Autotest – Renault Zoe (2020) – de laatste EV met 4% bijtelling?

160.00 ZOE’s

De ZOE is alweer aan zijn derde generatie toe. In 2012 kwam de eerste ZOE uit, en in 2013 verschijnt hij voor het eerst op de Nederlandse wegen. De ZOE wordt al vrij snel een succes en het is op dit moment dé populairste elektrische auto van Europa. Renault heeft al meer dan 160.000 ZOE’s verkocht.

Concurrentie Renault ZOE

De ZOE heeft tot nu toe vrij spel gehad. De afgelopen jaren was er eigenlijk geen concurrentie. Niet omdat de ZOE veel beter is dan zijn concurrenten, maar er is letterlijk geen concurrentie in het elektrische compacte segment.

Dat is nu in rap tempo aan het veranderen. Steeds meer merken komen met elektrische auto’s. Dat moeten ze ook wel. Vanaf volgend jaar mogen personenauto’s namelijk niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Per verkochte auto die daarboven zit moet het merk 95 euro boete betalen. Dit kan oplopen tot 34 miljard euro. Werk aan de winkel dus.

Opel Corsa-e en Peugeot e-208

De eerste concurrenten die zijn melden zijn Peugeot en Opel met de e-208 en de Corsa-e. Beide zeer leuke auto’s om naar te kijken. Een goede actieradius bieden ze ook: 340 en 330 kilometer (WLTP). Dat Renault niet met zijn eerste elektrische auto bezig is bewijst de derde generatie ZOE. De vernieuwde ZOE haalt namelijk 395 kilometer (WLTP).

Renault ZOE prijs

Voor de prijs hoef je de ZOE ook niet te laten staan. De ZOE heeft een vanaf-prijs van 33.590 euro. Deze instapversie heeft een elektromotor met 110 pk. De ZOE zit daarmee onder de prijzen van de concurrentie

De Peugeot e-208 komt namelijk voor 36.250 euro in de showroom te staan en voor 35.000 euro rij je weg met de Opel Corsa-e. Op Sardinië rijden we in de 136 pk uitvoering van de ZOE. Deze heeft een vanaf-prijs van 35.190 euro

Renault ZOE (110 pk)         33.590 euro                 395 kilometer (WLTP)
Renault ZOE (136 pk)        35.190 euro                  395 kilometer (WLTP)
Opel Corsa-e                         34.999 euro                 330 kilometer (WLTP)
Peugeot e-208                      36.250 euro                 340 kilometer (WLTP)

Batterij Renault ZOE

De eerste generatie ZOE moest het in 2012 doen met een 22 kWh batterij. Nu, zeven jaar later, is de ZOE in het bezit van een 52 kWh batterij. De ZOE haalt op papier 395 kilometer. Een flinke afstand dus. In het dagelijks leven zal dit wat minder zijn, maar het blijft een nette prestatie van Renault.

Batterij huren Renault ZOE

Je kan de batterij ook huren van Renault. Voor de ZOE betaal je dan 25.390 euro (110 pk) of € 26.990 (136 pk). Per maand betaal je 124 euro huur voor de batterij als je onbeperkt kilometers wilt rijden. Voor jaarlijks minder van 7.500 kilometers betaal je 74 euro per maand. Het zal per persoon verschillen wat het voordeligst is. Voor veel particulieren zal huren het overwegen waard zijn.

Renault ZOE laden

Achter de laadklep vinden we een Type 2 aansluiting en een CCS aansluiting. De ZOE kan dus DC-snelladen. Dit kan de ZOE tot 50 kW. Binnen een half uur komt er 150 kilometer actieradius bij. Dat is geen slakkengangetje, maar hier legt de ZOE het wel af tegen de aankomende concurrentie. Zowel de Peugeot als de Opel doen dit twee keer zo snel: tot 100 kW.

AC-laden kan de ZOE dan juist weer sneller dan de concurrentie: tot 22 kW. De concurrentie komt niet verder dan 11 kW. Bij openbare laadpalen laad je dus twee keer zo snel op met de ZOE.

Dit is erg gunstig, want dit zijn wel de plekken waar je in het dagelijks leven het meest zal laden. In een uur komt er 125 kilometer bij. Het loont ook zeker om hem aan de laadpaal te hangen als je even wat boodschappen gaat doen.

Styling

Met de prijs en range zit je dus wel goed bij de ZOE. Maar hoe zit het met de styling? De vorige generaties ZOE hebben een leuk speels uiterlijk, maar dit is voor sommige wellicht iets te futuristisch.

Renault heeft de ZOE nu een forse facelift gegeven. De nieuwe ZOE is duidelijk sportiever en volwassener. Het aaibare is er helemaal af. Hier staat een stoere auto.

De motorkap, koplampen en bumpers van de ZOE zijn flink onder handen genomen. De bumpers zijn strakker en hoekiger. De ZOE heeft ineens twee stoere luchtinlaten in de bumpers. Deze zien er goed uit, maar zijn ook nog eens functioneel.

De koplampen zijn ook vernieuwd. In de nieuwe Full-LED lichtunits zien we de herkenbare C-vorm terug die we eerder ook in de Clio, Twingo en Capture hebben gezien. Ook de motorkap krijgt een stoer uiterlijk. Er lopen vier plooien over de motorkap die de auto een sportieve look geven.

Op de voorkant van de bumper zit het extra grote ruitlogo van Renault. Het logo is groter dan normaal, want het is de laadklep van de ZOE. Er zit een blauwe rand om het logo om nog eens te laten zien dat het om een elektrische auto gaat.

 

Interieur

Ook het interieur van de ZOE is compleet vernieuwd. Het nieuwe centrale beeldscherm valt direct op. We kennen het scherm al uit de nieuwe Clio. Op het scherm draait het EasyLink infotainment systeem. Het systeem is erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het instrumentenpaneel is ook volledig digitaal en is volledig aanpasbaar naar eigen wens.

In het interieur komen we veel gerecycled materiaal tegen. De stoelen, middenconsole en dashboard zijn bekleed met een grijs materiaal wat compleet bestaat uit gerecyclede autogordels en PET-flessen. Dit is lekker duurzaam, maar het ziet er ook nog eens goed uit.

Ook het middenconsole is volledig nieuw. We vinden daar de ‘E-shifter’. Met dit pookje kan je de verschillende rijmodi en mate van regeneratief remmen instellen. Onder het middenconsole zit een ruimte waar een mobiel draadloos kan opladen.

Bijtelling

Het zal je niet ontgaan zijn, volgende jaar gaat de zakelijke bijtelling omhoog voor elektrische auto’s. Van 4% naar 8%. In de laatste maanden van 2019 zullen veel mensen daarom nog snel opzoek gaan naar een elektrische auto. Wie dit jaar nog een elektrische auto koopt valt de komende vijf jaar onder de 4% bijtelling regeling (over een aankooprijs tot 50.000 euro).

Renault is niet de enige met een nieuwe elektrische auto, maar er is één verschil: de ZOE kan je daadwerkelijk dit jaar kopen. Hij is namelijk leverbaar vanaf oktober. De Peugeot e-208 en Opel Corsa-e komen volgend jaar pas op de markt en vallen dus in de 8% regeling. Ook op dit punt verslaat Renault de concurrentie.

Renault ZOE (2020) – De laatste EV met 4% bijtelling? – AutoRAI TV

Het bericht Autotest – Renault Zoe (2020) – de laatste EV met 4% bijtelling? verscheen eerst op ZERauto.nl.