Om laadpaakleven tegen te gaan, introduceert laadpaalexploitant Allego vanaf 1 september een kleeftarief. Dat wordt per 1 september geïntroduceerd en start al wanneer een laadsessie langer dan 4 uur duurt. De kans is erg groot dat EV-rijders daarmee verrast worden, en dus is de VER kritisch op de invoering ervan. Op nationaal niveau is laadpaalkleven (nog) geen groot probleem, maar op lokaal niveau kan het uiteraard voor erg veel frustratie zorgen. Om dat laadpaalkleven tegen te gaan, introduceert Allego vanaf aanstaande zaterdag een kleeftarief op diens openbare laadpalen. De laadpaalexploitant spreekt zelf van 'een overstay fee [...] om EV-rijders aan te moedigen laadruimtes voor andere EV-rijders niet te blokkeren'.
Aansluitbijdrage vs. 'overstay fee'Allego introduceerde dit jaar al eerder zo'n extra tarief bovenop de kWh-prijs bij diens laadpalen, maar toen ging het om een aansluitbijdrage van maximaal €0,25 per uur. Dat bedrag werd al ingevoerd vanaf het moment dat de laadsessie werd gestart. Dat extra tarief schaft Allego nu af, maar in plaats daarvan introduceert het dus de 'overstay fee', ofwel een kleeftarief.
Het gaat om een bedrag van €0,05 per minuut, dat wordt ingevoerd als een auto langer dan 4 uur aan een laadpaal staat. Per uur gaat het dan om een extra toeslag van €3,-. Let wel: dit kleeftarief geldt enkel tussen 07:00 en 23:00 uur. In de nacht geldt het extra tarief dus niet. Meer informatie is te vinden op
de website van Allego.
Moeilijk te achterhalen
Veel elektrische rijders zullen door het nieuwe connectietarief worden verrast, denkt de Vereniging Elektrische Rijders. Dat gebeurt waarschijnlijk pas na afloop van de laadsessie, of wanneer zij de factuur van die laadsessie ontvangen.
Allego zegt deze informatie namelijk zelf te delen via hun eigen Smoov-app en aan andere laadpasbeheerders (MSP's). Die laadpasbeheerders informeren hun gebruikers helaas vaak niet actief over prijswijzigingen op laadpalen. Veel gebruikers van laadpassen kijken bovendien niet voorafgaand aan elke laadsessie in de app van hun MSP, om te zien of er prijsveranderingen hebben opgetreden.
Flink hogere kosten door kleeftarievenAl met al kunnen de nieuwe kleeftarieven voor flink hogere kosten leiden. Voorheen konden EV-rijders en Allego-gebruikers een opslag van €2,- verwachten op hun factuur, wanneer zij een laadsessie van 8 uur hadden voltooid. Door het nieuwe kleeftarief kan dat bedrag oplopen tot €12,-.
De VER maakt zich daarom zorgen over de communicatie rondom deze kleeftarieven. Het is vóór gebruiksvriendelijke methodes om rijders aan te moedigen hun auto te verplaatsen wanneer deze volledig is opgeladen. Een systeem van belonen voor goed gedrag heeft volgens de VER de voorkeur boven een boetetarief.
Belonen in plaats van straffenLaadpaalaanbieder Equans introduceerde eerder in onder andere Zoetermeer een beloningsprogramma voor rijders die tijdig hun auto verplaatsten. In Zeeland is aanbieder Agri een samenwerking aangegaan met PowerGoodies, voor een vergelijkbaar systeem.
Tijdstarieven dienen volgens de VER pas in te gaan nadat het opladen van de auto is voltooid, met redelijke extra tijd om de auto te kunnen verplaatsen. Auto's met een 1-fase lader laden in een tijdsbestek van 4 uur namelijk soms slechts 13 kWh bij, genoeg voor zo'n 80 kilometer rijbereik. De accu is dan nog niet vol, en rijders dienen niet gestraft te worden voor de normaal benodigde laadtijd.
Prijstransparantie is doorn in het oogAl jaren is het gebrek aan prijstransparantie op publieke laadpalen een doorn in het oog voor de VER. Het is wettelijk verplicht om consumenten voorafgaand, tijdens en na afloop van de laadsessie te informeren over de prijs daarvan. Dat is echter op en bij maar weinig laadpalen het geval.
Tijdens de energiecrisis van de afgelopen jaren kreeg de VER echter veel klachten over plots gewijzigde prijzen aan de laadpaal. In sommige gevallen ging het daarbij om verhogingen van wel 100 tot 200%. De VER werkt binnen de taakgroep Prijstransparantie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur samen met andere partijen en de overheid om dit soort problemen op te lossen, en te voorkomen.
Ook problemen in het buitenlandDe introductie van Allego's kleeftarieven zorgt echter weer voor verrassingen bij EV-rijders. Dat komt overigens niet alleen in Nederland voor, maar ook in het buitenland, zoals onlangs weer bleek
via RTL Nieuws.
De VER vindt dan ook dat de communicatie naar EV-rijders over dergelijke additionele tarieven sterk verbeterd moet worden. Laadpasbeheerders dienen bij aanvang van de laadsessie per sms of pushbericht een waarschuwing over additionele tarieven te sturen. Een vergelijkbaar bericht dient te worden gestuurd op het moment dat het tarief geactiveerd wordt. In het geval van een tijdstarief dient de gebruiker meermaals herinnerd te worden. Verschillende parkeerapps werken op dezelfde manier.
Communicatie tussen laadpaalaanbieder en -pasDe benodigde protocollen voor deze communicatie tussen laadpaal- en laadpasbeheerder zijn dan ook reeds beschikbaar. Toch zijn deze nog lang niet door alle betrokken partijen geïmplementeerd. De VER verwacht dat deze partijen ervoor zorgen dat deze vorm van communicatie verbeterd wordt. Pas dan kunnen ook additionele tarieven op laadpalen geïmplementeerd worden, zodat de consument te allen tijde weet wat hem of haar te wachten staat.