Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Bidirectioneel laden
Alles over V2X, V2G, V2H, V2L en meer
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
Auto in Duitsland kopen, voordeliger of niet?
Auto in Duitsland kopen, voordeliger of niet?
Gepubliceerd op:
06 juli 2019
Importeren steeds populairder
Steeds meer particulieren en bedrijven gaan over de grens op zoek naar een nieuwe auto. In het eerste kwartaal van 2019 werden er al meer dan 54.000 auto’s geïmporteerd. Vooral auto’s uit Duitsland blijven in trek. Dat is niet zo vreemd.
Rijkere uitrusting
Alleen al op Autoscout.de staan er meer dan 1,1 miljoen occasions te koop. De auto’s zijn vaak goed onderhouden, hebben meer vermogen en een rijkere standaarduitrusting. Afhankelijk van het type auto dat je zoekt, loont het ook om in Frankrijk, België of andere Europese landen te kijken.
Rekensom
Om erachter te komen of importeren echt voordeliger is, dien je altijd een goede rekensom te maken. De prijzen van Duitse occasionwebsites lijken erg verleidelijk, maar er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Het BTW-tarief in Duitsland is 19 procent. Wanneer je de auto importeert dien je dus 2 procent extra BTW af te dragen.
BPM
De grootste kostenpost waar je echter rekening mee moet houden is de BPM (Belasting Personenauto’s en motorrijwielen). Voor geïmporteerde auto’s dien je namelijk een BPM-naheffing te betalen. Het BPM-tarief is een percentage van de netto catalogusprijs en afhankelijk van de CO2-uitstoot. De BPM bouwt af naarmate de leeftijd van de auto vordert. Op auto’s van 25 jaar en ouder is geen BPM van toepassing.
Elektrisch rijden steeds populairder
Op een auto met een elektrische of plug-in hybride aandrijflijn is de BPM uiteraard niet of nauwelijks van toepassing. Maar er is nog een reden om bij onze oosterburen te shoppen. De Duitse regering wil dat er in 2020 1 miljoen elektrische auto’s in Duitsland rijden. Daarvoor werd in 2016 600 miljoen euro subsidie vrijgemaakt. Er komt bij de oostenburen dus steeds meer aandacht voor elektrische auto’s. Grote kans dat je voordelig een rijk uitgeruste Volkswagen e-Golf of Renault Zoé kunt importeren.
Nog nooit zo makkelijk
Nieuwsgierig naar een aantrekkelijke importauto? Er zijn steeds meer bedrijven die je helpen bij het importeren Je kunt bijvoorbeeld een
auto importeren via Dasimport.nl
. Via de website heb je de keuze uit meer dan 280.000 importauto’s. Das Import vermeldt altijd de prijzen inclusief importkosten, BTW en BPM. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Het importeren van een auto was nog nooit zo makkelijk.
Het bericht
Auto in Duitsland kopen, voordeliger of niet?
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025