Wereldwijd verkooprecord EV's

Gepubliceerd op: 23 oktober 2025

De wereldwijde verkoop van volledig elektrische auto's heeft vorige maand een recordhoogte bereikt. Dat meldt het toonaangevende Londense consultancybedrijf Rho Motion, dat de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen in de gaten houdt. In totaal zijn er in september 2,1 miljoen EV's verkocht en nooit eerder was dat maandvolume zo hoog. De EV-verkoopprestatie betekent een stijging van 20% ten opzichte van augustus 2025 en een stijging van 24% op jaarbasis. Experts zien vanwege het voortdurend groeiende aantal EV-verkopen een kantelpunt ontstaan. Het is duidelijk dat op mondiaal niveau automobilisten de voordelen van elektrische auto's hebben ontdekt. Op hetzelfde moment hebben steeds meer autofabrikanten een EV-first strategie, waardoor ook het aanbod elektrische auto's steeds breder wordt

 

Laadinfrastructuur helpt ook

In september hebben zowel China, Europa en Noord-Amerika allemaal bijgedragen aan de verkooppiek van volledig elektrische auto's. In Europa valt op dat met name Renault Group een succesvolle focus op volledig elektrische auto's heeft. De recent geïntroduceerde Renault 5 E-Tech electric is bijzonder goed ontvangen en ook de Renault 4 E-Tech electric, de Megane E-Tech electric en de Scenic E-Tech electric kunnen zich verheugen op een flinke schare kopers. In thuisland Frankrijk, maar ook op andere belangrijke markten zoals Spanje, Italië en de Benelux. Opvallend is ook dat de Koreaanse merken Hyundai en Kia veel volledig elektrische auto's in Europa verkopen. De focus van beide merken ligt inmiddels op de volledig elektrische modellen en door het brede aanbod, is er in steeds meer Europese landen vraag naar de elektrische Hyundai's en Kia's. Een snel groeiende en kwalitatief goede laadinfrastructuur in de West-Europese landen geeft consumenten ook vertrouwen de stap te maken.

 

De VS en China

Ook de Amerikaanse markt maakt een sterke toename van EV-verkopen door. Deze komt vooral van consumenten die profiteren van aflopende belastingvoordelen op elektrische modellen. In de Verenigde Staten werden ongeveer 215.000 elektrische auto's verkocht in september, een stijging van 66% ten opzichte van een jaar eerder.

Ondanks de economische uitdagingen worden er in China ook steeds meer volledig elektrische modellen verkocht. Jonge fabrikanten zoals Xpeng zijn op de thuismarkt erg succesvol, Xpeng behaalde recent zelfs de vierde plaats op de Chinese thuismarkt, een leggen hun focus op volledig elektrische smart-EV's. Auto's die ook in steeds grotere aantallen naar Europa komen omdat ze technische geavanceerd zijn, kwalitatief goed in elkaar zitten en vaak astronomische laadsnelheden bieden.

 

 

Interessante subsidies op Italiaanse EV's

Wereldwijd zijn er tot en met september 2025 14,7 miljoen elektrische voertuigen verkocht, een stijging van 26% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. 

Alleen China verkocht in september al 1,3 miljoen elektrische voertuigen, een aanzienlijke bijdrage aan het wereldwijde totaal. Opvallend is dat in China de totale verkoop sterk gestegen en de jaar-op-jaar groei van PHEV's in september gedaald is ten gunste van de BEV's. Dit zou wel eens kunnen betekenen dat China ook hierin voor loopt op Europa, waar bijvoorbeeld in Nederland de hybrides nog steeds het grootste deel van de verkopen voor hun rekening nemen. Onderzoek toont echter keer op keer aan dat EV's een veel groter positief effect op uitstoot en klimaat hebben dan PHEV, die maar zo'n 20% beter scoren dan traditionele brandstofauto's. In dat kader is het gunstig om te zien dat de astronomisch grote Chinese automarkt nu al naar BEV's lijkt te kantelen.

Ook in Europa zet de versnelling door. In september zijn er 427.000 elektrische auto's verkocht, een stijging van 36% ten opzichte van een jaar eerder. Daar zitten de effecten van de recent aangekondigde EV-incentives van de belangrijke Italiaanse markt nog niet bij. Deze gelden pas vanaf oktober en maken de aanschaf van een EV op de tweede automarkt van Europa bijzonder interessant. In Italië kunnen consumenten nu tot €11.000 subsidie op een nieuw gekochte EV tot een aanschafwaarde van €35.000 krijgen. 

Ook het Verenigd Koninkrijk, traditioneel geen voorloper op EV-gebied en een land met een nog lang niet optimale laadinfrastructuur, heeft een nieuw record voor maandelijkse verkopen gevestigd. De Electric Car Grant van het Verenigd Koninkrijk heeft de vraag naar EV's sterk gestimuleerd. 

 

Duitse subsidies verlengd

Duitsland heeft om de eigen industrie te helpen recent ook de subsidies op elektrische auto's verlengd. Waar Renault en BMW succesvol zijn, heeft met name het voor de Duitse economie cruciale Volkswagen-concern te lang gewacht met het op de markt brengen van attractieve EV's. Volkswagen maakt nu een snelle inhaalslag en wordt daarbij geholpen door interessante premie's voor Duitsers die de stap naar volledig elektrisch maken. Bovendien is de Duitse laadinfrastructuur goed op orde, wordt er langs de Autobahnen ook gewerkt aan een netwerk van snelladers voor vrachtwagens. In de komende jaren presenteert Volkswagen-groep tal van nieuwe betaalbare elektrische modellen die de concurrentie met de nieuwe toetreders op de Europese markt wel aankunnen. De ontwikkelingen op de Duitse markt zullen het aandeel EV's dat in Europa verkocht wordt de komende maanden ongetwijfeld verder omhoog pushen.

 

 

85% zakelijk in Nederland

Wereldwijd kan er een direct verband tussen subsidies op EV's en de toename in verkoop gezien worden. Elke fossiele auto die vervangen wordt door een volledig elektrische auto is winste voor het klimaat. Ook de Amerikaanse belastingvoordelen hebben bijgedragen aan het wereldwijde verkooprecord voor EV's. De naderende afloop van het Amerikaanse belastingvoordeel op 30 september 2025 heeft voor een aanzienlijke toename van de aankopen in augustus en september gezorgd. Ook in Europa werken EV-subsidies goed, maar wordt de verkoop van EV's ook ondersteund door emissiewetgeving en nationale doelstellingen om klimaatdoelen te halen. De VER dringt er in Nederland al langere tijd op aan dat er een samenhangend pakket overheidsmaatregelen moet komen dat de volledig elektrische auto voor de automobilist altijd de gunstigste keuze maakt. Nederland is momenteel een van de Europese landen waarin er nauwelijks nog subsidieregelingen voor elektrische auto's bestaan. In ons land zie je daarom dat de zakelijke markt verantwoordelijk is voor 85% van de inzet van elektrische auto's, maar dat de particuliere koper aarzelt om de stap te maken door onzeker overheidsbeleid.