisten vragen zich immers af hoe ze volgend jaar zo goedkoop mogelijk kunnen autorijden. De grootste winst is dat elektrisch rijden vrijwel altijd financieel het meest aantrekkelijk is.

 

Laden is goedkoper dan tanken

Allereerst nemen we de brandstof of energiekosten onder de loep. Op dit moment is laden in veruit de meeste gevallen al goedkoper dan tanken. Dat blijft zo, zeker als je je auto thuis oplaadt, dynamische tarieven hebt of op zonne-energie je auto oplaadt. Een volle batterij is dan altijd significant goedkoper dan een volle tank. Het voordeel is echter niet altijd transparant en dat is dan ook precies de reden dat de Vereniging Elektrische Rijders (VER) samen met Eneco en RevNext de laadtankvergelijker heeft geïntroduceerd. In de laadtankvergelijker kun je al jouw variabelen qua energietarieven invullen en daarmee op basis van het model auto dat je rijdt het voordeel van laden ten opzichte van tanken berekenen. Het kostenplaatje laden versus tanken blijft ook aan de publieke laadpaal intact. Ook als je elke dag langs de weg laadt, ben je echt voordeliger uit dan als je gaat tanken. Pas als je alleen bij dure snelladers laadt kan laden soms duurder worden dan tanken. Belangrijk om voor 2026 in gedachten te houden is ook de verhoging van de brandstofaccijns. Benzine wordt 5,5 cent per liter duurder en op een tank van 45 liter kost je tanken volgend jaar nog eens bijna €2,50 extra. Het verschil tussen laden en tanken wordt zo vanaf 1 januari opnieuw groter, in het duidelijke voordeel van laden. Economen verwachten overigens dat brandstofprijzen de komende jaren verder zullen doorstijgen. Ook heeft de overheid aangekondigd de brandstofaccijns in 2027 verder omhoog te gooien.

 

"Ondanks de verlaging van de MRB-korting op volledig elektrische auto's, blijft een vergelijkbare elektrische auto nipt goedkoper in de wegenbelasting dan hybride of benzineauto's. Het verschil tussen een Volkswagen Golf op benzine en een volledig elektrische Volkswagen ID.3 blijft zo'n €200 per jaar in het voordeel van de ID.3. Tel daarbij lager onderhoudskosten en fors goedkopere energiekosten bij op en de conclusie luidt dat elektrisch rijden in veel gevallen financieel aantrekkelijker blijft."

 

 

MRB voor EV's blijft iets voordeliger

De MRB voor elektrisch auto's stijgt volgend jaar echter wel. Van 2026 tot en met 2028 betaal je voor een volledig elektrische auto 70% van het MRB-tarief dat geldt voor benzineauto's. Echter zijn elektrische auto's vaak zwaarder dan benzineauto's. En toch vallen de consequenties van het extra gewicht in de praktijk vaak mee, zeker als je de EV gaat vergelijken met hybrideauto's, de aandrijflijn die momenteel ook heel veel in Nederland wordt verkocht. Een voorbeeld: de Volkswagen Golf plug-in-hybride rijdt 142 kilometer elektrisch, daarna moet je benzine tanken. De massa rijklaar van deze Golf is 1662 kilo als GTE of 1642 kilo als Style Edition. Dat betekent voor Utrecht bijvoorbeeld €304 MRB per kwartaal voor de GTE en €277 voor de Style Edition, daarbij komt dan nog de inflatiecorrectie per 1 januari 2026. Volledig elektrische auto's betalen met ingang van het nieuwe jaar 70% van het bedrag dat op benzine- en hybrideauto's wordt geheven. De elektrische Volkswagen ID.3 Pure weegt bijvoorbeeld 1787 kilogram en kost volgend jaar dus zo'n €175 MRB per kwartaal. Moraal van dit verhaal is dat elektrische auto's in veel gevallen ook volgend jaar nog iets voordeliger in de MRB uitvallen dan gelijkwaardige hybride modellen. Benzineauto's zonder hybride-aandrijving zijn doorgaans wel lichter qua gewicht, zo'n 300 kilo in het geval van de Volkswagen Golf, maar zetten daar veel hogere brandstofkosten tegenover omdat ze de efficiency van de hybride-elektromotor missen en komen door hun 100% aanslag nog steeds op zo'n €224 MRB per kwartaal uit. Ook qua MRB wint de EV het in 2026 nog nipt van vergelijkbare hybride en benzine modellen en scheelt het in het geval van de Volkswagen Golf en Volkswagen ID.3 een kleine €200 per jaar in het voordeel van de EV.

