Sinds twee jaar biedt de Chinese fabrikant Nio een volledig elektrische stationwagon aan. De NIO ET5 Touring combineert lifestyle design, technologie en veelzijdigheid met volledig elektrische aandrijving. De ET5 Touring biedt een ook meer bagageruimte, rijdt sportief en omringt bestuurder en passagiers met een luxe interieur. Recent reden wij een week met deze lifestyle combi en keken niet alleen naar het fraaie uiterlijk, maar ook naar batterijtechniek en energieverbruik. Een unieke extra van de ET5 is de batterijwisseltechniek.
Zowel cruisen als bochtwerk
De stationwagen-variant van de Nio ET 5 biedt meer en een veel praktischer bagageruimte van normaal gesproken 450 liter. Klap je de tweede zitrij neer, dan kun je het bagageruim uitbreiden tot 1.300 liter. Dat is ongetwijfeld een belangrijke aankoopreden voor de kopers. Ook de hond kan in de ET 5 gemakkelijk mee en het 1,35 vierkante meter grote panoramadak biedt een aangename rijdende salon voor bestuurder en passagier. Het is comfortabel reizen in de ET 5 en de auto stuurt voor een Chinese EV ook zeker niet verkeerd. Heel af en toe doet de wegligging een beetje denken aan een kart. Je zit laag, alle functionaliteiten zitten met het 12,8" AMOLED centrale display dichtbij en binnen handbereik en de vering is wat strak afgesteld. Een EV waarmee je zowel ontspannen kunt cruisen als ook een bochtig Alpenparcours mee kunt pakken. En dat alles met gezin en hond aan boord, voorzien van de nieuwste rijhulpsystemen en comfortverhogende uitrusting. Op de koop toe krijg je bij de Nio ET5 Touring de goed functionerende virtuele assistant Nomi. De raadgevende hulp van Nomi hebben de belangrijkste concurrenten niet, maar verder zijn de BMW i5 Touring en de Audi A6 e-tron Avant elektrische stationcars die in dezelfde prijsrange verkrijgbaar zijn.
Energieverbruik
De volledig elektrische aandrijving is op alle vier de wielen (AWD) en de auto is beschikbaar met verschillende accupakketten. Aan de voorzijde heeft de ET 5 Touring een 150 kW inductiemotor en op de achterwielen doet een 210 kW permanente magneetmotor het werk. Er is keuze uit een 75 kWh-batterij met een actieradius van rond de 445 kilometer (WLTP) en een 100 kWh met een actieradius van rond de 560 kilometer (WLTP). Deze grote accu heeft 90 kWh effectief en dat levert in de praktijk volgens EV-database nl een bereik tussen 350 kilometer in zwaar winterse omstandigheden en 695 kilometer in ideale zomerse omstandigheden met airco uit op. Met veel snelwegkilometers in gematigde klimaatomstandigheden was tijdens de testperiode een praktijkbereik van iets meer dan 400 kilometer haalbaar. Je merkt daarbij wel dat het energiegebruik boven de 100 kilometer per uur snel toeneemt en het energieverbruik erin hakt bij afstand die je nog kunt afleggen. Het is verder aannemelijk dat het bereik in de wintermaanden nog iets verder wegzakt, daar staat tegenover dat een chauffeur met beheerste rijstijl een range van 500 kilometer kan halen. De cijfers van EV-database bevestigen dat ook.
Geen stroom op de camping, wel swappen
Het maximale laadvermogen van de Nio ET 5 Touring is 180 kW DC, daarmee laadt je in een half uur zo'n 350 kilometer bij zo is onze ervaring bij een snellaadstation waar we op dat moment de enige auto aan de snellader waren. Dat zijn keurige cijfers, maar de Nio laadt duidelijk minder snel dan andere Chinese EV's zoals de BYD Seal en XPENG G6. Met deze auto's sta je beduidend korter aan de snellader. De Nio ET 5 Touring is nog niet klaar voor V2L en bidirectioneel laden. De vraag is hoe belangrijk snelladen voor de Nio ET 5 Touring is, omdat Nio ook de battery swapping, de unieke batterijwisselservice die de Chinese fabrikant in Nederland en diverse andere Europese landen als alternatief aanbiedt. Je wisselt dan in een minuut of 5 je leeg gereden batterij volledig automatisch voor een vol exemplaar. Een mooie en in de markt van EV's unieke extra die weliswaar lang niet overal mogelijk is, maar wel uitkomst biedt als je echt snel weer door moet. Een belangrijk nadeel van de ET 5 is dat V2L en bidirectioneel laden niet mogelijk is, daaraan zie je dat deze lifestyle EV al weer even op de markt is. Op de camping zul je stroom ergens anders vandaan moeten halen.
Accu kopen of huren
Natuurlijk is de hamvraag of je de Nio ET 5 Touring moet kopen of leasen. Het antwoord is 'ja' als je een mooie, goed afgewerkte en aangename elektrische stationcar zoekt waarmee je dagelijkse woon-werkverkeer en familiebezoek wilt afleggen. Neem sowieso de long range, want bij de standaard range lever je met maximaal 445 km WLTP-actieradius veel gebruiksgemak in en sta je in de praktijk elke 350 kilometer te laden of te swappen. Leasen kan vanaf een kleine €1.000 per maand en de auto is leverbaar vanaf €51.900. Dat is exclusief de huur van de batterij van €169 per maand voor de standaard range of €289 per maand voor de long range. De batterij kopen kan ook: €21.000 meerprijs voor de long range en €€12.000 voor de standard range. In de praktijk kost een Nio ET 5 Touring daarmee circa €75.000 voor een long range met gekochte batterij en een paar opties die je graag wilt hebben. Voor dat geld kun je wel je lege batterij voor een volle wisselen, daarin in Nio beslist uniek.
Tekst: Jos van den Bergh
Beeld: VER