Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland!

Gepubliceerd op: 18 september 2018

Vijfzitter

De Audi e-tron is 4.901 mm lang, 1.935 mm breed en 1.616 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.928 mm en in totaal zijn er vijf zitplaatsen. De bagageruimte mag gerust riant worden genoemd en meet 660 tot 1.725 liter. De bagageruimte is toegankelijk via een standaard aanwezige elektrisch bedienbare achterklep.

Audi e-tron

Zwaar accupakket

Audi verwerkt in de bodemsectie een 95 kWh lithium-ion accupakket bestaande uit 36 modules. Het accupakket weegt ongeveer 700 kilogram, is 2,28 meter lang, 1,63 meter breed en 34 cm hoog en is op 35 punten met bouten bevestigd aan de bodemsectie. De WLTP-range komt uit op ongeveer 400 kilometer.

Laden maar!

Opladen kan zoals diverse verschillende auto’s op diverse manieren. Standaard levert Audi een mobiel oplaadsysteem met een laadcapaciteit van 2,3 kW (230 Volt) en 11 kW (400 volt, 3-fasen) toe. In dat laatste geval duurt opladen zo’n 8,5 uur. Optioneel levert Audi een laadsysteem met 22 kW laadcapaciteit. Dit systeem vereist wel een tweede oplader aan boord van de e-tron en is pas in 2019 leverbaar. Snelladen tot 150 kW is eveneens mogelijk. Dan duurt opladen een half uur.

408 pk

De Audi e-tron heeft een elektromotor op de vooras en een elektromotor op de achteras. Vierwielaandrijving aandrijving dus. De twee elektromotoren leveren samen 300 kW (408 pk) en 660 Nm trekkracht. Dat resulteert in een 0-100-tijd van minder dan zes seconden en een topsnelheid van 200 km/u (begrensd). Met één pedaal rijden – het zogeheten one-pedal-driving – behoort tot de mogelijkheden. Het systeem remt dan zoveel mogelijk af op de elektromotoren en wint tegelijkertijd energie terug.

Audi e-tron

1.800 kilogram trekgewicht

De Audi e-tron mag 1.800 kilogram trekken, dus ook voor caravanrijders is deze elektrische SUV een optie. Audi monteert standaard 19-inch wielen met speciale EV-banden in de maat 255/55. Ook present is slimme wielophanging die in totaal over een afstand van 76 mm verstelbaar is. Op hogere snelheden ligt de e-tron lager en in de modus off-road wordt de bodemvrijheid met 35 mm verhoogd, met de Raise-knop zelfs nog 15 mm meer.

Zijspiegels?

De Audi e-tron heeft standaard zijspiegels, maar tegen meerprijs levert Audi zijcamera’s die het beeld van buiten in het interieur laten zien op twee displays. Het interieur kenmerkt zich vooral door diverse displays. Analoge knoppen zijn er bijna niet. Audi levert standaard de Audi virtual cockpit, in dit geval met een resolutie van 1.920 x 720 pixels.

Brussel en Hongarije

De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel, maar de elektromotoren komen uit de productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. De eerste leveringen van de e-tron in Europa staan voor begin 2019 gepland. De vanafprijs van de Audi e-tron in Nederland bedraagt 84.100 euro, vergelijkbaar met de prijs van de Jaguar I-Pace. Snelle beslissers kunnen kiezen voor de Audi e-tron edition one (oplage 2.600 exemplaren) die te herkennen is aan kleur Antigua Blue, 21-inchwielen, een Bang & Olufsen Premium Sound System, Matrix LED-koplampen en de eerder genoemde zijcamera’s.

Bijtelling

Omdat de levering van de Audi e-tron begin 2019 start en pas dan op kenteken komt, valt de e-tron onder de nieuwe bijtellingsregels van 2019. Die zijn als volgt: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s. In 2018 geldt voor elektrische auto’s nog 4 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.

Het bericht Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl.