Autotest – Peugeot 3008 GT HYbrid4 (2020) heeft 300 pk

Gepubliceerd op: 30 januari 2020

Bekend gezicht

De huidige Peugeot 3008 is alweer eventjes op de markt. Hij debuteerde in 2017, maar alleen met benzine- en dieselmotoren. Aan dat rijtje kan nu een nieuwe variant worden toegevoegd: een 3008 plug-in hybride! Zo’n stekkerauto is natuurlijk lekker zuinig. Maar vergis je niet, deze SUV is de krachtigste in serie gebouwde Peugeot aller tijden. Een bijzondere combinatie, hoe doen de Fransen dat? 

300 pk en vierwielaandrijving

Peugeot heeft een lithium-ion batterij in de 3008 gelegd met een capaciteit van 13,2 kWh. Deze voorziet twee elektromotoren van stroom. Een elektromotor met 110 pk plaatst Peugeot op de vooras, een andere met 113 pk op de achteras. Deze 3008 Hybrid4 heeft dus vierwielaandrijving. De 3008 HYbrid4 heeft verder een 1,6-liter PureTech benzinemotor met een vermogen van 200 pk. Het systeemvermogen van die drie motoren komt uit op 300 pk met een stevige 520 Nm aan koppel. Die cijfers zien we niet vaak van de Franse fabrikant.

Ook zonder vierwielaandrijving

Later in 2020 volgt er nog een 3008 HYbrid naar Nederland zonder vierwielaandrijving. Deze heeft geen twee elektromotoren, maar slechts één elektromotor met 110 pk, geplaatst naast een benzinemotor met 180 pk.

Peugeot 3008 HYbrid4 is snel

We reden nu in de Peugeot 3008 HYbrid4, met vierwielaandrijving dus. 300 pk is natuurlijk al vrij veel, maar dankzij de elektromotoren is het meeste koppel ook nog eens direct beschikbaar. De braaf ogende familie SUV sprint daarom in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u. Dat is even snel als een Ferrari 348 uit 1990. De tijden zijn flink veranderd kunnen we wel stellen. 

Zwaar(der)

De Franse plug-in hybride is wel wat zwaarder dan een Ferrari. En ook wat zwaarder dan de traditionele 3008 zonder hybride aandrijflijn. Door het extra gewicht van de accu en elektromotoren is de 3008 HYbrid4 in totaal 340 kilogram zwaarder. Het leeggewicht komt uit op 1.815 kilogram. Hij mag geremd 1.250 kilogram trekken.

Opladen

Om optimaal gebruik te maken van de voordelen van de PHEV-aandrijflijn, hang je de Peugeot 3008 HYbrid4 netjes aan de lader. Als je hem thuis aan het stopcontact hangt, duurt het ongeveer zeven uur om hem helemaal op te laden (1,8 kW stopcontact, 1-fase, 0-100%). Via een publieke laadpaal of wallbox aan huis laad je hem in 2 uur en 45 minuten op (22 kW laadstation/wallbox, 3-fase, 0-100%). Als de batterij op is, ga je gelukkig gewoon op de benzinemotor verder. 

Milieuzone

Hoe zie je precies of je met een 3008 met stekkeraansluiting te maken hebt, of juist met een traditionele 3008? Heel simpel: de 3008 plug-in hybrid is voorzien van een laadklep. Maar dat is niet alles… LED-lampje
Aan de voorkant kun je ook zien dat het een andere 3008 is. Er zit namelijk een LED-lampje achter de vooruit die lichtblauw kleurt als je volledig elektrisch een milieuzone binnen rijdt. Zo kunnen de autoriteiten zien dat je emissieloos rijdt en dus de binnenstad in mag. In Nederland is zo’n lampje niet verplicht, maar het ziet er wel bijzonder uit.

Interieur

Aan de binnenkant is er ook geen enkel verschil met de traditionele 3008. Op één knop na. Tussen het rijtje pianotoetsen komen we een nieuwe knop tegen met een bliksemschicht logo. Druk hem in en het forse touchscreen toont specifieke informatie die alles te maken heeft met elektrisch rijden. Alle info over de batterij wordt getoond, maar je kunt bijvoorbeeld ook aangeven wanneer je de batterij wilt opladen.

E-Save

Er is ook een speciale e-Save-functie beschikbaar. Met deze functie kun je via het menu instellen hoeveel elektrische kilometers je in de batterij wilt bewaren voor een later tijdstip. Erg handig als je bijvoorbeeld de laatste kilometers in je dorp of woonwijk stil en emissievrij wilt rijden.

Let hier op

Geen enkele auto is natuurlijk perfect. Zo zijn er ook een paar puntjes om rekening te houden bij deze Peugeot 3008. Hij heeft zoals elke andere Peugeot het iCockpit-interieurconcept. Het is hierbij de bedoeling dat je over het stuur naar het digitale instrumentarium kijkt. Of dat lukt, hangt af van je lichaamsbouw. Dit moet je dus vooral ervaren tijdens een proefrit. Verder moet je in de 3008 vrijwel alles regelen via het infotainmentsysteem. Het bedienen van de verwarming of airco doe je bijvoorbeeld ook via het touchscreen. Tijdens het rijden zorgt dat voor wat afleiding. Dankzij de sneltoetsen (pianotoetsen) kun je gelukkig wel snel schakelen tussen menu’s. 

Bagageruimte Peugeot 3008 HYbrid

Het nadeel van modellen die naar verloop van tijd een elektrische of hybride variant krijgen, is dat dit vaak ten koste gaat van opbergruimte omdat de fabrikant ergens het accupakket moet verstoppen. De bagageruimte in de 3008 PHEV valt ook iets lager uit ten opzichte van een reguliere 3008. Een reguliere 3008 heeft een bagageruimte van 520 liter. Die van deze plug-in hybride bedraagt 395 liter. In de praktijk is er nog meer dan genoeg ruimte voor weekendtassen of boodschappen. Onder de laadvloer geen reservewiel, maar een handige bak voor de laadkabels.

  

59 elektrische kilometers

De 3008 Hybrid4 start fluisterstil. Hij begint namelijk direct in de volledig elektrische modus. Tenminste , als de batterij genoeg opgeladen is. Je rijdt dus in alle rust weg. Ideaal als je een woonwijk uitrijdt of nog in de stad bent. De 13,2 kWh accu is op papier goed voor een bereik van 59 volledig elektrische kilometers. En dat is meer dan voldoende voor de meeste Nederlanders. De gemiddelde Nederlander rijdt namelijk 32 kilometer per dag. Wanneer de stroom op is, schakelt het systeem automatisch de benzinemotor in.

  

Ouderwets comfortabel

De 3008 HYbrid4 is ouderwets comfortabel. Dankzij ondersteuning van de elektromotor hoor je de 1.6-liter PureTech motor nauwelijks. Voor wat geluid moet je het gaspedaal echt tot de bodem intrappen. Maar flink optrekken is niet het achterliggende doel van deze auto. Als je optimaal gebruik maakt van de hybride techniek, stoot de auto slechts 29 gram CO2 per kilometer uit. En dat is natuurlijk erg netjes voor zo’n grote SUV. En als je hem dagelijks aan de stekker hangt, dan zijn bezoekjes aan het tankstation ook bijna geheel overbodig. Je moet hem dus vooral met je verstand rijden. 

4×4 Offroader

Er zijn nog meer rijstanden aanwezig in de 3008 HYbrid. Denk aan Comfort, Electric of Sport. Maar de Peugeot 3008 HYbrid4 heeft ook een 4×4-modus. De auto heeft tenslotte vierwielaandrijving. De Peugeot 3008 is natuurlijk geen Land Rover Defender, maar hij staat behoorlijk zijn mannetje als we de verharde weg verlaten. Er zit zelfs Hill Descent Control op! Je hoeft dan alleen maar het ‘gas’ los te laten als je boven aan een heuvel staat en de auto rijdt dan zelf rustig en geleidelijk de heuvel af. Je hoeft alleen maar zelf te sturen.
“Hij sprint in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u. Dat is even snel als een Ferrari 348 uit 1990.”

Prijzen

De Peugeot 3008 GT HYbrid4 komt in de loop van 2020 naar Nederland. Naast deze HYbrid4 komt later in het jaar ook de HYbrid versie naar Nederland. Deze heeft 225 pk en heeft voorwielaandrijving. Hij is daardoor wel een stukje goedkoper. De versie met 225 pk kost je 45.160 euro. De door ons geteste Hybrid4 300 e-EAT8 begint in Nederland bij 55.190 euro. De 3008 Hybrid4 heeft nog drie technisch identieke broertjes, te weten de DS 7 Crossback e-Tense, Citroën C5 Aircross Hybrid en Opel Grandland X Hybrid4. Deze Opel is ongeveer 5.000 euro goedkoper dan deze Peugeot.



Conclusie

Rijden in een plug-in hybride is leuk en interessant. Je moet je alleen wel over de stevige vanafprijs heen kunnen zetten. Een Peugeot 3008 PureTech 130 begint immers al bij 32.380 euro. Dat is een prijsverschil van 22.810 euro. Koop zo’n PHEV dus vooral voor de langere termijn, want dan kun je door te besparen op benzinekosten de nodige honderden – zo niet duizenden – euro’s per jaar besparen. Gelukkig is de Peugeot 3008 HYbrid4 een auto die je ook langere tijd wilt rijden, want hij is praktisch, comfortabel en ruim. En dankzij 300 pk ook nog eens uitdagend.

Het bericht Autotest – Peugeot 3008 GT HYbrid4 (2020) heeft 300 pk verscheen eerst op ZERauto.nl.