 

Aanbod tweedehands EV's start onder de 10 mille.

Een derde mogelijkheid om te besparen op de autokosten is de aanschaf van een tweedehands EV. Het aanbod volledig elektrische occasions neemt snel toe en met bovenstaande besparingen op de energiekosten en de MRB loont het de moeite om uit te kijken naar een tweedehands elektrische auto. Op ViaBovag.nl staan op dit moment bijna 22.000 elektrische occasions te koop. De goedkoopste EV op deze occasionwebsite is de Peugeot iOn uit 2011. Voor €3750 wisselt deze eerste generatie elektrische Peugeot van eigenaar. Maar goed, zo'n iOn is een leuke stadsauto, maar waarschijnlijk zoek je een elektrische occasion waarmee je zorgeloos naar Zuid-Frankrijk of de wintersport kunt rijden. Zoek je een gebruikte Renault Zoe, dan is er genoeg keuze vanaf zo'n €6000. Kijk bij de aanschaf van een Renault Zoe wel uit of de auto met koop-of huuraccu wordt geleverd. Renault heeft de eerste jaren de Zoe namelijk vooral met huuraccu's verkocht en ook als occasion moet je dan de accu erbij blijven huren. Met koopaccu is de Renault Zoe vanaf zo'n €7500 beschikbaar. Hoe dan ook blijft de Zoe ook meer een stadsauto en is deze samen met de Nissan Leaf en Fiat 500 wellicht toch wat te klein Het lijstje auto's dat voor die doeleinden interessant is begint bij een blauwe Hyundai Ioniq met een state of health van de batterij van 100% en een bescheiden 151.000 kilometer op de teller. Vanaf zo'n €12.000 komen auto's als de Peugeot e-208, Volkswagen e-Golf en de MG ZS EV in beeld. De Tesla Model 3 uit 2019 is er vanaf een kleine €18.000.

 

"Het aanbod betaalbare EV's is zowel bij occasions als bij nieuwe auto's significant toegenomen. Op ViaBovag.nl rijd je al voor minder dan 10 mille elektrisch. Wie zich oriënteert op een andere auto doet er daarom goed aan om het rekensommetje voor de elektrische auto te maken. Nieuwe elektrische auto's zoals de Omoda 5 EV en Jaecoo 5 EV bieden een zeer interessant totaalpakket voor een ongekend scherpe prijs, de Hyundai Inster heeft heel aantrekkelijke private lease tarieven, waardoor je tegen een vast laag maandbedrag elektrisch rijdt, veel goedkoper kunt laden in plaats van te moeten tanken. Goedkoop rijden betekent vrijwel altijd elektrisch rijden."

 

 

Veel lagere onderhoudskosten

Vanwege onderhoudskosten zijn elektrische auto's extra interessant. Een elektromotor bestaat uit een deel en daarom heeft een EV geen zaken als een distributieriem, een complex koelsysteem, een uitlaat en een met olie gevuld karter. De elektrische auto heeft kortom veel minder onderdelen en draaiende (slijtage) delen. Bovendien worden de remmen door het regeneratief remmen om energie te herwinnen veel minder intensief gebruikt. Dat scheelt niet alleen remblokken maar ook fijnstof uitstoot. Het onderhoud bij EV's richt zich vooral op banden, ruitenwissers en sproeiervloeistof. Ook is het belangrijk om bij aanschaf van een tweedehands EV de state of health van de elektrische auto te laten controleren. Zo weet je zeker dat de batterij nog in puike conditie verkeert en voorkom je zeldzaam voorkomende accuproblemen. Overigens wijst onderzoek keer op keer uit dat batterijen veel langzamer slijten daar eerder gedacht. EV's van 6 of 7 jaar oud hebben doorgaans maar een fractie van hun batterijpower verloren.

