Autotest – de elektrische Opel Corsa-e (2020)

Gepubliceerd op: 27 maart 2020

Zie jij de verschillen?

Je moet goed kijken hoor, om een Opel Corsa-e eruit te pikken. Er zijn twee belangrijke kenmerken: er staat een kleintje ‘e’-tje aan beide kanten op de B-stijl en op de achterklep staat de aanduiding Corsa-e. Je zou ook naar de speciaal ontworpen aero-wielen kunnen kijken die helpen met het verlagen van de luchtweerstand. Maar voor de rest oogt de Opel Corsa-e als een doodnormale Corsa.

Onzichtbare kenmerken

Toch zijn er ook diverse voor het oog onzichtbare kenmerken te bespeuren. Het tankklepje aan bestuurderszijde is nu bijvoorbeeld omgetoverd tot een laadklepje. Daarnaast is de spoorbreedte iets toegenomen en groeide de wielbasis – de ruimte tussen de voor- en achteras – met 7 millimeter. Die aanpassingen waren nodig om het 50 kWh lithium-ion accupakket in de bodemsectie te kunnen verwerken. Onder de achterbank, voorstoelen en middentunnel liggen accumodules.

GS-Line-voorwielophanging

De voorwielophanging is afkomstig van de Corsa GS-Line. Ook de achterwielophanging en dempers zijn aangepast om het extra gewicht van de batterij te kunnen handelen. Dankzij het accupakket en verstevigingen in de bodemplaat, is de carrosseriestijfheid van de Corsa-e ten opzichte van een reguliere Corsa met 30 procent toegenomen. Het zwaartepunt valt tien procent lager uit.

“Het totaalgewicht van de batterij bedraagt 345 kilogram.”

Het accupakket: 50 kWh

De 50 kWh batterij bestaat uit 216 cellen en is opgedeeld in achttien identieke modules. Het totaalgewicht van de batterij bedraagt 345 kilogram. Dat is nogal wat, maar omdat Opel dit accupakket zo laag mogelijk in de auto heeft geplaatst, ontstaat een bijzonder laag zwaartepunt en ligt de Corsa-e als een blok op de weg.

Gigafactory

Het accupakket is in eigen huis ontwikkeld. Opel geeft acht jaar garantie of 160.000 kilometer garantie op de batterij. Vanaf 2024 start Groupe PSA met het produceren van accupakketten in een nieuwe gigafactory in het Duitse Kaiserslautern. Die fabriek krijgt een capaciteit van 24 GWh, goed om op jaarbasis 500.000 elektrische auto’s van een accupakket te voorzien, waaronder dus deze Opel Corsa-e. Als een accupakket na verloop van tijd een slechtere conditie heeft, dan hergebruikt Opel de batterij voor energie-opslag.

“De Opel Corsa-e kan standaard overweg met 100 kW-laadkracht.”

Actieradius Opel Corsa-e

Op papier heeft de 1.530 kilogram zware Opel Corsa-e een actieradius van 337 kilometer. Die range is sterk afhankelijk van diverse factoren, zoals de buitentemperatuur, de bandenspanning, het type wegdek, je rijstijl, de gekozen rijmodi en welke systemen in de auto zijn ingeschakeld. Wie de Corsa-e op een efficiënte manier rijdt, moet 300 kilometer kunnen halen. Reken in de praktijk in ieder geval op 250 kilometer op een enkele acculading. Meer dan genoeg voor dagelijkse ritten, aangezien een Nederlander gemiddeld maar 50 kilometer per dag aflegt.

Opladen

De Opel Corsa-e kan standaard overweg met 100 kW-laadkracht. Daardoor is het accupakket snel weer op te laden aan een snellader: twaalf minuten laden met 100 kW (DC) is weer 100 kilometer rijden. In iets meer dan een half uur is de Corsa-e tot 80 procent opgeladen. Met een 11 kW-lader (AC, wallbox) duurt het volledig opladen van de batterij circa 5 uur en 15 minuten. Wie hem dus ’s avonds aan de lader hangt thuis, heeft de volgende ochtend weer een volle batterij. De Opel Corsa-e heeft standaard een 1-fase laadnet. Voor een 3-fase-systeem moet je 1.000 euro bijbetalen.

Elektrische Opel Corsa-e (2020), ALLES wat je moet weten – AutoRAI TV

Vermogen elektromotor

Onder de motorkap van deze Corsa-e schuilt een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor. Die levert zijn vermogen tussen 3.673 tot 10.000 toeren per minuut. Jazeker: ook een elektromotor draait toeren. Het maximale koppel komt uit op 260 Nm tussen 300 en 3.673 toeren per minuut. Waarom zeggen we hier ‘maximaal’? Het motorvermogen en -koppel is afhankelijk van de gekozen rijmodi. Er is keuze uit Eco, Normaal en Sport. In elke rijstand heeft de elektromotor een andere output. Bekijk onderstaand schema voor de cijfers.

Eco: 60 kW & 180 Nm
Normaal: 80 kW & 220 Nm
Sport: 100 kW & 260 Nm

Sprintcijfers
Je leest het goed: alleen in standje ‘Sport’ profiteer je van die 136 pk, maar rijden in die rijstand kost ook weer meer energie. Wij reden de Corsa-e eigenlijk altijd in ‘Normaal’, want ook dan is deze elektrische Corsa snel genoeg. Wie de Sport-stand inschakelt sprint in 2,8 seconden naar 50 km/u en in 8,1 seconden naar 100 km/u. Bij het stoplicht ben je door het instant koppel dus altijd als eerste weg, als je dat zou willen.

Energie terugwinnen

Het voordeel van een elektrische auto is dat je sterk kunt afremmen op de elektromotor om zo energie terug te winnen. Het liften van het motorpedaal is dan al voldoende om de auto af te remmen, zonder dat je het rempedaal hoeft aan te raken. Natuurlijk heeft de Corsa-e een automaat. In standje ‘D’ remt de elektromotor net zo sterk af als een benzine- en dieselmotor met automaat. Een normale vertraging dus.

B-mode

Wie B-mode selecteert door de transmissiehendel nogmaals naar achteren te trekken, kan extra vertragen op de elektromotor. Je wint dan extra energie terug. Dat is vooral voelbaar tijdens rijden in de stad. Het rempedaal hoef je nauwelijks meer te gebruiken. De remblokken komen overigens alleen in actie als je met het rempedaal extra stopkracht nodig hebt. Scheelt remblokken en dus onderhoud!

“Het rempedaal hoef je nauwelijks te gebruiken.”

Onderhoud

Over onderhoud gesproken: Opel geeft zes jaar gratis onderhoud bij de Corsa-e. Dit is wel exclusief slijtende onderdelen, maar wel inclusief onderhoud van de elektromotor en 24/7 pechhulp zolang de auto maar in onderhoud is bij een erkende Opel-dealer.

En hoe zit het met de praktische kwaliteiten?

Goede vraag. Laten we beginnen met de bagageruimte. Er is geen aparte opbergruimte voor je laadkabel. Die ligt dus los achterin. De bagageruimte is groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen, maar er zijn wel ruimere auto’s te krijgen in het B-segment. De achterbank is neerklapbaar. Er ontstaat dan geen vlakke laadvloer. De ruimte op de achterbank is voldoende voor personen tot 1 meter 80. Langere mensen raken met hun hoofd het dak en hebben beperkte beenruimte. Wel fijn: twee USB-laadpunten achterin.

Voorin

Achter het stuur valt op dat je eigenlijk nauwelijks kunt zien dat je met een elektrische auto onderweg bent. Alleen de transmissiehendel met D/B-stand verraadt dat je hier te maken hebt met een Corsa-e. En niet te missen: het digitale instrumentencluster. Dat wijkt namelijk af van de normale Corsa met benzine- of dieselmotor. Het digitale display heeft verschillende weergaves, in te stellen met de draaiknop op de linker stuurkolomhendel.

“De verschillen in het interieur zijn klein.”

Wat is standaard?

De Opel Corsa-e is standaard uitgerust met elektronische klimaatregeling, cruise control, keyless start, Forward Collision Alert met automatische noodremfunctie, een rijstrookassistent en een infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Tip: spendeer 1.399 euro aan het Premium Pakket. Je krijgt dan een 10-inch touchscreen met navigatie en een draadloze telefoonlader. Fijne spulletjes om te hebben.

Noodzakelijke opties of juist niet?

Kiezen voor grotere 17-inch lichtmetaal kan (399 euro), maar realiseer je wel dat je hierdoor inlevert op je actieradius. Wel de moeite waard: de IntelliLux LED Matrix-verlichting (899 euro). Je profiteert in dit geval van beter zicht op de weg en de lichtunits zien er gewoon fraaier uit. Spendeer 599 euro en je krijgt een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, altijd handig tijdens het inparkeren.

“De Opel Corsa-e is wel iets steviger geveerd.”

Laten we rijden

Genoeg gesproken over opties: want hoe rijdt die nieuwe Opel Corsa-e? Eigenlijk zoals elke andere elektrische auto. Hij is superstil en gaat er direct vandoor bij het indrukken van het motorpedaal. In standje ‘Eco’ reageert hij wat trager op je input. In de Sport-modus is de Corsa-e juist heel alert. In ‘Normaal’ reageert het stroompedaal… normaal. De Opel Corsa-e is wel iets steviger geveerd, een gevolg van het hogere wagengewicht. De besturing is licht en biedt voldoende gevoel om de Corsa-e nauwkeurig te plaatsen.

Conclusie

Verrassend goed is de elektrische Opel Corsa-e. Hij is comfortabel, vlot, stil en heeft dankzij de 50 kWh batterij meer dan genoeg range. Een ander voordeel is z’n prijs. Want ten opzichte van de eerder genoemde e-208 is deze Corsa-e – met dezelfde techniek en interieurruimte – ongeveer 4.000 euro goedkoper. De Peugeot e-208 begint bij 34.900 euro en biedt weliswaar meer uitrusting, maar heeft ook standaard een 3-fase-laadsysteem.

Kleiner prijsverschil
De Opel Corsa-e begint in Nederland bij 30.499 euro (1-fase). De versie met 3-fase kost minimaal 31.499 euro. De sportievere GS-Line kost 1.900 euro extra en voor de Elegance-uitvoering betaal je 1.800 euro meer. Dan wordt het prijsverschil met de Peugeot e-208 al iets kleiner, maar feit blijft dat de Corsa-e iets voordeliger is, terwijl hij dezelfde technologie aan boord heeft en dezelfde interieurruimte biedt.

“Met 4.000 euro subsidie kan zo’n Corsa-e best weleens interessant worden voor de particulier.”

Subsidie en bijtelling
En vergeet niet dat er een subsidie van 4.000 euro op elektrische auto’s aankomt voor particulieren. De prijs van de Corsa-e (3-fase) begint in dat geval bij 27.499 euro. Of dat veel particulieren over de streep trekt, valt te bezien. Private Lease kan ook. Je betaalt dan minimaal 445 euro per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer jaar. De Opel Corsa-e zal ook bij de zakelijk rijder in het vizier staan door de 8 procent bijtelling. Onder de streep is die Corsa-e gewoon een fijne elektrische auto met veel accu voor zijn prijs. Als je hem als particulier koopt, moet je hem voor de langere termijn rijden om de extra investering terug te winnen.

Het bericht Autotest – de elektrische Opel Corsa-e (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl.