50.000ste elektrische bedrijfswagen! Steeds betere BEV-techniek trekt ondernemer naar emissievrije bus.

Gepubliceerd op: 03 december 2025

 

Eind vorig jaar piekte de bestelwagenmarkt nog vanwege de laatste dieselbussen die zonder BPM op kenteken gingen en om die reden kwam de verkoop van bestelbussen dit jaar traag op gang. Ondanks de uitverkoop van fossiele bussen eind 2024 neemt de aandacht voor volledig elektrische bedrijfsauto dit jaar snel toe. Dat komt door het toenemend aantal zero emissiezones in middelgrote en grote steden, maar ook door het steeds betere aanbod op de markt van bedrijfswagens. De techniek ontwikkelt zich snel en fabrikanten komen met de ene na de andere goede elektrische bedrijfwagen op de markt. Auto's waarmee je zonder enig probleem 350 kilometer of meer bereik hebt. Met de komst van veelbelovende nieuwkomers zoals de Renault Trafic Van E-Tech electric en de Kia PV5 verbetert het aanbod in 2026 verder. Het is dan ook niet vreemd dat Nederland vorige maand de 50.000ste elektrische bestelbus op de weg verwelkomd heeft.

 

Mijlpaal

Nederland Elektrisch maakt gisteren bekend dat ons land het ijkpunt van 50.000 elektrische lichte bedrijfsvoertuigen heeft bereikt. "Per oktober staan er 50.370 elektrische bestelbussen geregistreerd, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het totaal bestaat uit 48.858 volledig elektrische bedrijfsvoertuigen (BEV's), 1.472 plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en 40 waterstofauto's (FCEV’s). Volledig elektrische bedrijfsvoertuigen vertegenwoordigen daarmee 4,6 procent van alle lichte bedrijfsvoertuigen in Nederland," zo kopt het platform enthousiast.

 

"Bijvoorbeeld de Renault Master E-Tech electric haalt bij dagelijks gebruik een bereik van meer dan 350 kilometer, theoretisch is 460 kilometer WLTP mogelijk. Zeker als je de rijmodus op 'eco' zet gaat deze grote bestelbus efficiënt met energie om. De bedrijfswagen heeft een 87kWh-accu en gebruikt gemiddeld zo'n 21 kWh per 100 kilometer. Daarbij DC-laadt de Renault Master E-Tech electric met maximaal 130 kW 80% van het rijbereik in minder dan 38 minuten op".

 

Verdubbeling in minder dan 2 jaar
Onder invloed van zero emissie zones en het toenemend belang van duurzame bedrijfsvoering is de groei van elektrische bedrijfsauto’s is de afgelopen jaren in rap tempo versneld. Eind 2018 stonden er volgens Nederland Elektrisch slechts 3.222 volledig elektrische lichte bedrijfsvoertuigen geregistreerd. Eind 2023 was dit aantal al gestegen naar 24.383 stuks en per oktober 2025 staat de teller op 48.858 stuks. Het is aannemelijk dat eind dit jaar het aantal volledig elektrische bestelbussen (BEV's) de 50.000 heeft gepasseerd. Dat betekent dat er in twee jaar tijd het dubbele aantal elektrische bedrijfsauto's op onze wegen rijdt, ondanks het uitzwaai-effect van de dieselbus eind 2024.

 

 

Renault Master E-Tech electric

Ook bij de Vereniging Elektrische Rijders rijden we voor onze evenementen in elektrische bedrijfswagens. Recent reden we voor onze evenementen met de Renault Master E-Tech electric. De volledig elektrische Master haalt bij dagelijks gebruik een bereik van meer dan 350 kilometer (op papier is 460 kilometer WLTP de opgave) en zeker als je de rijmodus op 'eco' zet gaat deze grote bestelbus efficiënt met energie om. De Renault Master E-tech electric heeft bijvoorbeeld een 87kWh aandrijving, gebruikt gemiddeld zo'n 21 kWh per 100 kilometer, laadt 80% van het rijbereik in minder dan 38 minuten op en mag ook nog eens 2500 kilo trekken. Deze combinatie maakt de elektrische bedrijfswagen tot een goed bruikbare bestelwagen, waarmee je als bedrijf uitstekend in de dagelijkse werkpraktijk mee aan de slag kunt. Daarbij is het grote voordeel dat je emissievrij op evenementenlocaties of altijd toegang hebt tot stadscentra met zero emissiezones.

 

 

Middensegment trekt de electrificatie-kar

Bij de 50.000 elektrische bestelwagens is volgens Nederland Elektrisch het middensegment met 23.214 voertuigen het populairst, gevolgd door het kleine segment met 15.373 voertuigen. Grote bedrijfsauto's vertegenwoordigen 4.211 exemplaren, terwijl er 5.822 extra grote bedrijfsvoertuigen en 238 pick-ups op de Nederlandse wegen rijden. De middelgrote bestelwagen, waarbinnen auto's als de Fiat e-Scudo, de Renault Master E-tech electric, De Ford Transit en Volkswagen ID.Buzz vallen, trekt daarmee de kar van de elektrische bedrijfsauto's op de Nederlandse markt

 

Kia PV5 International Van of the Year

Op dit moment is de Volkswagen ID.Buzz de meest verkochte volledig elektrische lichte bedrijfswagen in Nederland. In totaal staan er 5.874 exemplaren van de sympathiek ogende ID.Buzz in ons land geregistreerd. De Ford Transit is met 4.648 auto's een goede tweede, terwijl de Renault Kangoo op de derde plek met 4.199 bussen op de derde plek staat. Nu de Kia PV5 beschikbaar komt en Renault volgend jaar ook de Renault Trafic E-Tech electric op de prijslijsten zet, zal het landschap ongetwijfeld veranderen. Bovendien is de Kia PV5 deze week tot international Van of the Year gekozen, een prestigieuze prijs die heel erg welkom is voor een automerk dat vanuit het nieuws een heel goede elektrische bedrijfsauto neerzet. 

 

"De Kia PV5 is uitgeroepen tot ‘2026 International Van of the Year’ (IVOTY). De nieuwkomer in de markt van lichte elektrische bedrijfswagens wint met zijn eerste bedrijfsautomodel direct de meest prestigieuze internationale vakprijs, die is toegekend door een jury van toonaangevende bedrijfswagenjournalisten uit maar liefst 26 verschillende landen".

 

Andere populaire elektrische bedrijfswagens zijn de Opel Vivaro met 3.574 registraties, de Peugeot e-Expert Combi met 2.372 exemplaren en de Nissan e-NV200 met 1.777 auto's op kenteken. 

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: VER en Kia Nederland