 

Veel meer betaalbare EV's beschikbaar

Door de toenemende populariteit van de EV, lopen de restwaardes van gebruikte elektrische auto's weer op. Na de hausse aan Tesla Model 3's die in 2024 uit het vijfjarig leasecontract kwamen, werd de markt overspoeld met Tesla Model 3 occasions. Enorm aanbod bij gelijkblijvende vraag leverde een forse daling van de prijzen op en in het kielzog van de Model 3 werd ook de dagwaarde van andere EV's in het kielzog meegetrokken. Hoewel het aanbod Tesla Model 3's nog altijd goed is, hebben de meeste ex-lease Tesla Model 3's inmiddels een nieuwe bestemming gevonden. Als particulier kun je daarmee redelijk risicovrij een tweedehands EV aanschaffen. Daarnaast zijn er veel betaalbare nieuwe elektrische auto's op de markt gekomen. Auto's als de Hyundai Inster, de Omoda 5 EV, de Jaecoo 5 EV, de Firefly van Nio, de Renault 5 E-tech electric en de BYD Dolphin Surf hebben elektrisch rijden voor een veel grotere groep bereikbaar gemaakt. Als je goedkoop elektrisch wilt rijden, heeft het bovendien zin om je bij deze automodellen eens te verdiepen in de private lease aanbiedingen. Vaak is het al voor minder dan €350 per maand mogelijk een van deze EV-modellen via (door de fabrikant extra aantrekkelijk gemaakte) private lease bedragen te rijden.

 

"Fabrikanten spelen met scherpe aanbiedingen zoals de Mazda 6e, de Kia GT-Line Business Editions en de Hyundai Business Editions in op de wens van leaserijders om met bijtellingsvriendelijke maar luxe uitgeruste zakelijke EV's te komen. Onder aan de streep kan de leaserijder met deze aantrekkelijke proposities de stap van 17% naar 18% bijtelling voor zichzelf uitgummen."

 

Zakelijke rijder behoudt lagere bijtelling

Door de amendementen die door de Tweede Kamer zijn aangenomen behoudt de zakelijke rijder in 2026 een lagere bijtelling van 18% (dat was 17%) over de eerste €30.000 cataloguswaarde van de elektrische auto. Het behoud de lagere bijtelling betekent slechts een heel geringe kostenstijging voor de leaserijder, een verhoging die in de praktijk wellicht nog geringer uitvalt door sterke op de zakelijke markt gerichte acties van fabrikanten. Zo biedt Mazda met de Mazda 6e een heel scherp aanbod in de zakelijke klasse. Voor nog geen 45 mille en daarmee zeer schappelijke bijtelling heb je een luxe zakensedan met 68,8 kWh-accu (de kleine accu moet je hebben, die laadt sneller) met alle uitrusting die je jezelf als leaserijder wenst. Ook Kia heeft een breed aanbod zakelijke interessante modellen met de GT-Line Business Editions, het zelfde geldt voor Hyundai met de Business Editions. Deze modellen hebben stuk voor stuk extra uitrusting tegen een gereduceerde fiscale waarde en daarmee lagere bijtelling. Onder aan de streep kan de leaserijder daarmee de stap van 17% naar 18% bijtelling op EV's voor zichzelf uitgummen.

 

Conclusie: goedkoop rijden betekent elektrisch rijden

Concluderend kunnen we stellen dat wie in 2026 goedkoop wil rijden vrijwel altijd naar de elektrische auto moet kijken. Allereerst is laden onder vrijwel alle omstandigheden goedkoper dan tanken, ten tweede wordt de MRB op EV's weliswaar hoger, maar blijft er bijna altijd een voordeel ten opzicht van benzineauto's en zeker ten opzichte van hybride auto's. Onderhoud van EV's is sowieso flink goedkoper en door de beschikbaarheid van steeds meer betaalbare EV's dalen ook de aanschafprijzen bij zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's. Tot slot spelen fabrikanten met scherp geprijsde zakelijke modellen in op de bijtelling, waardoor je zakelijk voor een acceptabel bedrag elektrisch kunt (blijven) rijden. Goedkoop rijden? Dat wordt in 2026 elektrisch rijden!

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: Fastned, Hyundai, Renault, Kia en Mazda