Autotest – Mercedes-Benz eVito (2019)

De eerste elektrische midsize van

De eVito is de eerste volwaardige elektrische bestelwagen in het midsize segment. Het batterijpakket van deze Duitse bestelbus heeft een capaciteit van 41 kWh en geeft de bus een theoretische actieradius van 150 kilometer. De eVito is dus niet bedoeld voor lange ritten op de snelweg. Hij is gemaakt voor de stad.

De actieradius is dan ook ruim voldoende voor dit doeleinde. Het bereik ligt uiteraard aan de omstandigheden en hoe je ermee rijdt. Maar ook voor de sportieve rijders onder ons, is een minimaal bereik van 100-120 kilometer voldoende binnen de stad.

Elektrisch gemak

In de stad ben je met een traditionele bus continu aan het koppelen en schakelen, maar dat is bij de eVito verleden tijd. Een elektrische bus heeft geen versnellingsbak nodig, en is daarom in de stad heel comfortabel. Een ander groot voordeel is het koppel.

De elektromotor van 85 kW (116 pk) heeft meteen al het koppel vanaf het allerlaagste moment beschikbaar. En daar ligt dan ook zijn kracht. Het koppel is 290 Nm, wat vergelijkbaar is met een grote dieselmotor. Maar dan zonder rookpluimen bij het optrekken bij het stoplicht.

LEES OOK: Mercedes-Benz test met elektrische eSprinter

Opladen

De batterij kan met een laadcapaciteit van 7,4 kW binnen zes uur geheel worden opgeladen. De bus kan enkel AC-laden. Dat DC snelladen niet mogelijk is lijkt opvallend, maar gek is het niet. De eVito is bedoeld om maximaal 150 kilometer op een dag te rijden. Meer kilometers maakt een busje binnen de stad normaal gesproken niet. Het is daarom niet nodig om een prijzige DC-laadoptie toe te voegen, die in de praktijk nauwelijks gebruikt zal worden.

Om het rijbereik te vergroten, zijn er verschillende rijstanden aanwezig op de eVito. Via flippers aan het stuurwiel kan de mate van regeneratief remmen worden afgesteld. Ook worden de prestaties van de elektromotor beperkt als voor de meest conservatieve rijmodus wordt gekozen.

Laadruimte

Het accupakket van de eVito is in de bodem verwerkt. Zo ligt het zwaartepunt laag. Ook blijft hierdoor het laadvolume achterin even groot als bij de reguliere Vito, namelijk 6,4 kubieke meter. Daarnaast is eVito is niet veel zwaarder dan de normale Vito. Zo is er ook evenveel laadvermogen beschikbaar, namelijk 1.000 kg.

Uiterlijk

Over het uiterlijk kunnen we kort zijn. Het is gewoon een reguliere Vito. Zoals bij de meeste nieuwe bestelbussen van Mercedes-Benz, is de eVito van een grote zwarte voorbumper voorzien. Misschien niet de mooiste keuze, maar er is wel over nagedacht.

Bestelbussen rijden vaak door nauwe straatjes en de eerste plek die beschadigd raakt, is bijna altijd de voorbumper. Door deze grote zwarte bumper hoeft je niet bij ieder klein krasje direct de hele bumper te spuiten, het valt gewoon niet meer op. Erg praktisch dus.

LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter 

Aerodynamica

Bestelbusjes zijn per definitie vrij groot. Omdat ze veel kilometers maken, is aerodynamica erg belangrijk. Dat scheelt in het verbruik en dus in de kosten. De Vito is over de jaren steeds beter gevormd. Dat zie je bijvoorbeeld aan de koplampen die met een vloeiende beweging naar achterlopen. Een groot verschil met de originele Vito uit 1996.

Praktisch

Als je de bestuurdersdeur opent, valt één ding meteen op: er is veel zwart plastic. Maar dat zit daar niet voor niets. Een bestelbus is gemaakt om praktisch te zijn. Als je tien keer op een dag in- en uitstapt op een bouwplaats, is het fijn als de bus aan het einde van de week gemakkelijk schoongemaakt kan worden. Dat hoef je met alcantara niet te proberen…

Met dank aan de grote achter- en zijdeuren, is het aan alle kanten prettig inladen. Er is ook genoeg opbergruimte beschikbaar in het interieur van de eVito. Je kunt bijna overal je sleutels, je lunch, drinken of papieren opbergen. De stoelen zijn erg comfortabel, ze kunnen duidelijk tegen een hoop slijtage. Ze bieden een goede zitpositie en zijn gemakkelijk schoon te houden.

In de eVito zit je hoog en je hebt uitstekend zicht op de weg voor je. Door de goed geplaatste spiegels heb je ook ruim overzicht van wat er naast je en achter je gebeurt. Daarnaast helpen de achteruitrijcamera en parkeersensoren bij het manoeuvreren in krappe straatjes.

Conclusie

De eVito is een stap in de juiste richting voor Mercedes-Benz. In 2020 wordt de landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders geïntroduceerd, en gaat een hele lijst aan grote steden op slot voor diesels. Een dieselbus komt dan in veel binnesteden niet meer binnen, en Mercedes-Benz speelt daar handig op in. Een elektromotor is ideaal in de stad. Zowel voor de bestuurder als voor zijn omgeving.

Het klinkt wellicht teleurstellend dat de eVito niet kan DC-snelladen, maar als je naar de statistieken kijkt, is het begrijpelijk. Voor een consument is een actieradius van 120-150 kilometer op één dag een beperking, echter voor een koerier of personenvervoerder binnen de stad is het meer dan voldoende.

De eVito gesloten bestelwagen waar wij in reden, is te koop vanaf 41.990 euro (excl. BTW). De eVito Tourer, die geschikt is voor persoonsvervoer, begint vanaf 43.990 euro.

Het bericht Autotest – Mercedes-Benz eVito (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl.