Eerder deze week maakte Renault Group bekend te stoppen met het merk Mobilize. De projecten van Mobilize, waaronder het grootschalig maken van Vehicle-to-Grid (V2G) bidirectioneel laden, gaan verder onder de merknaam Renault. Naamsverandering of niet, het project van de rijdende buurtbatterijen in Utrecht en Eindhoven krijgt royaal aandacht in nationale en internationale media. De V2G-deelauto's gaan de wereld over en hebben nu ook de aandacht van ABN Amro. De bank maakt haar betrokkenheid bekend als de financier van het innovatieve project in de twee Nederlandse steden. De samenwerking tussen MyWheels, Renault Group en We Drive Solar is inmiddels de grootste autodeeldienst met V2G-technologie en recent maakte Renault Group bekend V2G ook voor particulieren te gaan aanbieden.
Vertrouwen in V2G
Het instappen van ABN Amro toont het vertrouwen dat de bank in V2G-technologie heeft. De financiële reus zet zich in om groei te stimuleren binnen cruciale Europese transities, zoals Energie, Digitalisering, Defensie en Mobiliteit. Door MyWheels met geld en consultancy te ondersteunen, draagt ABN bij aan innovatie in duurzame mobiliteit en wordt de bank actieve aandeelhouder in de energietransitie. Een stap die overigens geheel in lijn is met ABN Amro's strategie om de Europese concurrentiekracht te versterken.
“Deze unieke samenwerking laat de kracht zien van publiek-private samenwerking bij het aanpakken van stedelijke energie- en mobiliteitsuitdagingen," zo zegt Bas Janssen, Senior Banker bij ABN Amro. "Door gebruik te maken van innovatieve financiering en de InvestEU-garantie van het EIF, herbevestigt onze bank haar inzet voor het ondersteunen van duurzame projecten die waarde creëren voor de samenleving en het milieu”.
Tien miljoen euro
Ter ondersteuning van het innovatieve project van Renault, MyWheels en WeDriveSolar biedt ABN AMRO ongeveer 10 miljoen euro aan financiering aan. Een aanzienlijk deel van dit geld wordt gegarandeerd onder het InvestEU Green-programma van het Europees Investeringsfonds (EIF). De ondersteuning van het EIF zorgt voor een robuste financieringsstructuur die helpt bij het versnellen van de opschaling van het aantal auto’s van MyWheels en daarmee bidirectioneel laden.
“Dit project is revolutionair voor duurzame mobiliteit en de energietransitie," benadrukt Stefan Heesakkers, CFO van The Sharing Group moederbedrijf van MyWheels. "Met de steun van ABN AMRO kunnen wij steden helpen hun weg te vinden in slimme energieoplossingen en streven wij ernaar een nieuwe standaard te zetten voor deelauto diensten in Nederland en Europa”.
Samen met Renault en WeDriveSolar startte deelauto-platform MyWheels tijdens Utrecht Energized in juni dit jaar met het inzetten van met V2G-technologie uitgeruste elektrische Renaults 5 E-Tech electric in Utrecht. Vorige maand ging MyWheels met de twee partners aan de slag in Eindhoven. Naast de Renault 5 E-Tech electric volgen ook andere elektrische modellen van Renault als deelauto en naar WeDriveSolar, Renault en MyWheels tijdens Utrecht Energized aangaven gaat het project begin volgend jaar ook in andere Nederlandse steden van start.
Stabiliserende buurtbatterij op wielen
Bidirectionele laadtechnologie vermindert de druk op het elektriciteitsnet en ondersteunt het gebruik van hernieuwbare energie. De voertuigen laden overdag bij voldoende energieopwekking door zon en wind op, en leveren die energie tijdens de piekuren in de avond terug aan het net. Op dat moment zijn er door hoog elektriciteitsgebruik tekorten en houden de energie terugleverende deelauto's het stroomnet stabiel. Met V2G auto's wordt de afhankelijkheid van grijze energie minder groot.
Samenwerking in duurzame stedelijke mobiliteit
Met de samenwerking tussen MyWheels, Renault en WeDrive Solar zetten Utrecht en Eindhoven zich op de kaart als wereldwijde koplopers in duurzame stedelijke mobiliteit. Deelauto-leverancier MyWheels zet in op verdere groei en wil in Utrecht en Eindhoven volgend jaar uitbreiden tot respectievelijk 500 en 100 deelauto’s. Auto's die stuk voor stuk een rijdende buurtbatterij voor het stroomnet vormen. Het V2G-project gebruikt geavanceerde openbare laadstations van We Drive Solar. Stedin in Utrecht en Enexis in Eindhoven zijn als netbeheerders bij het initiatief aangesloten.
Andere steden volgen
Ook andere steden zoals Rotterdam en Amsterdam tonen inmiddels interesse in deze technologie. Door het project van We Drive Solar, Renault en MyWheels te ondersteunen, versterkt ABN Amro haar positie in financiering van innovatie en duurzame mobiliteitsinitiatieven. Renault start volgend jaar ook met V2G-services voor particulieren, zodat ook gewone huishoudens met een slimme lader energie kunnen gaan terugleveren aan het lokale stroomnet op die momenten dat het voor de elektriciteitsvoorziening nodig is.
Tekst: redactie
Beeld: Groupe Renault