Vandaag is een amendement over het verlengen van de bijtellingskorting voor elektrische leaseauto's door de Tweede Kamer aangenomen. Deze aanpassing, die mede door de lobby van de Vereniging Elektrische Rijders tot stand is gekomen, voorkomt dat elektrische leaseauto’s volgend jaar zwaarder dan benzineauto's worden belast via de fiscale bijtelling. De Kamer liet meewegen dat vooral kleinere EV’s vaak nog een hogere aanschafprijs hebben dan hun fossiele concurrent. Ook wordt de pseudo-eindheffing ingevoerd en wordt het fiscale voordeel op youngtimers versoberd. Met de aanpassingen in de autobelastingen wordt de transitie naar elektrisch rijden volgend jaar verder gestimuleerd. Door de amendementen blijft elektrisch rijden zo in veel gevallen de aantrekkelijkste keuze voor leaserijders. We sommen de belangrijkste wijzigingen voor je op.
Vooral in de zakelijke markt is het aandeel volledig elektrische auto's nu al hoog. Ruim 80% van alle in Nederland geregistreerde nieuwe auto's is momenteel een EV. Door het eerder aangekondigde gelijktrekken van de bijtelling voor EV's werd gevreesd voor een stagnatie van de elektrificatie. De huidige bijtelling voor EV’s is 17% over de eerste €30.000 aan cataloguswaarde. Boven dat bedrag betaalt de leaserijder 22% bijtelling. In het Belastingplan 2026 dat aanvankelijk werd gepresenteerd, zou de fiscale bijtelling over de hele linie naar 22% verhoogd worden. Als direct effect bleek de interesse in benzine- en hybrideauto's toe te nemen en de elektrificatie van het wagenpark te worden afgeremd.
EV blijft aantrekkelijker in lease
Vervolgens is er een aanvraag tot aanpassing van het belastingplan gedaan. Indieners van het amendement stellen voor de verhoging van de bijtelling meer geleidelijk te doen. Dat betekent dat de bijtelling op EV's volgend jaar 18% over de eerste €30.000 bedraagt, in 2027 wordt dat 20% en in 2028 wordt de EV-bijtelling verder verhoogd naar 22% over de eerste €30.000. Dat betekent dat als een leaserijder in 2026 voor een volledig elektrische leaseauto kiest de bijtelling van 18% nog 60 maanden lang geldt. De leaserijder behoudt dan minimaal tot en met 2030 een interessant fiscaal voordeel vanwege zijn of haar keuze voor een EV.
Flankerend beleid voor pseudo eindheffing
Het amendement vult ook het zogenaamde flankerende beleid in dat tot dusver bij de pseudo-eindheffing ontbrak. De pseudo-eindheffing wordt per 1 januari 2027 ingevoerd en levert werkgevers een forse extra heffing op, zodra zij hun werknemers een niet-volledig elektrische leaseauto geven. De hoogte van de deze eindheffing is 12 procent over de cataloguswaarde van de auto. Voor een auto van €50.000 betaalt de werkgever dan €6.000 extra belasting per jaar. Dit is naast de bijtelling die medewerkers betalen voor privégebruik en de werkgever mag deze kosten niet verhalen op de werknemer.
In de praktijk zal de pseudo-eindheffingsregeling betekenen dat leaseauto's vanaf 2027 vrijwel zonder uitzondering volledig elektrisch zijn. De meeste werkgevers zullen immers niet staan te springen om deze extra kostenpost voor hun rekening te nemen. Het alternatief om de werknemer een mobiliteitsbudget voor een fossiele auto als 'ontsnapping' aan de pseudo-eindheffing te geven, is door de lagere bijtelling op EV's ook veel minder interessant geworden. Onder aan de streep zal zo bij zakelijke inzet vrijwel altijd voor de EV gekozen worden. Op termijn stimuleert dit ook de beschikbaarheid van aantrekkelijke EV's op de occasionmarkt. Een mooie bijvangst.
Fossiele youngtimer-regeling betaalt de rekening
Dekking voor de extra kosten is gevonden in een geleidelijke versobering van de youngtimerregeling. Dit fiscale voordeel verwijst naar de wijze waarop het privévoordeel van de zakelijk ingezette youngtimer wordt vastgesteld. De maatregel, die gezien de noodzakelijke vergroening van het Nederlandse wagenpark al langer ter discussie staat, bepaalt de bijtelling over een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst op kenteken is gezet op basis van 35% van de dagwaarde van die 'oude auto'. Per 2027 wordt de minimum leeftijd van youngtimers die gebruik willen maken van de regeling met één jaar verhoogd van 15 naar 16 jaar. Vanaf 2027 wordt deze ondergrens verder bijgesteld naar 25 jaar. Deze gefaseerde versobering biedt eigenaren van youngtimers in 2026 de tijd om hierop te anticiperen en van auto te wisselen. Bijkomend voordeel daarbij is dat het aanbod betaalbare tweedehands EV's volgend jaar verder toeneemt.
Verdere vergroening als effect
De combinatie van beide maatregelen, de handhaving van een lagere fiscale bijtelling op EV's voor de komende jaren én de geleidelijke versobering van de youngtimerregeling waarmee oude fossiele auto's fiscaal vriendelijk gereden konden worden, zorgen voor een verdere vergroening van het Nederlandse autopark. Dat is nodig om de transitie naar elektrisch en uitstootvrij rijden verder te versnellen.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) dringt al langer aan op het met een samenhangend pakket maatregelen stimuleren van elektrische auto's en het terugdraaien van fiscale voordelen op oude, vaak stevig vervuilende, oudere auto's. Mede door politieke lobby vanuit de VER zijn bovenstaande amendementen nu aangevraagd en is het beleid van de autobelastingen op belangrijk punten voor EV's gunstiger gemaakt.
Het is allereerst winst dat de bijtelling op volledig elektrische en uitstootvrije auto's de komende jaren lager blijft dan die op hybride of fossiele auto's, waarmee de volledig elektrische leaseauto in veel gevallen aantrekkelijker blijft, dan de inzet van een zakelijke auto op fossiele brandstof.
Daarnaast heeft de VER eerder aangegeven dat de pseudo-eindheffing een goed instrument is om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Het nog even doortrekken van de lagere bijtelling op EV's is daarbij een welkome flankerende maatregel, hogere brandstofaccijns maken het verschil tussen laadkosten en benzine tanken nog gunstiger dan dat het nu al is.
Bovenstaand plan voor de autobelastingen met daarin verwerkt de aangedragen amendementen dient nog door de Eerste Kamer te worden goedgekeurd.
Tekst: Jos van den Bergh
Beeld: Mazda Motor Nederland, VER