Autotest – DS 3 Crossback E-Tense (2020)

Gepubliceerd op: 20 augustus 2020

Benjamin

DS Automobiles is wat je noemt een excentriek merk. Het Franse automerk probeert van elke auto een kunstwerkje te maken, onder meer met bijzondere details in het exterieurdesign, maar ook in het interieur. De DS 3 Crossback vormt na het verdwijnen van de DS 3 hatchback de benjamin in het DS-gamma. Van die DS 3 Crossback bestaat ook een batterij-elektrische versie die zijn techniek deelt met de Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.

Bekende techniek

Door die overeenkomsten met de Opel- en Peugeot-modellen is het inmiddels wel duidelijk wat er onder de motorkap en bodemsectie van deze DS ligt: een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een 50 kWh lithium-ion accupakket. De prestaties? De 0-100-sprint kost je 9 seconden en de topsnelheid is uit efficiency oogpunt elektronisch begrensd op 150 km/u.

Wagengewicht

Het gewicht valt mee: de crossover weegt 1.498 kilogram. Het accupakket – laag geplaatst in de bodem voor een zo laag mogelijk zwaartepunt – weegt ongeveer 350 kilogram. Het gewichtsverschil ten opzichte van de reguliere DS 3 Crossback komt uit op zo’n 300 kilogram. Mede door het hogere wagengewicht geeft DS Automobiles de 3 Crossback E-Tense een andere achteras om het extra gewicht goed te kunnen dragen.

Très rapide

Vlot wegrijden bij stoplichten is kinderspel dankzij het instant beschikbare koppel van 260 Nm van de elektromotor. De auto is zeer zeker très rapide. Let wel: dit koppel heb je alleen in de Sport-stand. In de rijmodi Eco en Normal wordt het vermogen en koppel iets geknepen om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren.

Actieradius

In standje Eco is een maximale theoretische actieradius van 320 kilometer haalbaar (WLTP). In de praktijk moet je rekenen op 190 tot 260 kilometer, afhankelijk van het rijtempo, het type wegdek, de bandenspanning, geografische aspecten, je rijstijl en natuurlijk de temperatuur. Tip: zet de transmissie zo vaak mogelijk in de B-stand, dan win je extra energie terug bij het liften van het stroompedaal en hoef je nauwelijks het rempedaal aan te raken. Als tijdens afremmen een snelheid van 5 km/u wordt bereikt, stopt de B-stand. De bestuurder moet dan – om tot stilstand te komen – zelf nog bijremmen. Wie goed anticipeert blijft dus gewoon rollen.

Sterke punten

Echt sportief rijden doe je niet in de DS 3 Crossback E-Tense. De auto laat met alles zien dat het comfortabel reizen prefereert boven sportief sturen. Niet dat sportief rijden niet kan, integendeel zelfs, maar deze DS is geen auto om in te jakkeren. Wie instapt, zal dat direct begrijpen. Je wilt zoveel mogelijk genieten van alle fraaie elementen in het interieur. De binnenkant van de 3 Crossback E-Tense is absoluut een van de sterke punten. Het is schitterend afgewerkt met fraaie materialen en de vormgeving is heel fantasievol zonder dat de ergonomie er echt onder te lijden heeft. Knap werk dus van DS Automobiles.

Stil!

Nog een sterk punt: de stilte aan boord. Knap werk voor een auto in het B-segment, want dat blijft het: een B-segment vijfdeurs, vijfpersoons crossover. Het is een concurrent van de Peugeot e-2008 (vanaf 40.930 euro), Opel Mokka-e (prijs nog niet bekend), Kia e-Soul 39,2 kWh (33.995 euro), Kia e-Soul 64 kWh (vanaf 41.995 euro), Kia e-Niro 64 kWh (vanaf 44.995 euro), Hyundai Kona Electric 39 kWh (vanaf 36.795 euro) en Hyundai Kona Electric 64 kWh (vanaf 41.595 euro).

Niet goedkoop

Goedkoop is de DS 3 Crossback E-Tense ten opzichte van deze concurrenten niet. De So Chic- en Performance Line-versies starten bij beide 43.290 euro. Voor de Performance Line+ betaal je al minimaal 46.090 euro. Met een overheidssubsidie op batterij-elektrische auto’s voor particulieren kan er in 2021 nog wel 4.000 euro van die prijs af, maar dan nog blijft het geen goedkope crossover.

DS 3 Crossback E-Tense opladen

En hoe zit het dan met opladen? De DS 3 Crossback E-Tense is geschikt voor snelladen tot maximaal 100 kW. Heb je die laadkracht, dan zit de batterij na 30 minuten weer voor 80 procent vol. Met een wallbox heb je minder dan vijf uur om de batterij 100 procent op te laden.

conclusie

De 3 Crossback E-Tense is ook niet de ruimste in zijn segment. Voorin is het uitstekend zitten, maar achterin zijn er ruimere auto’s op de markt. De dikke C-stijlen en de ‘haaienvin’ in het ontwerp van de auto nemen wat zicht rondom weg. Toch maken het comfort, het unieke interieur en het onderscheidende karakter van de auto dat weer goed. Het is met recht een onderscheidende en luxueuze crossover, die ook nog volledig elektrisch is. Een statement op wielen.

Het bericht Autotest – DS 3 Crossback E-Tense (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl.