Alles wat je moet weten over wiellagers

Wat is een wiellager? 

Van alle onderdelen van een auto zijn de remmen het belangrijkst. Maar remmen kan natuurlijk alleen als de auto in beweging is. De wiellagers zijn juist een super belangrijk onderdeel als de auto vooruit beweegt. Een wiellager zorgt er voor een wiel om zijn eigen as kan draaien door een soepele overbrenging tussen de aandrijfas en het wiel.

Klein maar fijn

Een lager bestaat uit super sterke stalen kogeltjes, die ingekapseld zijn in een metalen ring. Daarbinnen zijn ze bedekt met een laag vet die ervoor zorgt dat ze kunnen bewegen zonder wrijving. Aan de ene kant van het lager zit het wiel gemonteerd en aan de andere kant de wielnaaf. Hierdoor kan het wiel draaien met minimale wrijving.

Een nieuwe wiellager

Doorrijden met een kapotte wiellager is allesbehalve verstandig. Hoewel de auto nog wel kan rijden met een defecte wiellager, kan het serieuze schade toebrengen aan omliggende onderdelen van de ophanging of elektronische onderdelen als ABS. In het ergste geval slaat het wiel op slot tijdens het rijden of het wiel kan loskomen van het voertuig. Snel repareren dus! De SKF VKBA 3643 naaf kit heeft een ABS-sensor dus daar hoef je al geen rekening meer mee te houden. Je kunt ervoor kiezen om de wiellager te laten repareren bij een garage of om het zelf te doen. Doe dat laatste alleen als je weet wat je doet.

Versleten lagers

Hoewel de lagers minimale wrijving hebben, zijn ze vroeg of laat toch een keer versleten. Afhankelijk van het type wiellager verschilt het wanneer deze ongeveer versleten zijn. Een taps toelopende wiellager gaat zo’n 50.000 kilometer mee en een afgedichte lager gaat tot drie keer zo lang mee. Maar ook andere factoren hebben invloed op de conditie van de wiellager. Te weinig vet, sportief rijgedrag, rijden tegen stoepranden en ouderdom spelen allemaal een rol hierin.

Symptomen kapotte wiellager

Een defecte wiellager is te herkennen een grommend of gonzend geluid vanuit een van de hoeken van de auto. Het geluid verandert vaak bij het nemen van een bocht. Waar het wiellager defect is zal het geluid harder klinken wanneer het wiel aan die kant zwaarder belast wordt. Een andere vorm van een kapotte wiellager is wanneer er speling op zit. Om te controleren of dit daadwerkelijk zo is moet je de auto opkrikken en het wiel boven en onder beet te pakken en te wiebelen aan het wiel.

Andere tekenen van een kapotte wiellager zijn een trillend stuur of abnormale slijtage van de banden.

 

 

Het bericht Alles wat je moet weten over wiellagers verscheen eerst op ZERauto.nl.