Autotest – Overtuigt de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric (2019)?

Forse tik

Autofabrikanten maken zich op voor een nieuwe slag: de verkoop van elektrische auto’s. Vanaf 2020 zullen steeds meer modellen de markt bereiken, aangejaagd door overheden die met milieumaatregelen de verkoop stimuleren. In die slag deelt het Koreaanse Hyundai weer een forse tik uit: de nog maar drie jaar oude IONIQ is ingrijpend vernieuwd. De belangrijkste stap voorwaarts: een in de bodemsectie geplaatste accu met een capaciteit van 38,3 kWh voor de energie. Dat was voorheen een 28 kWh accupakket. De elektromotor levert enerzijds meer power (136 pk in plaats van 116 pk), maar veel interessanter: met een volle accu is de reikwijdte volgens WLTP-normen 311 kilometer. En dat is best een eind.

In het kort: Hyundai IONIQ Electric (2019) – AutoRAI TV

Uit voorraad leveren

En ook bepaald niet onbelangrijk: de auto is per direct leverbaar. Daarmee schaart Hyundai zich in het schaarse rijtje autofabrikanten dat uit voorraad kan leveren. Dat is belangrijk, want bij de aanschaf van auto’s speelt de rekenmachine een steeds grotere rol. De overheid verkleint nu eenmaal jaarlijks de fiscale voordelen op de aanschaf van elektrische auto’s. Profiteer dus zolang het nog kan.

Fiscale bijtelling

Hoewel fabrikanten allemaal fors inzetten op elektrisch autorijden is op dit moment de vraag groter dan de beschikbaarheid. Vanaf 2020 loopt de fiscale bijtelling voor zakelijke auto’s geleidelijk op. Wie dit jaar (zakelijk) aanschaft hoeft in elk geval tot 2025 slechts 4 procent van de cataloguswaarde op te tellen bij het inkomen. In 2021 is dat 8 procent, daarna loopt dat jaarlijks verder op. Waarbij geldt dat voor aanschafbedragen boven de 50.000 euro altijd 22 procent moet worden bijgeteld. Elektrische auto’s zijn in elk geval tot 2024 vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM).

Hoofdpijn

Die rekensommetjes zorgen voor veel hoofdpijn. Want een auto moet wel voor 31 december 2019 zijn geregistreerd om uit fiscaal oogpunt in het gunstige tarief te vallen. Tja, als je dan zoals Hyundai een vernieuwde IONIQ Electric kan uitbrengen met fraaiere looks en (vooral) veel betere connectiviteit ben je op dit moment natuurlijk spekkoper. Daarbij spelen prijzen ook een rol: die beginnen voor de IONIQ Electric beginnen bij 36.995 euro en lopen op tot 41.995 euro voor de zeer rijk uitgeruste Premium-uitvoering.

Connectiviteit

Wat betreft die connectiviteit: via de Bluelink-app kun je je telefoon verbinden met je IONIQ. Zo kun je thuis op de bank de status van je auto en van je accu in het vizier houden, maar ook bijvoorbeeld de airco of de verwarming aanzetten. En je kunt de auto altijd terugvinden. Via de app kun je de auto ook nog eens delen met vier andere mensen.

Assistentiesystemen

Indrukwekkend is de hoeveelheid assistentiesystemen: actieve cruise control, rijstrookhulp, dode hoeksensoren, dat soort zaken vergemakkelijkt het leven van de bestuurder. Een bijzondere feature: omdat het zicht naar achteren door de in tweeën gedeelde achterruit wat beperkt is kun je een camera in de achterklep inschakelen. En dan zie je alles glashelder. Boeiend is de regeneratiefunctie, die de remenergie opslaat in de batterijen. Handmatig kun je vier standen instellen, maar je kunt ook kiezen voor automatisch. Dan past het systeem zichzelf aan de omstandigheden aan: iets meer remkracht in de stad dan op de snelweg en aanpassingen als je een helling afgaat.

Degelijk

Aan de buitenzijde heeft Hyundai de grille, de voorbumper, de lichtunits én de wielen opnieuw ontworpen. Dat geeft de vijfdeurs hatchback een fris uiterlijk. Niet de allergrootste eyecatcher op de weg, maar gewoon een moderne, degelijk ogende auto. Die ook verkrijgbaar is als IONIQ Hybrid en als IONIQ Plug-in Hybrid. Het interieur wordt opgefleurd door blauwe (licht)accenten. Een klein scherm onder het stuurwiel geeft de bestuurder alle gewenste rij-informatie. Via een beeldscherm van 10,25 inch in de middenconsole kun je alle functies eenvoudig bedienen.

Laden

In de jongste versie heeft de IONIQ een onboardlader van 7,2 kW versus 6,6 kW voorheen. Aan een snellader van 100 kW is de accu in 54 minuten voor 80 procent gevuld. Aan een standaard laadpunt duurt het ruim zes uur voor de lege accu weer gevuld is. Wie ’s nachts laadt, rijdt ’s morgens dus met een volle batterij. Bij goed gebruik valt er dus uitstekend te leven met zo’n IONIQ Electric. En het rijdt ook nog eens fijn. Wat dat betreft is het nog steeds die allemansvriend die nu dankzij een groter accupakket weer net wat verder komt.

Het bericht Autotest – Overtuigt de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric (2019)? verscheen eerst op ZERauto.nl.